Wrocław działa dla polepszenia jakości powietrza

Działania w transporcie, komunikacji, program Kawka, usuwanie azbestu, zmiany legislacyjne i dalsze kontrole – to najważniejsze punkty przedstawionych prac zmierzających do polepszenia jakości powietrza w naszym mieście. To kolejne takie spotkanie, gdzie władze miasta zdają sprawozdanie z tego co robią aby powietrze było czystsze.

– Cieszymy się, że wiele naszych pomysłów zyskuje aprobatę ministerstwa – powiedział Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. – Przypomnę, że Ministerstwo Rozwoju konsultuje regulacje, które zakażą sprzedaży przestarzałych pieców i kotłów, są też zapowiedzi dotyczące kontroli jakości spalin w samochodach.

Wśród dwóch największych przyczyn zanieczyszczeń powietrza są spalanie paliw stałych w piecach i transport. – Pracujemy usilnie w tych dwóch obszarach, komunikacja we Wrocławiu i zmniejszenie indywidualnych palenisk, to dla nas tematy priorytetowe – mówi Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia.

Wśród spraw dotyczących komunikacji i transportu wymienił m.in.: wydzielenie torowisk z ruchu kołowego, przekierowanie ruchu tranzytowego poza centrum miasta czy wprowadzenie strefy ograniczonej dostępności dla pojazdów ciężarowych we Wrocławiu.

– We Wrocławiu notujemy stały wzrost liczby samochodów. W tej chwili jest ich zarejestrowanych ponad 390 tysięcy, dlatego zwiększamy nasze wydatki na komunikację miejską, co realnie przekłada się na wzrost liczby pasażerów – podkreśla Wojciech Adamski.

Proekologiczne standardy wprowadzane są także do taboru MPK ale także do innych spółek miejskich jak i do firm realizujących różne zadania dla miasta. – Podpisana ostatnio nowa umowa na wywóz śmieci wymagała spełnianie norm emisji spalin od śmieciarek. W efekcie w przyszłym roku będzie normy EURO V i VI spełniać będzie 62 proc. ze 156 śmieciarek. Ponadto MPK planuje wycofać z eksploatacji wszystkie autobusy poniżej normy EURO V i VI. W 2017 r. MPK planuje wydzierżawić 60 szt. nowych, niskopodłogowych autobusów z normą spalania EURO VI. Kolejna wymiana najstarszego taboru autobusowego planowana jest na przełomie 2017/2018 – wymienia Wojciech Adamski. Wśród działań z zakresu transportu zostały wspomniane także rozwój ruchu rowerowego i pieszego oraz powstanie wrocławskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych.

Na poprawę jakości powietrza ma ogromny wpływ także program Kawka. W tym roku złożono 1103 wnioski na wymianę ogrzewania węglowego. – Ministerstwo zapowiedziało, że programu Kawka w 2018 roku już nie będzie. Razem z wieloma gminami apelujemy do resortu środowiska, aby utrzymać dofinansowanie, z którego tak wielu naszych mieszkańców korzysta. Jednak już teraz szukamy nowych rozwiązań i źródeł finansowania – zapewnia Wojciech Adamski. – Będziemy aplikować do różnych programów, aby dynamika wymiany ogrzewania i co za tym idzie poprawy jakości powietrza nie spadła.

Ciągle także trwają kontrole straży miejskiej. Funkcjonariusze ekopatrolu sprawdzają czym mieszkańcy palą w piecach. Od 1 stycznia do 30 września 2016 r. przeprowadzono  1523 kontroli pieców pod kątem spalania. Nałożono 116 mandatów na łączną sumę 23200 zł., 8 spraw trafiło do sądu a w 8 przypadkach zastosowano pouczenie.
– Miasto kupi w najbliższym czasie dla straży miejskiej 2 dymomierze do badania spalin. Każdy, kto chce zbadać jakość spalin będzie mógł to zrobić bezpłatnie i bez konsekwencji w lokalizacjach wskazanych przez straż miejską – dodaje Wojciech Adamski.

 

O tym jak ważne jest zadbanie o komunikację i indywidualne piece węglowe, mówił z kolei prof. Jerzy Zwoździak z IMGW PIB Warszawa. W swojej analizie zaproponował scenariusze naprawcze, które dotyczą głównie czterech obszarów miasta. – Charakteryzują się one największymi emisjami poszczególnych zanieczyszczeń oraz największą gęstością zabudowy ogrzewanej paliwami stałymi. Są to: zachodnia część Śródmieścia, południowa część dzielnicy Psie Pole, północna część dzielnicy Krzyki oraz wschodnia część Śródmieścia – wymienia prof. Jerzy Zwoździak. – Jeśli chodzi o kwestie transportu, to najlepsze efekty redukcji zanieczyszczeń z punktu widzenia krótkookresowych stężeń PM10 daje scenariusz ostateczny wyprowadzający poza miasto ruch pojazdów ciężarowych.