www.wroclaw.pl

    Strategia rozwoju przedsiębiorczości miasta Wrocławia

    Edukacja przedsiębiorczości wśród dzieci i młodzieży, promocja wrocławskiego biznesu oraz system wsparcia zarówno dla małych, jak i dużych firm.

    Zgodnie z założeniami strategii, za kilkanaście lat Wrocław ma być inteligentnym miastem o gospodarce opartej na wiedzy, metropolią oferującą przedsiębiorcom dobre warunki do prowadzenia biznesu, wykorzystującą przy tym swój potencjał akademicki.

    – Ten dokument to drogowskaz dla wszystkich podmiotów zajmujących się wspieraniem przedsiębiorczości we Wrocławiu. Ma on przyspieszyć rozwój miasta do 2030 roku w obszarze biznesu. Chcemy, by Wrocław był miastem integracji przedsiębiorców, wymiany wiedzy i dobrych praktyk oraz miejscem, w którym młodzi wrocławianie mają okazję czerpać wzorce od doświadczonych przedsiębiorców – mówi Marcin Urban, skarbnik miasta i przewodniczący Rady ds. Przedsiębiorczości.

    Strategia została opracowana przez Radę ds. Przedsiębiorczości działającej przy Prezydencie Wrocławia. Jej członkowie to przedstawiciele izb gospodarczych, stowarzyszeń przedsiębiorców, organizacji pracodawców, parków technologicznych i przemysłowych, funduszów gospodarczych i administracji publicznej.

    – Opracowana strategia wynika z przyjętego 15 lutego 2018 r. Uchwałą Rady Miejskiej dokumentu „Strategia Wrocław 2030”. Jednym z głównych celów „Przedsiębiorczego Wrocławia 2030” jest kreowanie powiązań gospodarczych i kontaktów naukowych. Chodzi także o stworzenie jak najlepszych warunków dla rozwoju lokalnych przedsiębiorców. To dzięki nim nasze miasto staje się coraz bardziej kreatywne – dodaje Marcin Urban.

    Najbliższe działania

    Najważniejsze cele zawarte w strategii to edukacja w zakresie kultury przedsiębiorczości w mieście, rozwój systemu wsparcia przedsiębiorczości i współpraca na jej rzecz oraz działania promocyjne. W sumie w ramach strategii będzie podejmowane kilkadziesiąt projektów i inicjatyw.

    – W strategii zaplanowaliśmy wiele różnych działań, które mają pomóc budować kulturę przedsiębiorczości we Wrocławiu, co przełoży się na szybszy rozwój biznesu i lokalnej gospodarki, a także na promocję wrocławskich przedsiębiorców. Część projektów zaczniemy od początku, część kontynuujemy i integrujemy, tak żeby jeszcze mocniej budować markę, jaką jest Wrocław – podkreśla Piotr Kubiński, moderator prac nad „Strategią Przedsiębiorczości 2030” z firmy Dozamel Sp. z o.o., która zarządza Wrocławskim Parkiem Przemysłowym.

     

    – Bardzo ważnym aspektem zawartym w strategii jest edukacja dzieci i młodzieży. Budowanie w najmłodszych przedsiębiorczych cech, które potem mogą oni wykorzystywać nie tylko w biznesie, ale również w codziennych decyzjach czy w życiu prywatnym, jest niezwykle ważne. Robimy to i zamierzamy kontynuować z wykorzystaniem takich narzędzi, jak przedstawienia teatralne, warsztaty i zabawy – wyjaśnia Janina Woźna, dyrektor Biura Rozwoju Gospodarczego UMW.

    Najważniejsze działania w ramach realizacji strategii w 2020 r. to:

    • lekcje przedsiębiorczości dla prawie 6 tys. uczniów w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i przedszkolach,
    • stworzenie kompleksowego serwisu informacji gospodarczej, prezentującego potencjał inwestycyjny Wrocławia,
    • kontynuacja działań w ramach formatu WAZA – m.in. realizacja i wdrożenie projektów biznesowych „dla firm” i „z firmami”, tworzonych przy zaangażowaniu pracy studentów,
    • uruchomienie przestrzeni wspierającej przedsiębiorczość akademicką dla uczelni wyższych w otoczeniu dojrzałego biznesu,
    • utworzenie Certyfikatu Wrocławskiego Przedsiębiorcy,
    • organizacja wydarzeń z cyklu Startup Wrocław.