wroclaw.pl strona główna #InwestycjeWRO

Infolinia 71 777 7777

7°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: poniżej normy

Dane z godz. 01:00

Prezydent Wrocławia - strona główna
wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. #InwestycjeWRO
  3. TAT – Budowa wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej łączącej osiedle Nowy Dwór z centrum Wrocławia

TAT – Budowa wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej łączącej osiedle Nowy Dwór z centrum Wrocławia

Zdjęcie wykonane w trakcie realizacji Wrocławskie Inwestycje
Ukończono: 2023
Zdjęcie wykonane w trakcie realizacji

Mapa z lokalizacją inwestycji

Koszt inwestycji 375 471 000 zł

Inwestycja polegała na wybudowaniu wydzielonego z ruchu ogólnego zabudowanego torowiska tramwajowego, po którym poruszać się będzie komunikacja miejska autobusowa i tramwajowa. TAT wkomponowany został w istniejącą tkankę miejską z nawiązaniem do funkcjonujących skrzyżowań oraz linii komunikacji miejskiej, tworząc ich kontynuację i umożliwiając szybsze połączenia Nowego Dworu z centrum miasta, poprzez ominięcie zakorkowanych ulic ruchu ogólnego.

Reklama

Informacje o inwestycji:

  • Kategoria inwestycji: Komunikacja zbiorowa
  • Rok zakończenia inwestycji: 2023
  • Stopień wykonania: 100%
  • Wartość inwestycji: 375 471 000 zł
  • Jednostka prowadząca: WI
  • Osiedle: Muchobór Mały, Nowy Dwór, Szczepin, Przedmieście Świdnickie, Stare Miasto
  • Projekt finansowany w ramach WBO: nie

Timeline

  • lipiec 2019
  • wrzesień 2019
  • październik 2019
  • kwiecień 2020
  • kwiecień 2021
  • sierpień 2021
  • luty 2022
  • wrzesień 2023

W ramach inwestycji wybudowano blisko 7 km TAT od włączenia w ul. Podwale ulicą Robotniczą, Strzegomską oraz ul. Rogowską aż do pętli autobusowej "Nowy Dwór", w tym 1 km jako przebudowę istniejącego buspasa w ul. Strzegomskiej od Nowodworskiej do Rogowskiej.

Wraz z jezdnią TAT wybudowano pełną infrastrukturę drogową niezbędną dla funkcjonowania komunikacji publicznej tj. MKT i SDIP, oświetlenie, odwodnienie oraz zagospodarowane przystanki - 14 par plus 5 peronów w ramach pętli autobusowo-tramwajowej oraz przebudowano 2 perony istniejące na ul. Podwale i Piłsudskiego.

Galeria zdjęć

Istniejącą pętlę autobusową "Nowy Dwór" przebudowano na pętlę tramwajowo-autobusową. Na pętli peron tramwajowy dla wsiadających został zintegrowany z peronem autobusowym na ul. Żernickiej, ułatwiając przesiadkę pasażerów "drzwi w drzwi". W sąsiedztwie pętli wybudowano parking typy "P&R" na 71 mp.

Drugi parking typu "P&R" wybudowano u zbiegu ulic Strzegomskiej i Rogowskiej. Obejmuje 116 mp w tym stanowiska ładowania pojazdów elektrycznych. Na potrzeby TAT wyburzono stary, nieczynny i wybudowano nowy wiadukt nad ul. Smolecką o długości blisko 23 m. Wraz z nim wybudowano ściany oporowe, schody terenowe oraz wyeksponowano odkryty podczas robót schron przeciwlotniczy.

Wybudowano również wiadukt nad liniami kolejowymi oraz ul. Robotniczą o długości ponad 150 m. Do wiaduktu prowadzą najazdy ze ścianami oporowymi. W nasypie najazdu od strony centrum, wybudowane zostało przejście tunelowe, łączące ul. Robotniczą z ul. Strzegomską.

W ramach inwestycji przebudowano istniejący układ drogowy wraz z infrastrukturą podziemną i naziemną, dostosowując do połączeń z nową jezdnią TAT. Przebudowano i wybudowano łącznie 11 sygnalizacji świetlnych wpiętych w miejski system ITS.

Na potrzeby odwodnienia nowej jezdni TAT i przebudowanej ulicy Robotniczej i Strzegomskiej, wybudowano dwie przepompownie wód opadowych.

Lokalizacja: od ul. Podwale 27 przez pl. Orląt Lwowskich, ul. Marchijską (powstała w ramach TAT), dalej ul. Robotnicza od nr 42 do włączenia w ul. Strzegomską, dalej ul. Strzegomska od nr 46 do nr 236 (skrzyżowanie z ul. Rogowską), dalej ul. Rogowska do nr 55 (pętla tramwajowo-autobusowa).

  • 01.09.2023

    Poznaj największe komunikacyjne przedsięwzięcie w dziejach Wrocławia. 

    W niedzielę 3 września ruszą na trasę już rozkładowo tramwaje i autobusy. To inwestycja komunikacyjna na miarę rewolucji - znacznie ułatwiająca dojazd do centrum z wielkich osiedli mieszkaniowych.

    Od kilku tygodni korzystają z większej części TAT  autobusy, które często stały na zamkniętym rogatkami przejeździe kolejowym przy ul. Robotniczej. Teraz jadą komfortowo wiaduktem i pasażerowie MPK dostrzegli już różnicę w czasie przejazdu z Nowego Dworu czy lotniska do centrum miasta.

    Dziś czas przejazdu z Nowego Dworu do centrum komunikacją zbiorową to poniżej 20 minut zamiast pół godziny, czy godziny w szczycie własnym autem

    Ponad 20 tysięcy osób znajduje się w obszarze z którego dojdzie do przystanku tramwajowego w 7,5 minuty! 11.000 osób będzie miało na przystanek tramwajowo-autobusowy zaledwie 300 metrów do pokonania

    TAT kosztował 386 milionów złotych. Ponad 182 miliony złotych pochodzi z dofinansowania z Unii Europejskiej. Bez tego wsparcia finansowego ta inwestycja by się nie udała.

    - Od 3 września do komunikacji autobusowej dołącza na TAT komunikacja tramwajowa. Po TAT lub jej fragmencie pojadą tramwaje 13 i 23 oraz autobusy: 106, 107, 119, 122, 124, 126, 132, 134, 142, 148, 149, 152, 319, 909, 927, 206 i 249. Szczegóły tych połączeń można znaleźć na mapie tras: https://www.wroclaw.pl/komunikacja/nowa-mapa-tras-mpk 

    Na przystanku „Strzegomska krzyżówka pasażerowie będą mieli do wyboru autobus lub tramwaj, które będą się tam pojawiać nawet co 1,5 minuty!

    Na tramwaj w szczycie możemy liczyć co 6 minut, a trzeba pamiętać, że zabiera on znacznie więcej osób niż autobus, a więc podróż będzie bardziej komfortowa.

    Linie tramwajowe, które obsłużą Nowy Dwór to 13 i 23. Zupełnie nową linią - 13 - pasażerowie z Nowego Dworu dojadą na Stadion Olimpijski. Z kolei linia 23 na Kowale przez Dworca Głównego bez przesiadek.

    Nowa siatka połączeń to największa zmiana od 20 lat. Porządkujemy numerację – znikają 31-33, a od teraz wszystkie tramwaje w numeracji 1-23.  

    TAT prowokuje korektę siatki komunikacyjnej w całym mieście. 3 września wprowadzona zostaje nowa siatka połączeń tramwajowych i autobusowych w połączeniu z tymczasowymi zmianami remontowymi – zmiany dotyczą 18 tras tramwajowych i 11 autobusowych. Informacje o tych zmianach można znaleźć na www.wrocław.pl/nowe-trasy-mpk.

  • 31.08.2023

    Zanim wystartuje tramwaj na Nowy Dwór, będzie parada oraz pikniki. 

    Trasa autobusowo-tramwajowa z Nowego Dworu do pl. Orląt Lwowskich jest już gotowa. W sobotę symbolicznie otworzą ją wrocławianie wielką paradą zabytkowych tramwajów i autobusów. Na czele pojedzie najnowszy nabytek MPK, pierwszy wrocławski elektrobus elektryczny. Dodajmy: pierwszy z 13, które w ciągu najbliższych trzech miesięcy pojawią się na ulicach miasta.  

    W sobotę za darmo zabytkowymi tramwajami i autobusami będzie można przejechać premierowo trasę autobusowo-tramwajową na Nowy Dwór. Na pętli warto wziąć udział w festynie MPK na TAT. Z pętli zabytkowym autobusem kursującym wahadłowo można przejechać na Festiwal Pierwszej Pomocy w pobliskim parku Tysiąclecia.

    Te imprezy to najlepsza okazja, by poznać największą tramwajową inwestycję od 1948 roku, nową siatkę połączeń MPK i dowiedzieć się wszystkiego o pierwszej pomocy. Warto zarezerwować sobie sobotę między godziną 10:00 a 16:00.

    To będzie parada w tempie spacerowym. Dzień później, w niedzielę, 3 września, już rozkładowo ruszą na trasę tramwaje i autobusy. Znacznie ułatwi to dojazd do centrum z wielkich osiedli mieszkaniowych.

  • 22.08.2023

    Autobusy jadąc od pl. Orląt Lwowskich na Nowy Dwór korzystają już z nowego wiaduktu nad ul. Strzegomską i trasą kolejową. Dzięki temu poprawiły się ich czasy przejazdu. Według rozkładu, teraz jest szybciej tylko o minutę, ale w praktyce to dużo więcej.

    Linie autobusowe na tym krótkim fragmencie ul. Robotniczej często łapały opóźnienia, stały w korkach i na zamkniętym przejeździe kolejowym. Teraz jadą płynnie i komfortowo.

    Niebawem na nowej trasie będziemy mogli skorzystać także z tramwajów. Od pl. Orląt Lwowskich na Nowy Dwór pojadą po wydzielonej, bezkolizyjnej trasie a cała podróż z centrum na osiedle ma trwać około 20 minut.

  • 11.08.2023

    Pięknie zielenią się drzewa na pętli TAT przy ul. Rogowskiej. Mamy ich tu ponad 124 .
    Znajdziecie tu glediczje trójcierniowe, klony polne, śliwy wiśniowe, jabłonie rajskie. MPK Wrocław zamontowało ostatnio modułowy kontener na pętli, z którego będą korzystać kierujący pojazdami. 

    Ważna informacja dla kierowców.
    Od od godzin porannych 11.08 do poniedziałku 14.08 montujemy docelowe szafy sterujące sygnalizacją na skrzyżowaniu ul. Strzegomskiej i Nowodworskiej.
    Sygnalizacja świetlna będzie w tym czasie wyłączona.

  • 07.08.2023

    Budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dworze wchodzi w decydującą fazę! Za miesiąc na ulicy Rogowskiej mają się pojawić tramwaje. Wcześniej jednak wykonawca musi dokończyć prace na części ulicy Rogowskiej od ul. Zemskiej do pętli. W związku z tym od 6 sierpnia obowiązują zmiany na ul. Rogowskiej.
    Fragment ulicy Rogowskiej od ul. Zemskiej do pętli będzie wyłączony z ruchu przez 4 tygodnie. Kierowcy wrócą za to na odcinek Rogowskiej od Zemskiej do Strzegomskiej.

    W związku z pracami inaczej pojadą autobusy linii 109, 124, 126, 134, 142, 148, 149 oraz nocne linie 246 i 249. – Autobusy linii 109 i 148 będą zatrzymywały się na nowych przystankach autobusowo-tramwajowych przy wybudowanym torowisku przy ulicy Strzegomskiej (przystanek „Nowodworska" i „Nowy Dwór”).


    Autobusy linii 124 i 134 będą zatrzymywały się na nowych przystankach autobusowo-tramwajowych przy wybudowanym nowym torowisku przy ulicy Strzegomskiej (przystanek „Nowodworska”, „Nowy Dwór” i „Rogowska”). Autobusy będą kursowały przez ul. Strzegomską i Rogowską, a od skrzyżowania ul. Rogowskiej i Zemskiej pojadą objazdem przez ul. Zemską do przystanku końcowego „Nowy Dwór (pętla)” przed skrzyżowaniem z ulicą Żernicką. Na trasie objazdu, autobusy dodatkowo zatrzymają się na przystanku tymczasowym przy ul. Zemskiej. W kierunku przeciwnym, czyli w stronę Księża Wielkiego, autobusy będą odjeżdżały z przystanku „Nowy Dwór (pętla)” przy ul. Zemskiej i pojadą przez ul. Żernicką, Chociebuską, Rogowską, Zemską i Rogowską do Strzegomskiej.


    Autobusy linii 122 nadal będą kursowały do przystanku „Nowy Dwór” przy skrzyżowaniu ulicy Strzegomskiej i Gubińskiej, do którego będą dojeżdżały od ul. Chociebuskiej przez ul. Nowodworską i Strzegomską.
    Autobusy linii 126 i kursy nocne linii 246 będą zatrzymywały się na nowych przystankach autobusowo-tramwajowych przy wybudowanym torowisku przy ulicy Strzegomskiej (przystanek „Nowodworska” i „Nowy Dwór”).


    Zmiany będą dotyczyć także autobusów linii 142. Mają zatrzymywać się na nowych przystankach autobusowo-tramwajowych przy wybudowanym torowisku przy ul. Strzegomskiej (przystanek „Nowodworska”, „Nowy Dwór” i „Rogowska”). Autobusy mają jeździć przez ulice Strzegomską i Rogowską, a od skrzyżowania ul. Rogowksiej i Zemskiej objazdem przez Zemską, Rogowską, Chociebuską i Hermanowską do pętli „Kuźniki”. W kierunku Karłowic autobusy będą odjeżdżały z przystanku „Kuźniki” i pojadą przez ul. Hermanowską Chociebuską, Rogowską, Zemską i Rogowską do Strzegomskiej.


    Z kolei autobusy linii 149 będą zatrzymywały się na nowych przystankach autobusowo-tramwajowych przy torowisku przy ulicy Strzegomskiej (przystanek „Nowodworska”, „Nowy Dwór” i „Rogowska”). Autobusy będą kursowały przez ulicę Strzegomską i Rogowską, a od skrzyżowania ulicy Rogowskiej i Zemskiej pojadą objazdem przez ulicę Zemską do ul. Żernickiej i dalej swoją trasą do pętli na Kuźnikach. W kierunku przeciwnym, czyli w stronę placu Grunwaldzkiego, od ul. Żernickiej autobusy pojadą przez ul. Chociebuską, Rogowską, Zemską i Rogowską do Strzegomskiej.

  • 20.07.2023

    Od soboty 22 lipca nowym wiaduktem na trasie autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór jeździć będą zwykłe, liniowe autobusy. To kolejny etap oddawania do użytku tej spektakularnej inwestycji.

    Budowa TAT, największej inwestycji komunikacyjnej we Wrocławiu od 1949 roku, jest na bardzo zaawansowanym etapie. Już 22 lipca trasą pojadą pierwsze autobusy! Koszt całego zadania, nadzorowanego przez Wrocławskie Inwestycje, to 390 mln zł, z czego ponad 182 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. To kluczowy projekt, umożliwiający bardziej efektywny i płynny przepływ komunikacji miejskiej, a także ważny krok w rozwoju infrastruktury transportowej we Wrocławiu. Na TAT składać się będą kilometry nowych torów tramwajowych i trakcji, ale także przystanki, chodniki, kanalizacja i odwodnienia, przebudowana jezdnia, sieci podziemne, zieleń, stacja prostownikowa, pętla, przejścia i ścieżki rowerowe oraz dwa wiadukty.

    Od soboty 22 lipca zmiany na liniach autobusowych 106, 107, 109, 119, 124, 126, 132, 134, 142, 148, 149, 206, 241, 246, 249, 319 i 927.

    Autobusy linii 106, 107, 109, 132, 149, 206 i 249 będą kursowały już nową trasą autobusowo-tramwajową od ulicy Robotniczej do ulicy Strzegomskiej zatrzymując się na nowych przystankach.

  • 01.06.2023

    Na budowie TAT działamy zgodnie z planem Właśnie zieleni się nam pętla przy ul. Rogowskiej. Posadziliśmy tam blisko 100 drzew w tym iglaki, które uzupełnią istniejące nasadzenia tego typu drzew w okolicy. Trwają prace przy nasadzeniach krzewów , a także roboty brukarskie przy budowie chodników na pętli. Powstanie tu mini park. Pozwoli on w cieniu drzew odpocząć przed wejściem do tramwaju i autobusu.

    Na TAT trwają zaawansowane prace przy budowie torowiska na ul. Rogowskiej. W trzecim kwartale planujemy wystartować z tramwajem na Nowy Dwór.  7-kilometrowa TAT to po II wojnie światowej największa tego typu inwestycja w historii Wrocławia. Jej koszt to blisko 382 mln zł. TAT dojedziemy z Nowego Dworu w ok. 20 minut do centrum miasta.

     

  • 16.03.2023

    Najnowszy postęp prac na budowie TAT.

    Minipark powstanie na pętli TAT przy ul. Rogowskiej. Rozpoczęliśmy właśnie kopanie dołów i wymianę gruntu. Nasadzimy tam blisko 100 drzew (glediczje trójcierniowe, klony polne, śliwy wiśniowe, jabłonie rajskie oraz świerki kłujące – te ostatnie będą uzupełnieniem istniejących drzew). Drzewa mają przyjechać we wtorek, a więc nasadzanie w drugiej połowie tygodnia. W tej okolicy przybędzie jeszcze kilkadziesiąt drzew na park and ride. Obecnie trwają tam jeszcze prace ziemne i zieleń pojawi się później. Na TAT mamy już ponad 900 posadzonych drzew. 

  • 23.12.2022
    Ruszają prace przy budowie kolejnego odcinka Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór.
    W związku z rozpoczęciem inwestycji na odcinku od ul. Zemskiej do ul. Strzegomskiej ten fragment zostanie wyłączony z ruchu.
     
    Kierowcy pojadą objazdem. W ramach placu budowy wykonawca ma zapewnić dojazd do posesji położonych na ul. Rogowskiej 137-153 a, b.
     
    Na ul. Rogowskiej powstanie torowisko tramwajowe, przebudowana zostanie jezdnia i sieci podziemne m.in. drenaż pozwalający odwodnić teren na którym wybudowane jest jedno z największych osiedli mieszkaniowych we Wrocławiu. Prace przy budowie ostatniego odcinka TAT zakończą się w wakacje 2023 roku.
     
    Co ważne jednocześnie udostępniony dla kierowców zostanie odcinek od ul. Zemskiej do pętli, na którym trwały roboty w ostatnich miesiącach.
     
    Od 24 grudnia zmienią trasę autobusy MPK. Linie 124 i 134 jadące od strony FAT w kierunku Nowego Dworu będą kursowały objazdem od ul. Strzegomskiej przez ul. Gubińską, Chociebuską, Rogowską, w lewo w ul. Zemską, w prawo w ul. Rogowską do przystanku końcowego Nowy Dwór (pętla) przed skrzyżowaniem z ul. Żernicką. W kierunku Księża Wielkiego będą odjeżdżały z przystanku Nowy Dwór (pętla) przy ul. Zemskiej i pojadą przez ul. Żernicką, Chociebuską, Rogowską, w lewo ul. Zemską (dodatkowy przystanek przy sklepie spożywczym w pobliżu przy spółdzielni), w prawo w ul. Rogowską, Chociebuską i Gubińską do ulicy Strzegomskiej.
     
    Linia 142 od strony ul. Strzegomskiej w kierunku pętli Kuźniki będzie jeździć objazdem od ul. Strzegomskiej przez ul. Gubińską, Chociebuską, Rogowską, w lewo w ul. Zemską, w prawo w ul. Rogowską, ul. Żernicką, w lewo w ul. Chociebuską i dalej ul. Hermanowską.
     
    W kierunku Karłowic pojadą przez ul. Hermanowską Chociebuską, Rogowską, w lewo ul. Zemską (dodatkowy przystanek przy sklepie przy spółdzielni), w prawo w ul. Rogowską, Chociebuską i Gubińską do ul. Strzegomskiej.
     
    Autobusy linii 149 jadące od strony ul. Strzegomskiej w kierunku pętli Kuźniki będą kursowały od ul. Strzegomskiej przez ul. Gubińską, Chociebuską, Rogowską, w lewo w ul. Zemską, w prawo w ul. Rogowską, ul. Żernicką do ul. Kołobrzeskiej. W kierunku pl. Grunwaldzkiego pojadą przez ul. Kołobrzeską, Żernicką, Chociebuską, Rogowską, w lewo ul. Zemską (dodatkowy przystanek przy sklepie przy spółdzielni), w prawo w ul. Rogowską, Chociebuską i Gubińską do ul. Strzegomskiej.
     
    Zmiany w kursowaniu też będą dotyczyć linii nocnej 249.
     
    Budowa TAT to jedna z największych inwestycji komunikacyjnych w historii Wrocławia. Jej koszt to blisko 386 milionów złotych. Inwestycja jest dofinansowana z Unii Europejskiej - kwotą ponad 182 milionów. Powstaje 7 km nowego torowiska, po którym będą mogły kursować także autobusy. Planowane zakończenie prac to koniec sierpnia 2023 roku. Wtedy też od placu Orląt Lwowskich do Nowego Dworu dojedziemy w kilkanaście minut tramwajem i autobusem.
  • 21.12.2022

    W związku z planowanym rozpoczęciem kolejnego etapu prac związanych z przebudową ulicy Rogowskiej na potrzeby budowy trasy tramwajowej na Nowy Dwór, od 24 grudnia 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii autobusowych 124, 134, 142, 149 i kursów nocnych linii 249.

    Ten etap prac potrwa około 6 miesięcy.

    O zmianach w komunikacji przeczytasz tutaj 

Timeline

  • lipiec 2019
  • wrzesień 2019
  • październik 2019
  • kwiecień 2020
  • kwiecień 2021
  • sierpień 2021
  • luty 2022
  • wrzesień 2023
Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl