Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
– Jak co roku, tuż przed rozpoczęciem sezonu zimowego sprawdzamy sprzęt, którego nasi wykonawcy będą używali do prowadzenia zimowych działań. Weryfikujemy też ilość zgromadzonych środków, które stosujemy, aby przeciwdziałać skutkom zimy – mówi Piotr Różewicz, dyrektor operacyjny Ekosystem sp. z o.o.
– Zawsze przygotowujemy się wcześniej do akcji zima, analizując prognozę pogody i obserwując spadki temperatur. W momencie zagrożenia i ogłoszenia akcji cały sprzęt w ciągu godziny może wyjechać na ulice miasta – podkreśla Eliza Woloszczak z WPO Alba.
1140 km dróg, 101 parkingów i blisko 2000 przystanków
Sezon zimowy na wrocławskich drogach potrwa od 1 listopada 2022 r. do 31 marca 2023 r. Planowym zimowym oczyszczaniem objęte jest ponad 1 140 km dróg. To szosy krajowe nr 94 i 5, wojewódzkie, powiatowe i gminne – po których prowadzona jest komunikacja zbiorowa i o znaczącej roli na osiedlach czy wreszcie stanowiące dojazd do ważnych obiektów użyteczności publicznej, np. szpitali.
Zimowym utrzymaniem objęte są również:
- chodniki i ciągi pieszo-rowerowe o pow. 1 844 057 mkw.;
- parkingi (101) o pow. 134 475 mkw.;
- wydzielone ścieżki rowerowe o pow. 189 623 mkw;
- 1 827 przystanków komunikacji miejskiej.
Zobacz także: Mapa pokazująca pracę i postój pługosyparek w czasie rzeczywistym
Co dzieje się zimą na wrocławskich ulicach, chodnikach i ścieżkach rowerowych?
Prace wykonywane w ramach sezonu zimowego obejmują:
- prowadzenie tzw. „akcji zima”, czyli oczyszczanie pasa drogowego w technologii zimowej (zapobieganie i likwidowanie gołoledzi, zlodowacenia lub śliskości, usuwanie śniegu);
- prace w technologii zamiennej, wykonywane wtedy, gdy warunki atmosferyczne nie wymagają prowadzenia prac w technologii zimowej. Polegają one na oczyszczaniu, mechanicznym oraz ręcznym, jezdni oraz pasa drogowego (wydzielonych ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, parkingów, przejść podziemnych, zieleńców, przystanków).
Standardowe prace wykonywane w ramach sezonu zimowego obejmują przede wszystkim odśnieżanie i oczyszczanie pasa drogowego, ale także zapobieganie gołoledzi czy likwidowanie śliskości. Jeżeli pogoda sprzyja i jest łagodna, nie znaczy to, że nic się nie dzieje. Wykonujemy wówczas prace w technologii zamiennej - oczyszczamy ulice, chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-roweroweGrzegorz Rajter, Ekosystem sp. z o.o.
Częstotliwość wykonywania usług w technologii zamiennej:
- jezdnie: stała czystość (okolice Rynku), pozostałe raz w miesiącu;
- parkingi: stała czystość (Stare Miasto), pozostałe dzielnice raz w tygodniu;
- chodniki, ciągi pieszo-rowerowe: stała czystość (Stare Miasto), pozostałe dzielnice dwa, trzy razy w tygodniu;
- przystanki: stała czystość;
- wydzielone ścieżki rowerowe: raz w miesiącu;
- przejścia podziemne: zgodnie z harmonogramem;
- zieleńce i wydzielone torowiska: z różną częstotliwością;
- kosze uliczne: myte i dezynfekowane minimum raz w miesiącu.
Mapa zimowego utrzymania dróg we Wrocławiu
Ok. 90 pługosyparek gotowych oczyszczać ulice i chodniki we Wrocławiu
W tym sezonie na ulice Wrocławia będą mogły wyjechać: 54 pługosyparki jezdniowe i 35 chodnikowych.
Wykonawcy zgromadzili do tej pory 4221 Mg chlorku sodu, 90 Mg chlorku wapnia, 16 Mg chlorku magnezu oraz 740 Mg kruszywa.
Przypominamy także, że zgodnie z obowiązującymi przepisami:
- za zimowe utrzymanie dróg wewnętrznych osiedlowych i zakładowych oraz place przed dworcami kolejowymi i autobusowym odpowiedzialni są zarządcy lub właściciele terenu;
- za usuwanie śniegu i likwidowanie śliskości na chodnikach odpowiedzialni są właściciele przyległych nieruchomości.