Tramwaj na Popowice
Aktualnie trwają prace najważniejsze dla pierwszego etapu inwestycji.
Aktualizacja
4.01.2021


29.12.2020
Tymczasem na nowym fragmencie budowy przy ul. Popowickiej prowadzimy prace przy budowie kanalizacji, która odprowadzi wodę z torowiska. Na Starogroblowej stabilizujemy grunt. Dziś front robót to ponad 2 kilometry. Po nowym roku wykonawca wejdzie na kolejny odcinek na ul. Dmowskiego, gdzie prace będą prowadzone m.in. w pasie rozdziału między jezdniami, który był rezerwą pod torowisko oraz na moście Dmowskiego.
16.12.2020


19.10.2020


15.10.2020


30.09.2020
17.09.2020
Podbudowa jest układana na kolejnym odcinku - tym razem między ulicami Młodych Techników i Poznańską. W pobliżu siedziby ZDiUM powstają chodniki i droga dla rowerów. A przy GPZ trwają już zaawansowane prace szynowe.
14.09.2020
Betonowane jest międzytorze na kolejnych kilkudziesięciu metrach przy ul. Długiej. Szyny czekają na swoją kolej. Niebawem torowisko pojawi się na pierwszym peronie przystankowym na tej inwestycji - w pobliżu terenów Politechniki.
10.09.2020
Torowisko i jego podbudowa na wysokości GPZ przy ul. Długiej rośnie z każdym dniem.
3.09.2020
Trwają pace przy przebudowie wiaduktu oraz przy budowie stacji PKP Wrocław Szczepin. Tę inwestycję realizuje PKP PLK.
Powstaje peron przystankowy w pobliżu obiektów Politechniki.
24.08.2020
Trwają zaawansowane prace drogowe na ulicy Długiej. Wykonawca ma za zadanie w ciągu kilkunastu dni przywrócić ruch pod wiaduktem w kierunku - od centrum w stronę Kozanowa. Kierowcy częściowo pojadą już docelową trasą.
17.08.2020
Historyczny moment. Na ulicy Długiej pojawiły się pierwsze szyny. Montowane jest właśnie 40 metrów torowiska tramwajowego na wysokości Głównego Punktu Zasilania.
7.07.2020
Kolejne odcinki masy bitumicznej pojawiły się na budowie. Tym razem w okolicy marketu oraz obiektów Politechniki. Przy przystanku przy terenach wrocławskiej uczelni jest już chodnik. Coraz efektowniej prezentuje się nowy wiadukt kolejowy, który będzie miał 47 metrów długości. Na terenie PKP budowana jest nowa stacja Wrocław Szczepin. Powstaje tam mur oporowy pod perony.


3.07.2020
Blisko 200 metrów masy bitumicznej pojawiło się w pobliżu Głównego Punktu Zasilania przy ulicy Długiej
26.05.2020
Rozstrzygnęliśmy przetarg na drugi etap budowy tramwaju na Popowice od ul. Jagiełły do ul. Milenijnej.
W ramach tego zadania powstanie 3,1 km torowiska (w tym 1,45 km torowiska zielonego). Przebudujemy ulice (1560 m), skrzyżowania (10), wybudujemy ścieżki rowerowe (4790 m), nowe chodniki (5220 m), ciągi pieszo-rowerowe (590 m) oraz instalacje podziemne m.in. sieć wodociągową, MKT czy oświetlenie.
Aby tramwaj mógł komfortowo przejechać nową trasą: wzmocnimy most Dmowskiego. Przy stacji kolejowej Wrocław Popowice powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i PKP.
Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 24 miesiące na przeprowadzenie wszystkich prac.
5.05.2020
Zmienia się okolica na budowie. Wykonawca prowadzi zaawansowane prace nie tylko pod ziemią przy ulicy Długiej.
22.04.2020
Przystanek Politechnika nabiera kształtów. Obok fragment jezdni, na którym pojawi się niebawem nowa stabilizacja. Trwają też zaawansowane prace na innych odcinkach tej budowy.
Odbudowujemy także mur z cegieł na terenach wojskowych (wcześniej pod nim przebudowaliśmy kable średniego napięcia zasilające Stare Miasto). Jego odtworzenie przekazał w wytycznych konserwator zabytków.
14.04.2020
Cztery firmy zgłosiły oferty w przetargu na budowę ostatnich odcinków trasy tramwaju przez Popowice. W ramach tej inwestycji powstanie 3,1 km torowiska, w tym prawie 1,5 km torowiska zielonego. Przebudujemy drogi (1560 m), skrzyżowania (10), wybudujemy ścieżki rowerowe (4790 m), nowe chodniki (5220 m) ciągi pieszo-rowerowe (590 m) oraz instalacje podziemne m.in. sieć wodociągową, MKT, czy oświetlenie. Wzmocnimy most Dmowskiego na potrzeby linii tramwajowej. Przy stacji Wrocław Popowice powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i PKP. Wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 24 miesiące na przeprowadzenie prac.
Miasto, MPWiK i deweloperzy Port Popowice oraz deweloperzy z Kępy Mieszczańskiej przeznaczają na wykonanie zadania w sumie aż 150 319 405, 43 zł. Najniższa oferta w postępowaniu przetargowym to 150 234 997, 70 zł.
Coraz bardziej efektowna jest konstrukcja wiaduktu przy ul. Smoleckiej.
2.04.2020
Przy ulicy Długiej trwają zaawansowane prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego. Budujemy drugi przyczółek, trwa betonowanie. Pierwszy już jest gotowy.
Nowy wiadukt będzie miał 47 metrów długości. Zniknie wąskie gardło przy Długiej. Przejadą pod nim komfortowo tramwaje, autobusy, samochody oraz rowerzyści.
Do przebudowy wykorzystane zostanie 212 ton stali konstrukcyjnej, 110 ton stali zbrojeniowej i 965 metrów sześciennych betonu. Aby tramwaj mógł przejechać pod wiaduktem obniżymy poziom terenu o 1,5 metra i przebudujemy kanał ogólnospławny.
Wykonawca przełożył już ruch pieszy i rowerzystów w pobliżu działek, wszystko po to, aby rozpocząć prace przygotowawcze pod układanie torowiska na odcinku przy Głównym Punkcie Zasilania.
99 procent kabli średniego napięcia już zostało przełożonych. To kilkadziesiąt kilometrów. Wymienialiśmy kable, które miały kilkadziesiąt lat.
W kwietniu Wrocławskie Inwestycje otworzą oferty w przetargu na realizację kolejnych odcinków tej trasy tramwajowej stanowiącej alternatywę dla ul. Legnickiej.
19.03.2020
Ścianka szczelna powstaje pod wiaduktem kolejowym przy ul. Długiej. Wszystko po to, aby przebudować kanał ogólnospławny. Jest to konieczne. Poziom terenu obniżamy pod wiaduktem o 1,5 metra, dzięki temu przejedzie pod nim tramwaj.
5.03.2020
Prace trwają na ul Długiej, pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Poznańską a siedzibą Politechniki Wrocławskiej. Wiele dzieje się jeszcze pod ziemią, m.in. robotnicy wymieniają rury ciepłownicze przy siedzibie ZDiUM, ale na pojedynczych odcinkach widać już korytarz nowej drogi, a nawet fragmenty przyszłych chodników.
Jednak najważniejsze zadania koncentrują się przy wiadukcie kolejowym. – Po obu stronach rośną już podpory nowego wiaduktu, pod którym przejadą tramwaje, autobusy, auta i rowerzyści. Trwają też prace przygotowawcze do budowy kanału ogólnospławnego, a przy budynku ZDiUM powstaje parking.
24.02.2020
Na wysokości Głównego Punktu Zasilania przy ul. Długiej kilkadziesiąt km kabli zostało już przełożonych i do roboty ruszyli brukarze. Powstaje chodnik w pobliżu ogródków działkowych, obok wykorytowana jest ścieżka. Ustawiane są krawężniki jezdni. Ciepłociąg osłonięty azbestem już też zniknął spod wiaduktu.
Przy budowie tramwaju na Popowice nie tylko wymieniamy blisko 70 km kabli podziemnych, ale i usuwamy groźny dla zdrowia azbest. Tą substancją został bowiem zabezpieczony w latach 70.XX wieku ciepłociąg, który jest pod ziemią na przebudowywanym odcinku drogi. Sprawy w swoje ręce wzięła specjalistyczna firma, która zajmuje się w całej Polsce usuwaniem tej niebezpiecznej substancji.
4.02.2020
Przy ulicy Długiej trwają zaawansowane prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego. Nowy będzie miał 47 metrów długości i przejadą pod nim komfortowo tramwaje, autobusy, samochody oraz rowerzyści. Do przebudowy wykorzystane zostanie do tego 212 ton stali konstrukcyjnej, 110 ton stali zbrojeniowej i 965 metrów sześciennych betonu. Aby tramwaj mógł przejechać pod wiaduktem obniżymy poziom terenu o 1,5 metra. Będzie to możliwe po wybudowaniu nowego kanału ogólnospławnego, którym odprowadzane są m.in. wody opadowe. Po ulewnym deszczu woda potrafi w nim płynąć z natężeniem przepływu ponad 3 metrów sześciennych na sekundę, powodując 100 procentowe wypełnienie kanału 1700 x 2800 mm! To kolejna skomplikowana inwestycja na tym odcinku budowy. Wykonawca przełożył już kilkadziesiąt kilometrów kabli średniego napięcia prowadzących do Głównego Punktu Zasilania.
23.01.2020
Jeszcze w styczniu Wrocławskie Inwestycje ogłoszą przetarg na budowę kolejnych odcinków trasy tramwaju na Popowice. W ramach tego zadania powstanie 3,1 km torowiska (w tym 1,45 km torowiska zielonego). Przebudujemy drogi, wybudujemy ścieżki rowerowe, nowe chodniki oraz instalacje podziemne m.in. sieć wodociągową. Wzmocniony zostanie też most Dmowskiego. Przy stacji Wrocław Popowice powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i PKP.
Trwają prace przy budowie konstrukcji pierwszych chodników w pobliżu ogródków działkowych. Wykonawca prowadzi zaawansowane prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego przy ulicy Długiej. Następnie prowadzone będą prace przy przebudowie kanału ogólnospławnego.
5.12.2019
Zniknęło przęsło starego wiaduktu nad ulicą Długą.W tym miejscu powstanie nowy 47 metrowy wiadukt. Poziom terenu zostanie obniżony o 1,5 metra.
20.11.2019
Pociągi jeżdżą już po tymczasowej konstrukcji wiaduktu kolejowego przy ul. Długiej. Wykonawca prowadzi prace przy przekładaniu kabli niskiego i średniego napięcia. Po kolejnych uzgodnieniach z PKP rozpoczną się prace przy rozbiórce starego wiaduktu i przyczółków. Najbardziej skomplikowane prace prowadzone będą w grudniu nocą.
10.10.2019
Olbrzymie dźwigi o udźwigach 250 i 350 ton stawiały w nocy z środy na czwartek dwie kolejne konstrukcje wiaduktu tymczasowego nad ulicą Długą. Ważące po 57 ton elementy już stoją na nasypie. W przyszłym tygodniu ma rozpocząć się montaż torów. Wybudowanie wiaduktu tymczasowego jest konieczne, aby rozpocząć przebudowę istniejącego obiektu. Nowa przeprawa będzie miał 47 metrów długości. Do jej zbudowania wykorzystanych zostanie 212 ton stali konstrukcyjnej, 110 ton stali zbrojeniowej i 965 metrów sześciennych betonu. Po jego wybudowaniu zniknie wąskie gardło na trasie na Popowice. Pod wiaduktem przejadą tramwaje, skorzystają też kierowcy, rowerzyści oraz piesi. W pobliżu powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji. Kolej zbuduje bowiem nowy przystanek Wrocław Szczepin.
Nowa trasa tramwajowa ma początek na skrzyżowaniu ulic Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej. Torowisko tramwajowe od Mieszczańskiej przejdzie w ul. Dmowskiego. Dalej zostanie poprowadzone między istniejącymi jezdniami: przez most Dmowskiego, obok centrum handlowego i siedziby ZDiUM. Wyzwaniem dla wykonawców jest przebudowa wiaduktu kolejowego, który będzie 3 razy dłuższy.
Powstanie też węzeł przesiadkowy i nowy przystanek kolejowy Wrocław Szczepin. Pasażerowie zejdą z peronu wprost na przystanek tramwajowy i autobusowy. Za nowym wiaduktem tramwaj pojedzie ul. Długą do skrzyżowania z ul. Milenijną i Pilczycką.
Budowa pierwszego etapu trasy tramwajowej na Popowice rozpoczęła się 25 maja właśnie od przebudowy wiaduktu kolejowego nad ul. Długą. Nowy wiadukt będzie miał 47 metrów długości. Najpierw zostanie wybudowany wiadukt tymczasowy, po którym mają jeździć pociągi. Wykonawca będzie go stawiał w najbliższych miesiącach. Za ten zakres prac odpowiada PKP PLK.
Trwa przebudowa jezdni na odcinku od marketu Tesco do zjazdu na teren Politechniki Wrocławskiej. Poza nową nawierzchnią i torowiskiem powstaną ścieżki rowerowe, chodniki i cała infrastruktura.
Blisko 57 kilometrów kabli na 850 metrach drogi? Niemożliwe? A jednak! To jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji energetycznych we Wrocławiu od II wojny światowej. Trasa tramwajowa przebiega w sąsiedztwie Głównego Punktu Zasilania, który zaopatruje w energię elektryczną m.in. Stare Miasto i stąd olbrzymia liczba instalacji energetycznych. Trzeba wymienić m.in. kable średniego i niskiego napięcia. Niektóre z nich mają blisko 50 lat. To nie koniec wyzwań inżynieryjnych.
Pod wiaduktem wybudowany zostanie nowy kanał ogólnospławny odprowadzający wody opadowe, jak i ścieki. Po ulewnym deszczu woda potrafi w nim płynąć z natężeniem przepływu ponad 3 metrów sześciennych na sekundę, powodując 100 procentowe wypełnienie kanału 1700x2800 mm!
Wykonawcą jest Budimex Budownictwo. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na realizacje kolejnego odcinka. Realizacja drugiego etapu, czyli fragmentu od ul. Jagiełły do Milenijnej ma nastąpić w latach 2020-2023. Tramwajem na Popowice pojedziemy w 2023 roku.
Aktualnie prowadzone są następujące prace:
- Wiadukt –zabezpieczenie nasypu pod umieszczenie konstrukcji odciążającej, usunięcie kolizji teletechnicznych, linii trakcyjnych, wybicie ścieżek oraz wykonanie nasypu przy poszerzeniu drogi
- Montaż zabezpieczeń związanych z utrzymaniem ruchu kolejowego i rozbiórką wiaduktu
- Roboty elektroenergetyczne – realizacja przejść poprzecznych w obrębie ul. Długiej i Starogroblowej, a także przełożenie 50 km kabli elektrycznych
- Roboty wodno - kanalizacyjne, przejścia poprzeczne przez ul. Długą / Starogroblową, teren Ogródków działkowych
- Ciepłociąg -roboty konstrukcyjne ul. Długa (pas rozdziału i pasy jezdni do niego przyległe) tydzień przyszły montaż rur osłonowych, zbrojenie
- Roboty Drogowe rozbiórki nawierzchni punktowo od ul. Poznańskiej do Politechniki Wrocławskiej pod przejścia poprzeczne sieci podziemnych, oczyszczenie terenu po ROD Dalia, rozbiórka nawierzchni chodnika.
- Budynek ZDiUM - roboty rozbiórkowe klatki schodowej
Zmieniła się organizacja ruchu i trasy autobusów – Wyłączenie przystanku „Poznańska” w kierunku Popowic
Inwestycja w liczbach:
- 3.8 km nowego torowiska
- 5,4 km nowych i przebudowanych dróg
- 17 przebudowanych skrzyżowań
- 5,7 km nowych lub przebudowanych ścieżek rowerowych
- 31 przystanków (w tym 21 nowych)
- 120 mln zł koszt prac w I etapie
TIME LINE
-
rozstrzygnięcie przetargu na wykonawcę I etapu inwestycji
styczeń 2019 -
umowa z wykonawcą pierwszego etapu budowy
marzec 2019 -
rozpoczęcie prac
maj 2019
Aktualności powiązane
-
Zobacz szczegóły na temat
Cztery firmy chcą budować ostatnie odcinki trasy tramwajowej przez Popowice
15 kwietnia 2020 -
Zobacz szczegóły na temat
Jest przetarg na kolejne odcinki trasy tramwajowej przez Popowice
03 lutego 2020 -
Zobacz szczegóły na temat
Niebawem przetarg na kolejne odcinki trasy tramwajowej przez Popowice
24 stycznia 2020 -
Zobacz szczegóły na temat
W nocy rozebrano stary wiadukt nad ul. Długą
05 grudnia 2019 -
Zobacz szczegóły na temat
Rusza budowa trasy tramwajowej przez Popowice – utrudnienia na Długiej
22 maja 2019 -
Zobacz szczegóły na temat
Tramwaj na Popowice – jest umowa na pierwszy etap
28 marca 2019 -
Zobacz szczegóły na temat
Są oferty w kolejnym przetargu na tramwaj przez Popowice
03 października 2018