26 maja 2021

Tramwaj na Popowice

35%
POSTĘP PRACY

Pierwszy etap tej inwestycji został ukończony 10 kwietnia 2021 r.

Aktualizacja

26.05.2021

Na ul. Popowickiej pojawiły się pierwsze tory.  rozpoczął się proces układania szyn. Najpierw położone zostaną tory na betonowych odcinkach, następnie w miejscach, gdzie zaplanowano zielone torowisko (ponad 2 km). 

24.05.2021

Na skrzyżowaniu ulic Dmowskiego i Jagiełły stabilizacja Jak pogoda dopisze wykonawca w tym tygodniu albo na początku przyszłego planuje układanie betonu na centralnym punkcie skrzyżowania, tak aby potem przystąpić do budowy rozjazdów tramwajowych Te już czekają.

 

13.05.2021

Pięknie zieleni się nam torowisko przykryte rozchodnikiem na ul. Długiej. Kolejny fragment podbudowy na kolejnym odcinku już jest coraz bliżej układania szyn. Obecnie montowane są tam słupy oświetleniowe.

 

6.05.2021

8 maja rozpocznie się przebudowa skrzyżowania ulic Milenijnej i Popowickiej. Duże zmiany czekają zwłaszcza kierowców. 

Największe zmiany będą dotyczyć kierowców, jadących z Kozanowa i udających się w kierunku tego osiedla.

Od strony ul. Pilczyckiej na skrzyżowaniu z Milenijną obowiązuje nakaz jazdy w prawo. Od strony ul. Milenijnej (most) będzie możliwość jazdy tylko na wprost i w prawo. Od strony ul. Milenijnej – z kierunku Na Ostatnim Groszu możliwość jazdy tylko na wprost. Od strony ul. Popowickiej będzie możliwość jazdy we wszystkich kierunkach. Na odcinku od ul. Wejherowskiej do Milenijnej ulica Popowicka będzie jednokierunkowa.

Objazd do osiedla Kozanów
  • Wlot od miasta (od ul. Legnickiej) zostanie poprowadzony jednokierunkową – dwupasową ul. Wejherowską, a następnie ul. Popowicką.
  • Wlot od ul. Na Ostatnim Groszu, poprowadzony ul. Legnicką, jednokierunkową – dwupasową ul. Wejherowską, a następnie ul. Popowicką.
  • Wspomagający objazd z kierunku ul. Milenijnej – Legnickiej z zawrotką przed mostem Milenijnym.
Objazd do Osobowic z kierunku Kozanowa

Wlot od ul. Pilczyckiej – tu kierowcy mają nakaz jazdy w prawo – w ul. Milenijną, a następnie zawrotkę przez torowisko w kierunku Osobowic.

Na skrzyżowaniu ulic Popowickiej i Wejherowskiej będzie zwężenie, z eksploatacji zostanie wyłączona m.in. zatoczka dla autobusów, która zostanie przeniesiona w inne miejsce.

Dodatkowy dojazd do Kozanowa z kierunku ul. Na Ostatnim Groszu

Wlot od ul. Milenijnej – tu kierowcy mają nakaz jazdy na wprost – w kierunku mostu Milenijnego i przed wjazdem na most zawrotkę przez torowisko w kierunku Kozanowa.

Szczegóły tutaj

 

24.04.2021

W sobotę 24 kwietnia rozpoczyna się przebudowa skrzyżowania ul. Jagiełły i Dmowskiego! W związku z rozpoczynającymi się pracami kierowcy będą korzystać z objazdów.
Trasy zmienią także niektóre tramwaje i autobusy.
 
 
- To tu rozpocznie trasę tramwaj na Popowice, a więc wybudujemy nowe torowisko na całym skrzyżowaniu. Dobudowane zostaną dodatkowe pasy ruchu, które ułatwią wjazd na Kępę Mieszczańską, wyremontowana zostanie nawierzchnia ulic, powstaną drogi rowerowe, chodniki, nowe przystanki, przebudujemy sieci podziemne, nasadzimy kilkanaście drzew przy ul. Dmowskiego – mówi Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Zmiany w organizacji ruchu są planowane na 6 miesięcy.
 

 

13.04.2021

Początek zielonego torowiska na ul. Długiej.

Docelowo tramwaj na Popowice pojedzie po 2 km zielonego torowiska. Na razie zieleń pojawiła się na dwóch odcinkach o łącznej długości 75 m. Jeden z fragmentów położono na odcinku za wiaduktem na ul. Długiej do terenów Politechniki Wrocławskiej na wysokości Młodych Techników. Tutaj zakończył się pierwszy etap inwestycji, za którą odpowiadała firma Budimex. Drugi etap wykona Pro-Tra Building, która dokończy m.in. układanie torów oraz trawnika.

 

12.04.2021

W poniedziałek betonowaliśmy kolejny odcinek torowiska na ul. Popowickiej. W pobliżu skrzyżowania z ul. Milenijną szykujemy się do budowy potężnej kanalizacji deszczowej - 1200 mm.

 

10.04.2021

Przebudowa ul. Długiej na finiszu

Blisko dwa lata trwały prace na ulicy Długiej w związku z budową trasy tramwajowej na Popowice. W sobotę, 10 kwietnia, autobusy komunikacji miejskiej siedmiu linii wracają na swoje stałe trasy. Samochody pojadą w obu kierunkach.

 

Łącznie podczas pierwszego etapu inwestycji położono 1134 m bieżącego toru pojedynczego i postawiono 41 słupów trakcyjnych, a także 92 słupy oświetleniowe. Zbudowano też 1,12 km dróg dla rowerów, 8 przejazdów rowerowych, 10 przejść dla pieszych i cztery nowe przystanki komunikacji miejskiej plus 8 nowych sygnalizacji świetlnych. Z kolei kierowcy będą korzystać z ponad 1 km nowej jezdni.

Wykonawca pierwszego etapu Budimex Budownictwo zasadził również 5 klonów oraz tysiące sztuk krzewów: Pęcherznicę kalinlistną (150 szt.), śnieguliczkę (1497 szt.), tawułę japońską (3387 szt.), berberysa thunberga (1086 szt.), rokitnika pospolitego (403 szt.).

 

30.03.2021

Pierwsze przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przy ul. Długiej już są gotowe.

26.03.2021

Beton wiąże, masa ułożona. Trwa sadzenie roślin. Rowerzyści korzystają z fragmentów nowych dróg rowerowych. Trwają prace przy sygnalizacji świetlnej, podbijaniu torowiska tramwajowego, przy wiatach przystankowych, przy wiadukcie.
 
 
 

16.03.2021

Ostatni fragment międzytorza w pobliżu wiaduktu nad ul. Długą zabetonowany. Pod ziemią przebudowano w tym miejscu kanał ogólnospławny i obniżono niweletę terenu o 1,5 metra tak, aby mógł pod tym obiektem przejechać tramwaj. 

Pierwszy beton na ulicy Popowickiej już czeka na układanie torów. Przygotowany jest także fragment podłoża pod zielone torowisko i trwają pierwsze prace przy budowie fundamentów pod słupy trakcyjne. Wcześniej powstały tu sieci podziemne i odwodnienie. 

 

12.03.2021

Na południowej nitce ulicy Długiej kierowcy jeżdżą już po docelowej warstwie masy bitumicznej. Ekipa od asfaltu działa nadal. Jak pogoda pozwoli prace będą kontynuowane w sobotę na jezdni północnej i fragmentach nowych dróg rowerowych. Wielka przebudowa w okolicy wiaduktu, zbliża się do końca. Wykonawca przed Wielkanocą planuje puścić ruch w obu kierunkach pod wiaduktem na ul. Długiej.

 

9.03.2021

Przy ul. Długiej układana jest masa bitumiczna m.in. w okolicy przebudowanego wiaduktu. Na niektórych odcinkach trzy warstwy, na innych została tylko ścieralna. W sumie 1500 m jezdni i dróg dla rowerów. Wykonawca planuje w najbliższych tygodniach puścić ruch w obie strony pod wiaduktem.

 

4.03.2021

Kolejne metry sześcienne betonu trafiły w czwartek na międzytorze przy ul. Długiej. Betonowano fragmenty pod wiaduktem kolejowym, który był przebudowany. Przypomnijmy, że pod nim przebudowano także kanał ogólnospławny.
Trwały także prace przy montażu sygnalizacji świetlnej oraz oświetlenia.
 
 
 
1.03.2021
 
Nowe perony przystankowe rosną jak na drożdżach na ulicy Długiej w pobliżu siedziby Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. Skorzystają z nich tramwaje i autobusy. W tym tygodniu zaplanowane jest kolejne betonowanie torowiska, a jak pogoda pozwoli w przyszłym tygodniu rozpoczniemy układanie masy bitumicznej na kolejnych odcinkach przebudowanego fragmentu ulicy Długiej.
Tymczasem na peronach przy terenach Politechniki pojawiły się konstrukcje wiat i tablice przystankowe.
 

 

4.02.2021

Przy ul. Dmowskiego też korzystając z pogody korutyjemy odcinek w pasie rozdziału. Przygotowujemy się tym samym do prac na sieciach podziemnych i przy fundamentach słupów trakcyjnych. 

 

 

1.02.2021

Tory połączone pod wiaduktem na ulicy Długiej. W tym miejscu długo trwały skomplikowane prace przy konstrukcji kanału ogólnospławnego, przekładaliśmy także mnóstwo kabli energetycznych niskiego i średniego napięcia. Niweleta terenu została obniżona o 1,5 metra, a długość wiaduktu teraz to 43 metry. Dzięki temu komfortowo przejadą nie tylko tramwaje, ale kierowcy i rowerzyści.

 

28.01.2021

jest już beton i są tory pod wiaduktem kolejowym przy ul. Długiej. W akcji byli dziś także spawacze termitowi, którzy dbają o to, aby tramwajem jeździło się jak najwygodniej. Surówka ze spawania termitowego zawsze robi na nas wrażenie. W zimowy dzień pozwala się nieźle ogrzać.

 

4.01.2021 

Trwa budowa chodników na ul. Długiej na wysokości wiaduktu. Powstaje też podbudowa pod nowe torowisko tramwajowe.
 

 

29.12.2020

Tymczasem na nowym fragmencie budowy przy ul. Popowickiej prowadzimy prace przy budowie kanalizacji, która odprowadzi wodę z torowiska. Na Starogroblowej stabilizujemy grunt. Dziś front robót to ponad 2 kilometry. Po nowym roku wykonawca wejdzie na kolejny odcinek na ul. Dmowskiego, gdzie prace będą prowadzone m.in. w pasie rozdziału między jezdniami, który był rezerwą pod torowisko oraz na moście Dmowskiego. 

 

16.12.2020

Dzięki dobrej pogodzie udało się ułożyć wykonawcy dwie warstwy masy bitumicznej na południowej jezdni pod wiaduktem przy ul. Długiej. Teraz tamtędy odbywa się czasowo ruch w kierunku Popowic.
Dzięki tej zmianie będzie można dokończyć prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego. Wiadukt będzie miał 43 metry długości i w przyszłym roku przejadą pod nim komfortowo kierowcy i rowerzyści, a rok później tramwaje. Przy Długiej budujemy także setki metrów chodników i dróg dla rowerów.
 

 

19.10.2020

Rośnie jak na drożdżach stacja kolejowa Wrocław Szczepin. To inwestycja PKP PLK. Powstaje przy siedzibie
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu
Kolejna dobra wiadomość jest taka, że wiadukt nad ulicą Długą wytrzymał kolejne próby obciążeniowe i niebawem będzie można przełożyć ruch na nową konstrukcję.
To świetna informacja. Dzięki temu wykonawca dokończy kanał ogólnospławny, rozbierze podpory i rozpocznie pod konstrukcją budowę właściwych jezdni, dróg dla rowerów, chodników oraz torowiska.
 

15.10.2020

Wykorzystując dobrą pogodę wykonawca rozpoczął układanie pierwszej warstwy masy bitumicznej na skrzyżowaniu ulic Długiej i Poznańskiej. Wcześniej przebudowany został tu m.in. ciepłociąg i inne instalacje podziemne.
W najbliższych dniach planuje ułożyć masę na fragmencie ul. Gnieźnieńskiej, a także na kilkuset metrach dróg rowerowych. W pobliżu na fragmencie podbudowy pod torowisko pojawia się też beton.
 

30.09.2020

Jest umowa na drugi etap budowy tramwaju na Popowice. To jedna z największych inwestycji komunikacyjnych w historii Wrocławia.
 
- Rozwój komunikacji miejskiej we Wrocławiu to jeden z moich priorytetów. Nie tylko inwestujemy w nowy tabor i remonty torowisk, ale także staramy się realizować inwestycje, dzięki którym usprawnimy obsługę komunikacyjną kolejnych osiedli we Wrocławiu. W ciągu ostatnich dwóch lat już na nasze ulice wyjechało 200 nowych autobusów i 40 niskopodłogowych tramwajów, kolejne modernizujemy, a na kolejne po prostu czekamy – w myśl ostatnio podpisanej umowy. Teraz przed nami drugi etap jednej z największej inwestycji komunikacyjnej w historii Wrocławia, czyli budowy tramwaju na Popowice. W ramach tego zadania wybudujemy łącznie 3,1 km torowiska, a pamiętając także o innych użytkownikach, wykonamy również nowe drogi dla rowerzystów, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
 
Co nowego powstanie w ciągu dwóch lat na Popowicach?
 
W ramach tego zadania wybudowane zostaną odcinki trasy tramwajowej od ul. Jagiełły do Młodych Techników oraz od Starogroblowej do Milenijnej. Powstanie 3,1 kilometra nowego torowiska – w tym 1,45 km zielonego nawiązujące do tego, które prowadzi już w stronę Kozanowa.
 
– Dzięki tej inwestycji powstanie trasa tramwajowa alternatywna dla ulicy Legnickiej. Torowiskiem na ulicy Legniciej przejeżdża w szczycie w ciągu godziny nawet 80 tramwajów w obu kierunkach – mówi Jacek Sutryk.
 
Decyzje w sprawie linii, które miałyby jeździć trasą na Popowicach zostaną podjęte po konsultacjach społecznych. Będą one związane ze zmianą siatki połączeń komunikacyjnych w mieście.
Ta inwestycja to nie tylko tramwaj. W ramach zadania przebudujemy 1560 metrów ulic, aż dziesięć skrzyżowań m.in. ul. Mieszczańskiej, Jagiełły i Dmowskiego, Wejherowskiej i Popowickiej, Popowickiej i Milenijnej, Białowieskiej, Zajęczej i Popowickiej.
 
Wybudujemy 4700 metrów nowych dróg dla rowerów, 5220 metrów chodników oraz 590 metrów ciągów pieszo-rowerowych. 
W ramach inwestycji przebudujemy też instalacje podziemne m.in. sieć wodociągową, MKT czy energetyczną, wybudujemy stację prostownikową „Szczepin” i zmodernizujemy stację prostownikową „Milenijna”. Aby tramwaj mógł komfortowo przejechać nową trasą: wzmocnimy most Dmowskiego i wybudujemy ważny prawoskręt z ul. Milenijnej w ul. Lotniczą.
Przy stacji kolejowej Wrocław-Popowice powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i PKP. Tam wiadukt jest już gotowy i czeka już na tramwaj.
 
Obecnie prowadzone są prace przy przebudowie drugiego wiaduktu kolejowego przy ul. Długiej. Dzięki nim tramwaje, samochody i rowerzyści komfortowo przejadą pod tym obiektem. Wiadukt będzie miał 43 metry długości i niweleta terenu została obniżona o 1,5 metra, więc bez problemy zmieści się pod nim tramwaj czy autobus. Na obecnie realizowanym fragmencie przełożone zostało kilkadziesiąt kilometrów kabli niskiego i średniego napięcia, przebudowany został kanał ogólnospławny. Ten odcinek ma być gotowy wiosną przyszłego roku. Jednocześnie prace przy budowie nowej stacji kolejowej Wrocław-Szczepin prowadzi PKP PLK (powstaje ona w sąsiedztwie siedziby ZDiUM przy ul. Długiej).
 
Podpisane umowy z firmą ProTra Building mają wartość 150 272 583, 29 zł brutto. 
Z czego 133,4 mln zł to zakres Gminy Wrocław, 5,2 mln zł zakres MPWiK, a 11,6 mln zł wyłożą deweloperzy i dzięki współpracy z nimi zostanie przebudowana część skrzyżowań w ramach inwestycji.
 
Tramwaj na Popowice na obecną chwilę kosztuje 222,70 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana przez Unię Europejską kwotą 75,7 mln dla zakresu Gminy Wrocław. Zakończenie budowy jest planowane w 2022 roku.

17.09.2020

Podbudowa jest układana na kolejnym odcinku - tym razem między ulicami Młodych Techników i Poznańską. W pobliżu siedziby ZDiUM powstają chodniki i droga dla rowerów. A przy GPZ trwają już zaawansowane prace szynowe.

14.09.2020

Betonowane jest międzytorze na kolejnych kilkudziesięciu metrach przy ul. Długiej. Szyny czekają na swoją kolej. Niebawem torowisko pojawi się na pierwszym peronie przystankowym na tej inwestycji - w pobliżu terenów Politechniki.

10.09.2020

Torowisko i jego podbudowa na wysokości GPZ przy ul. Długiej rośnie z każdym dniem.

3.09.2020

Trwają pace przy przebudowie wiaduktu oraz przy budowie stacji PKP Wrocław Szczepin. Tę inwestycję realizuje PKP PLK.

Od niedzieli 30 sierpnia kierowcy jadący ulicą Długą w kierunku Popowic i Kozanowa mogą przejechać pod wiaduktem na tej ulicy. Wykonawca ułożył już część nawierzchni na odcinkach docelowych. Kierowcy skorzystają z dwóch pasów ruchu w tym kierunku.
Z powodu zaawansowania prac budowlanych na ulicy Długiej za GPZ tymczasowo nieczynny będzie przystanek autobusowy „Długa (Politechnika)”.

Powstaje peron przystankowy w pobliżu obiektów Politechniki.

 

 

24.08.2020

Trwają zaawansowane prace drogowe na ulicy Długiej. Wykonawca ma za zadanie w ciągu kilkunastu dni przywrócić ruch pod wiaduktem w kierunku - od centrum w stronę Kozanowa. Kierowcy częściowo pojadą już docelową trasą. 

 

17.08.2020

Historyczny moment. Na ulicy Długiej pojawiły się pierwsze szyny. Montowane jest właśnie 40 metrów torowiska tramwajowego na wysokości Głównego Punktu Zasilania.

7.07.2020

Kolejne odcinki masy bitumicznej pojawiły się na budowie. Tym razem w okolicy marketu oraz obiektów Politechniki. Przy przystanku przy terenach wrocławskiej uczelni jest już chodnik. Coraz efektowniej prezentuje się nowy wiadukt kolejowy, który będzie miał 47 metrów długości. Na terenie PKP budowana jest nowa stacja Wrocław Szczepin. Powstaje tam mur oporowy pod perony.

 

3.07.2020

Blisko 200 metrów masy bitumicznej pojawiło się w pobliżu Głównego Punktu Zasilania przy ulicy Długiej

26.05.2020

Rozstrzygnęliśmy przetarg na drugi etap budowy tramwaju na Popowice od ul. Jagiełły do ul. Milenijnej.

W ramach tego zadania powstanie 3,1 km torowiska (w tym 1,45 km torowiska zielonego). Przebudujemy ulice (1560 m), skrzyżowania (10), wybudujemy ścieżki rowerowe (4790 m), nowe chodniki (5220 m), ciągi pieszo-rowerowe (590 m) oraz instalacje podziemne m.in. sieć wodociągową, MKT czy oświetlenie. 

Aby tramwaj mógł komfortowo przejechać nową trasą: wzmocnimy most Dmowskiego. Przy stacji kolejowej Wrocław Popowice powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i PKP.

Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 24 miesiące na przeprowadzenie wszystkich prac.

 

5.05.2020

Zmienia się okolica na budowie. Wykonawca prowadzi zaawansowane prace nie tylko pod ziemią przy ulicy Długiej.

 

 

22.04.2020

Przystanek Politechnika nabiera kształtów. Obok fragment jezdni, na którym pojawi się niebawem nowa stabilizacja. Trwają też zaawansowane prace na innych odcinkach tej budowy.

Odbudowujemy także mur z cegieł na terenach wojskowych (wcześniej pod nim przebudowaliśmy kable średniego napięcia zasilające Stare Miasto). Jego odtworzenie przekazał w wytycznych konserwator zabytków.

14.04.2020

Cztery firmy zgłosiły oferty w przetargu na budowę ostatnich odcinków trasy tramwaju przez Popowice. W ramach tej inwestycji powstanie 3,1 km torowiska, w tym prawie 1,5 km torowiska zielonego. Przebudujemy drogi (1560 m), skrzyżowania (10), wybudujemy ścieżki rowerowe (4790 m), nowe chodniki (5220 m) ciągi pieszo-rowerowe (590 m) oraz instalacje podziemne m.in. sieć wodociągową, MKT, czy oświetlenie. Wzmocnimy most Dmowskiego na potrzeby linii tramwajowej. Przy stacji Wrocław Popowice powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i PKP. Wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 24 miesiące na przeprowadzenie prac.

Miasto, MPWiK i deweloperzy Port Popowice oraz deweloperzy z Kępy Mieszczańskiej przeznaczają na wykonanie zadania w sumie aż 150 319 405, 43 zł. Najniższa oferta w postępowaniu przetargowym to 150 234 997, 70 zł.


Coraz bardziej efektowna jest konstrukcja wiaduktu przy ul. Smoleckiej.

2.04.2020 

Przy ulicy Długiej trwają zaawansowane prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego. Budujemy drugi przyczółek, trwa betonowanie. Pierwszy już jest gotowy.
Nowy wiadukt będzie miał 47 metrów długości. Zniknie wąskie gardło przy Długiej. Przejadą pod nim komfortowo tramwaje, autobusy, samochody oraz rowerzyści.
Do przebudowy wykorzystane zostanie 212 ton stali konstrukcyjnej, 110 ton stali zbrojeniowej i 965 metrów sześciennych betonu. Aby tramwaj mógł przejechać pod wiaduktem obniżymy poziom terenu o 1,5 metra i przebudujemy kanał ogólnospławny.  

Wykonawca przełożył już ruch pieszy i rowerzystów w pobliżu działek, wszystko po to, aby rozpocząć prace przygotowawcze pod układanie torowiska na odcinku przy Głównym Punkcie Zasilania. 

99 procent kabli średniego napięcia już zostało przełożonych. To kilkadziesiąt  kilometrów. Wymienialiśmy kable, które miały kilkadziesiąt lat.

W kwietniu Wrocławskie Inwestycje otworzą oferty w przetargu na realizację kolejnych odcinków tej trasy tramwajowej stanowiącej alternatywę dla ul. Legnickiej.

19.03.2020

Ścianka szczelna powstaje pod wiaduktem kolejowym przy ul. Długiej. Wszystko po to, aby przebudować kanał ogólnospławny. Jest to konieczne. Poziom terenu obniżamy pod wiaduktem o 1,5 metra, dzięki temu przejedzie pod nim tramwaj.

 

 

5.03.2020

Prace trwają na ul Długiej, pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Poznańską a siedzibą Politechniki Wrocławskiej. Wiele dzieje się jeszcze pod ziemią, m.in. robotnicy wymieniają rury ciepłownicze przy siedzibie ZDiUM, ale na pojedynczych odcinkach widać już korytarz nowej drogi, a nawet fragmenty przyszłych chodników.

Jednak najważniejsze zadania koncentrują się przy wiadukcie kolejowym. – Po obu stronach rośną już podpory nowego wiaduktu, pod którym przejadą tramwaje, autobusy, auta i rowerzyści. Trwają też prace przygotowawcze do budowy kanału ogólnospławnego, a przy budynku ZDiUM powstaje parking.

 

24.02.2020 

Na wysokości Głównego Punktu Zasilania przy ul. Długiej kilkadziesiąt km kabli zostało już przełożonych i do roboty ruszyli brukarze. Powstaje chodnik w pobliżu ogródków działkowych, obok wykorytowana jest ścieżka. Ustawiane są krawężniki jezdni. Ciepłociąg osłonięty azbestem już też zniknął spod wiaduktu.

Przy budowie tramwaju na Popowice nie tylko wymieniamy blisko 70 km kabli podziemnych, ale i usuwamy groźny dla zdrowia azbest. Tą substancją został bowiem zabezpieczony w latach 70.XX wieku ciepłociąg, który jest pod ziemią na przebudowywanym odcinku drogi. Sprawy w swoje ręce wzięła specjalistyczna firma, która zajmuje się w całej Polsce usuwaniem tej niebezpiecznej substancji.

4.02.2020 

Przy ulicy Długiej trwają zaawansowane prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego. Nowy będzie miał 47 metrów długości i przejadą pod nim komfortowo tramwaje, autobusy, samochody oraz rowerzyści. Do przebudowy wykorzystane zostanie do tego 212 ton stali konstrukcyjnej, 110 ton stali zbrojeniowej i 965 metrów sześciennych betonu. Aby tramwaj mógł przejechać pod wiaduktem obniżymy poziom terenu o 1,5 metra.  Będzie to możliwe po wybudowaniu nowego kanału ogólnospławnego, którym odprowadzane są m.in. wody opadowe. Po ulewnym deszczu woda potrafi w nim płynąć z natężeniem przepływu ponad 3 metrów sześciennych na sekundę, powodując 100 procentowe wypełnienie kanału 1700 x 2800 mm! To kolejna skomplikowana inwestycja na tym odcinku budowy. Wykonawca przełożył już kilkadziesiąt kilometrów kabli średniego napięcia prowadzących do Głównego Punktu Zasilania.

 

23.01.2020

Jeszcze w styczniu Wrocławskie Inwestycje ogłoszą przetarg na budowę kolejnych odcinków trasy tramwaju na Popowice. W ramach tego zadania powstanie 3,1 km torowiska (w tym 1,45 km torowiska zielonego). Przebudujemy drogi, wybudujemy ścieżki rowerowe, nowe chodniki oraz instalacje podziemne m.in. sieć wodociągową. Wzmocniony zostanie też most Dmowskiego. Przy stacji Wrocław Popowice powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i PKP.

Trwają prace przy budowie konstrukcji pierwszych chodników w pobliżu ogródków działkowych. Wykonawca prowadzi zaawansowane prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego przy ulicy Długiej. Następnie prowadzone będą prace przy przebudowie kanału ogólnospławnego.

5.12.2019

Zniknęło przęsło starego wiaduktu nad ulicą Długą.W tym miejscu powstanie nowy 47 metrowy wiadukt. Poziom terenu zostanie obniżony o 1,5 metra.

 

20.11.2019

Pociągi jeżdżą już po tymczasowej konstrukcji wiaduktu kolejowego przy ul. Długiej. Wykonawca prowadzi prace przy przekładaniu kabli niskiego i średniego napięcia. Po kolejnych uzgodnieniach z PKP rozpoczną się prace przy rozbiórce starego wiaduktu i przyczółków. Najbardziej skomplikowane prace prowadzone będą w grudniu nocą.

 

10.10.2019

Olbrzymie dźwigi o udźwigach 250 i 350 ton stawiały w nocy z środy na czwartek dwie kolejne konstrukcje wiaduktu tymczasowego nad ulicą Długą. Ważące po 57 ton elementy już stoją na nasypie. W przyszłym tygodniu ma rozpocząć się montaż torów. Wybudowanie wiaduktu tymczasowego jest konieczne, aby rozpocząć przebudowę istniejącego obiektu. Nowa przeprawa będzie miał 47 metrów długości. Do jej zbudowania wykorzystanych zostanie 212 ton stali konstrukcyjnej, 110 ton stali zbrojeniowej i 965 metrów sześciennych betonu. Po jego wybudowaniu zniknie wąskie gardło na trasie na Popowice. Pod wiaduktem przejadą tramwaje, skorzystają też kierowcy, rowerzyści oraz piesi. W pobliżu powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji. Kolej zbuduje bowiem nowy przystanek Wrocław Szczepin.

 

Nowa trasa tramwajowa ma początek na skrzyżowaniu ulic Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej. Torowisko tramwajowe od Mieszczańskiej przejdzie w ul. Dmowskiego. Dalej zostanie poprowadzone między istniejącymi jezdniami: przez most Dmowskiego, obok centrum handlowego i siedziby ZDiUM. Wyzwaniem dla wykonawców jest przebudowa wiaduktu kolejowego, który będzie 3 razy dłuższy.

Powstanie też węzeł przesiadkowy i nowy przystanek kolejowy Wrocław Szczepin. Pasażerowie zejdą z peronu wprost na przystanek tramwajowy i autobusowy. Za nowym wiaduktem tramwaj pojedzie ul. Długą do skrzyżowania z ul. Milenijną i Pilczycką.

Budowa pierwszego etapu trasy tramwajowej na Popowice rozpoczęła się 25 maja właśnie od przebudowy wiaduktu kolejowego nad ul. Długą. Nowy wiadukt będzie miał 47 metrów długości. Najpierw zostanie wybudowany wiadukt tymczasowy, po którym mają jeździć pociągi. Wykonawca będzie go stawiał w najbliższych miesiącach. Za ten zakres prac odpowiada PKP PLK.

Trwa przebudowa jezdni na odcinku od marketu Tesco do zjazdu na teren Politechniki Wrocławskiej. Poza nową nawierzchnią i torowiskiem powstaną ścieżki rowerowe, chodniki i cała infrastruktura.

Blisko 57 kilometrów kabli na 850 metrach drogi? Niemożliwe? A jednak! To jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji energetycznych we Wrocławiu od II wojny światowej. Trasa tramwajowa przebiega w sąsiedztwie Głównego Punktu Zasilania, który zaopatruje w energię elektryczną m.in. Stare Miasto i stąd olbrzymia liczba instalacji energetycznych. Trzeba wymienić m.in. kable średniego i niskiego napięcia. Niektóre z nich mają blisko 50 lat. To nie koniec wyzwań inżynieryjnych.

Pod wiaduktem wybudowany zostanie nowy kanał ogólnospławny odprowadzający wody opadowe, jak i ścieki. Po ulewnym deszczu woda potrafi w nim płynąć z natężeniem przepływu ponad 3 metrów sześciennych na sekundę, powodując 100 procentowe wypełnienie kanału 1700x2800 mm!

Wykonawcą jest Budimex Budownictwo. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na realizacje kolejnego odcinka. Realizacja drugiego etapu, czyli fragmentu od ul. Jagiełły do Milenijnej ma nastąpić w latach 2020-2023. Tramwajem na Popowice pojedziemy w 2023 roku.

Aktualnie prowadzone są następujące prace:

  • Wiadukt –zabezpieczenie nasypu pod umieszczenie konstrukcji odciążającej, usunięcie kolizji teletechnicznych, linii trakcyjnych, wybicie ścieżek oraz wykonanie nasypu przy poszerzeniu drogi
  • Montaż zabezpieczeń związanych z utrzymaniem ruchu kolejowego i rozbiórką wiaduktu
  • Roboty elektroenergetyczne – realizacja przejść poprzecznych w obrębie ul. Długiej i Starogroblowej, a także przełożenie 50 km kabli elektrycznych
  • Roboty wodno - kanalizacyjne, przejścia poprzeczne  przez ul. Długą / Starogroblową, teren Ogródków działkowych
  • Ciepłociąg -roboty konstrukcyjne  ul. Długa  (pas rozdziału i pasy jezdni do niego przyległe) tydzień przyszły montaż rur osłonowych, zbrojenie
  • Roboty Drogowe  rozbiórki nawierzchni  punktowo od ul. Poznańskiej do  Politechniki Wrocławskiej pod przejścia poprzeczne  sieci podziemnych, oczyszczenie terenu po ROD Dalia, rozbiórka nawierzchni chodnika.
  • Budynek ZDiUM - roboty rozbiórkowe klatki schodowej

 

Zmieniła się organizacja ruchu i trasy autobusów – Wyłączenie przystanku „Poznańska” w kierunku Popowic

Inwestycja w liczbach:

  • 3.8 km nowego torowiska
  • 5,4 km nowych i przebudowanych dróg
  • 17 przebudowanych skrzyżowań
  • 5,7 km nowych lub przebudowanych ścieżek rowerowych
  • 31 przystanków (w tym 21 nowych)
  • 120 mln zł koszt prac w I etapie

TIME LINE

  • rozstrzygnięcie przetargu na wykonawcę I etapu inwestycji

    styczeń 2019
  • umowa z wykonawcą pierwszego etapu budowy

    marzec 2019
  • rozpoczęcie prac

    maj 2019