Głównym celem programu jest edukacja wrocławian w zakresie prawidłowego kompostowania odpadów, promocja kompostowania na własne potrzeby oraz przede wszystkim zwiększenie ilości odpadów ulegających biodegradacji poddawanych odzyskowi.
Tym samym mieszkańcy bezpośrednio przyczyniają się do ograniczenia ilości odpadów komunalnych, wytworzonych i odbieranych na terenie Wrocławia. Przydomowe kompostowniki mają pomóc wszystkim właścicielom ogródków w stworzeniu ekosystemu, który umożliwia przetwórstwo odpadów na niezbędny do rozwoju roślin, naturalny nawóz.
Małgorzata Demianowicz, dyrektorka Wydziału Środowiska UM Wrocławia
Dostawca kompostowników dla wrocławian jest wybierany w wyniku zapytania ofertowego. Każdorazowo Gmina Wrocław podpisuje umowę z wybranym wykonawcą na dostawę określonej ilości kompostowników.
W ostatnim czasie dostarczone zostały kompostowniki typu Termo-700 o pojemności 720 l. Pojemniki wykonane są z tworzywa sztucznego otrzymanego z odzysku, a ich trwałość szacowana jest na ok. 12 lat. Przy prawidłowej eksploatacji można poddać kompostowaniu nawet 1274 kg rocznie, co zostało potwierdzone badaniami przeprowadzonymi na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu.
Co zrobić, aby otrzymać kompostownik? To bardzo proste!
O użyczenie kompostownika, może wystąpić każdy mieszkaniec Wrocławia lub placówka oświatowa, który/która:
- dysponuje nieruchomością pozwalającą na ustawienie kompostownika w sposób niestwarzający uciążliwości dla mieszkańców przedmiotowej posesji oraz posesji sąsiednich,
- dysponuje odpadami zielonymi oraz odpadami kuchennymi ulegającymi biodegradacji,
- ma możliwość zagospodarowania wytworzonego kompostu oraz zobowiąże się do składania sprawozdań o ilości odpadów poddanych kompostowaniu w okresie obowiązywania umowy,
- kompostowniki nie są udostępniane na rodzinne ogrody działkowe.
Mieszkaniec Wrocławia, bądź placówka oświatowa, spełniający ww. wymagania, składa do Wydziału Środowiska wniosek o użyczenie kompostownika, następnie podpisuje z Gminą Wrocław umowę użyczenia kompostownika, na okres 36 miesięcy. W trakcie obowiązywania umowy składa roczne sprawozdania o ilości odpadów poddanych kompostowaniu.
– Dane, które zbieramy, pozwalają określić nam masę bioodpadów, jakie kompostują mieszkańcy. Przy ogólnej liczbie wydanych kompostowników szacujemy, że może być to nawet 3 tysiące ton rocznie. Co ważne, po okresie obowiązywania umowy kompostownik przechodzi na własność użytkownika – mówi Mikołaj Czerwiński z Biura Prasowego UM Wrocławia.
Do umowy użyczenia załączane są następujące dokumenty:
- instrukcja montażu kompostownika,
- instrukcja dotyczącą sposobu prowadzenia procesu kompostowania,
- informacja na temat sposobu określania ilości odpadów poddanych kompostowaniu oraz wzór sprawozdania.
Łącznie od 2012 r. udostępniono mieszkańcom 2464 szt. kompostowników. Według stanu na dzień 26 czerwca 2024 r. w tym roku do rozdysponowania pozostały jeszcze 273 sztuki.
Wnioski na użyczenie kompostownika można pobrać ze strony internetowej Urzędu Miejskiego Wrocławia lub pod tym artykułem.
Po wypełnieniu dokumenty można dostarczyć za pomocą
- platformy ePUAP,
- wydrukowane złożyć osobiście,
- przesłać pocztą na adres Wydziału Środowiska: 50-502 Wrocław, ul. Hubska 8-16.
Po rozpatrzeniu i przygotowaniu umowy, pracownik Urzędu kontaktuje się (telefonicznie lub poprzez e-mail) z Wnioskodawcą i umawia na podpisanie umowy i odbiór kompostownika. O przyznaniu bezpłatnego kompostownika decyduje kolejność zgłoszeń.