Pomoc medyczna
- Jeśli w nocy czujesz się źle i potrzebujesz pomocy w ramach podstawowej opieki zdrowotnej i nie jest to stan nagły zagrażający zdrowiu lub życiu, to zgłoś się do ambulatorium. W ramach podstawowej opieki zdrowotnej w nocy i święta nie ma rejonizacji. Pacjenci mogą korzystać z pomocy medycznej w dowolnym miejscu.
- Zalecamy nawiązać kontakt telefoniczny przed udaniem się do placówki – zapytać o obsługę ubezpieczenia (NFZ) oraz wybranej specjalizacji.
- O najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej informują konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta, pod numerem telefonu 800 190 590, która dostępna jest przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Ubezpieczenie zdrowotne
- Osoby ubezpieczone w państwach członkowskich UE/EFTA powinny okazać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego/EKUZ (ang. EHIC), która jest wydawana bezpłatnie. W przypadku braku EKUZ lub certyfikatu szpital może obciążyć pacjenta kosztami leczenia, wystawiając rachunek.
- Korzystając z EKUZ za granicą korzysta się z praw wynikających z przepisów państwa pobytu na tych samych warunkach, co ubezpieczeni w tym państwie.
- Osoby nieobjęte ubezpieczeniem zdrowotnym w Polsce ani w innym państwie członkowskim UE/ EFTA mogą korzystać ze świadczeń zdrowotnych odpłatnie.
Europejska Karta Ubezpieczenia Społecznego – informacje i wzory wniosków.