Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Prace przy budowie Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór idą pełną parą i wszystko wskazuje na to, że w wakacje 2023 roku będzie gotowa. To największa inwestycja komunikacyjna od 1949 roku, kiedy to powstała linia tramwajowa na Leśnicę.
TAT na Nowy Dwór! Większość prac zakończona
Cała Trasa Autobusowo-Tramwajowa to łącznie aż 7 km nowych torowisk. Poprowadzi z pl. Orląt Lwowskich przy dworcu Świebodzkim do pętli przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. Budowana jest od września 2019 roku. Przypomnijmy, że dotychczas oddano do użytku odcinek o długości blisko 2 km (w czerwcu 2021 r.). Tramwaje jeżdżą od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i dalej do pętli przy Wrocławskim Parku Przemysłowym. Nowe przystanki tramwajowo-autobusowe powstały na wysokości dawnego dworca Marchijskiego przy ul. Smoleckiej oraz Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej.
TAT to jednak nie tylko budowa przystanków i torowiska, ale także: budowa wiaduktu nad ul. Smolecką i Robotniczą, dróg rowerowych, chodników, przebudowa sieci podziemnych, nasadzenie kilkuset drzew oraz budowa stacji prostownikowej, czyli elektrycznego serca całej inwestycji. To tu będzie przetwarzany prąd dla tramwajów sunących po szynach na linii łączącej centrum miasta z pętlą przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór.
To już ostatni odcinek TAT
Teraz trwa ostatni etap prac. Na ul. Rogowskiej układane są tory (ok. 2 km), budowana jest pętla tramwajowa w pobliżu stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór, a przy niej powstanie Park&Ride dla 70 samochodów.
To jest ostatni odcinek tej trasy. Na przełomie roku chcemy zakończyć odcinek od pętli do ul. Zemskiej. Na pętli ułożone są już podbudowy, przebudowane sieci, montowane jest torowisko. Najistotniejszy fragment to ten od samej pętli do ul. Zemskiej, gdzie w tej chwili trwają prace związane z budową nawierzchni asfaltowej.Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji
Tramwaj na Nowy Dwór. Olbrzymie wsparcie z UE
Całą trasą TAT pojedziemy w 2023 roku (trzeci kwartał). Dzięki tej trasie w ok. 20 minut będzie można dotrzeć tramwajem z Nowego Dworu do centrum miasta. To jedna z największych, ale i najdroższych inwestycji w powojennej historii miasta. Kwota robi wrażenie – to ponad 390 mln zł! Z tego ponad 182 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Prace nadzoruje spółka Wrocławskie Inwestycje.
Tramwajem przez Popowice już w pierwszej połowie 2023 r.
Blisko końca jest także budowa linii tramwajowej przez Popowice. Planowe jej uruchomienie to drugi kwartał 2023 r. Nowa trasa będzie zaczynać się na skrzyżowaniu ulic Dmowskiego, Jagiełły i Mieszczańskiej, dalej poprowadzi przez most Dmowskiego, ul. Długą, Starogroblową i Popowicką, aż do skrzyżowania z Milenijną i Pilczycką. Tam połączy się z torami prowadzącymi przez Kozanów do pętli przy Tarczyński Arena.
Prace są już na ostatniej prostej. Przebudowane zostało skrzyżowanie ulic Dmowskiego i Jagiełły. Zostało ułożone już torowisko, trakcja tramwajowa wykonana jest w 75 proc., a w 80 proc. zostały przebudowane chodniki, drogi rowerowe i posadzona zieleń. Na moście Dmowskiego trwają właśnie prace pod ułożenie torowiska na przeprawie. Natomiast wzdłuż ul. Długiej ekipy remontowe kończą budować chodniki i drogi rowerowe. W planach jest jeszcze dokończenie przystanków tramwajowych i tramwajowo-autobusowych. Montowana jest również sieć trakcyjna i trwają intensywne prace przy konfiguracji sygnalizacji świetlnej.
Nowe torowisko poprawi dojazd do centrum mieszkańcom Szczepina, Popowic, Kozanowa i Maślic, ale także nowych osiedli, które powstają w rejonie ul. Długiej i Popowickiej. W sumie powstanie prawie 4 km nowego torowiska, a przy nim 31 przystanków, w tym 21 – nowych. Wybudowanych lub zmodernizowanych zostanie 5,4 km dróg i 5,7 km tras rowerowych, a także 17 skrzyżowań. Koszt tej inwestycji to ok. 222 mln zł, z czego część jest współfinansowana z Unii Europejskiej (75,7 mln zł).
Druga część obwodnicy Leśnicy
Oś Zachodnia to kolejna wielka inwestycja Wrocławia. Ma odciążyć osiedle Leśnica od nadmiernego ruchu drogowego. Część obwodnicy Leśnicy jest już gotowa, ale na razie od zachodu można tamtędy dojechać tylko do lotniska i Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
Po wybudowaniu Osi Zachodniej, która składa się z dwóch zadań – przebudowy ul. Kosmonautów na odcinku od kąpieliska Glinianki do skrzyżowania z ul. Fieldorfa oraz budowy al. Stabłowickiej, czyli kolejnego fragmentu obwodnicy Leśnicy – zachodnia część miasta zostanie odkorkowana.
Ulica Kosmonautów modernizowana jest na odcinku 2,2 km. Po zakończeniu prac zmieni się nie do poznania. Będzie poszerzona do czterech pasów, powstaną trasy rowerowe, a nowe torowisko będzie zielone. Co ważne – kierowcy, którzy wyjeżdżają z Wrocławia, będą mogli ominąć Leśnicę.
Inwestycja zostanie wykonana za 181,5 mln zł. I w tym przypadku ogromny wkład pochodzi ze środków unijnych – blisko 134 mln zł. Prace powinny zakończyć się w trzecim kwartale 2023 r.