Park&Ride we Wrocławiu – nowe zasady [MAPA]

We Wrocławiu obecnie funkcjonują łącznie 24 parkingi, które wpisują się w ideę park&ride. W sumie do dyspozycji kierowców jest około 1450 miejsc postojowych. Radni Miejscy przegłosowali na lutowej sesji zmiany w korzystaniu z 9, najbardziej popularnych, parkingów tego typu. Mają wejść w życie od maja tego roku. Co się zmienia? 


Parkuj i Jedź (ang. Park&Ride, P&R) to oczywiście parkingi zlokalizowane w pobliżu przystanków i węzłów przesiadkowych. Takie rozwiązanie przeznaczone jest dla osób, które łączą podróż samochodem i komunikacją publiczną.

To właśnie jeden z priorytetowych celów Wrocławskiej Polityki Mobilności, który ma zwiększyć atrakcyjność komunikacji zbiorowej i zachęcić użytkowników transportu indywidualnego do pozostawienia samochodu i kontynuacji podróży środkami komunikacji publicznej. Elementem tej strategii jest wprowadzanie ułatwień do parkowania dla mieszkańców miasta oraz przyjezdnych.

Zainteresowanie takimi rozwiązaniami potwierdziły konsultacje z mieszkańcami przeprowadzone przez Miasto jesienią ubiegłego roku. Wrocławianie wskazywali, gdzie powinny powstać parkingi P&R oraz które z nich wydają się kierowcom najpilniejsze do wybudowania. Raport z konsultacji jest dostępny TUTAJ.

Jak wygląda sytuacja we Wrocławiu

Obecnie we Wrocławiu przy przystankach kolejowych i przy węzłach komunikacji miejskiej można skorzystać z 12 specjalnych parkingów P&R, a także licznych miejsc nieoznakowanych jeszcze stosownymi tablicami, choć wykorzystywanych do takich celów.

Czytaj także: Najczęściej zadawane pytania - parking P&R

12 parkingów lub mniejszych zespołów miejsc postojowych do przesiadek na pociągi w celu dojazdu do centrum przy stacjach i przystankach:

  • Wrocław Psie Pole (3 parkingi),
  • Wrocław Kuźniki,
  • Wrocław Żerniki,
  • Wrocław Grabiszyn (2 parkingi),
  • Wrocław Stadion,
  • Wrocław Różanka,
  • Wrocław Brochów,
  • Wrocław Pracze,
  • Wrocław Zakrzów.

12 parkingów do przesiadek na tramwaje lub autobusy:

przy pętlach tramwajowych:

  • Leśnica,
  • Oporów (2 parkingi),
  • Stadion Wrocław (krańcówka Pilczycka),
  • Krzyki (2 parkingi),

przy zespołach przystankowych:

  • Bardzka / Świeradowska,
  • Ślężna / Kamienna,
  • Kosmonautów / Boguszowska,
  • Kosmonautów / gen. Fieldorfa,
  • Opolska / Kwidzyńska,
  • Opolska / Głubczycka.

To w sumie 24 obiekty o różnej skali i wyposażeniu, mających łącznie około 1450 miejsc postojowych.

Zasady korzystania z parkingów „Parkuj i Jedź"

Parkowanie na wszystkich parkingach systemu jest BEZPŁATNE i nie przewiduje się wprowadzenia w przyszłości opłat za wjazd.

Na większość parkingów wjazd będzie dostępny dla ogółu kierowców, co oznacza, że nie przewiduje się tam kontroli czy użytkownik parkingu jest osobą korzystającą z komunikacji zbiorowej. Dotyczy to obecnie 15 lokalizacji oferujących w sumie około 840 miejsc postojowych.

W przypadku niektórych parkingów, tam, gdzie występuje istotny deficyt miejsc postojowych w obszarze sąsiednich ulic, niezbędne jest wprowadzenie zasady kontrolowanego dostępu do parkingu, polegającej na wpuszczaniu na parking wyłącznie stałych użytkowników wrocławskiej komunikacji zbiorowej. Będzie do tego służył automatyczny system sterowania szlabanami wjazdowymi, który będzie się otwierał, jeśli:

  • użytkownik pojazdu wykaże się posiadaniem ważnego biletu okresowego komunikacji zbiorowej, lub
  • użytkownik będzie posiadał prawo bezpłatnych przejazdów wrocławską komunikacja zbiorową i spełni określone warunki dokumentujące ten fakt.

System nadzoru wjazdu i wyjazdu na 9. parkingach o łącznej liczbie około 610 miejsc postojowych dotyczy obiektów:

  • przy przystanku Wrocław Kuźniki,
  • przy przystanku Wrocław Grabiszyn (parking południowy),
  • pętla Leśnica,
  • Bardzka - Świeradowska,
  • Kosmonautów - Fieldorfa,
  • Kosmonautów - Boguszowska,
  • Opolska - Głubczycka,
  • Opolska - Karwińska,
  • Ślężna - Kamienna.

Zasady korzystania z parkingów o kontrolowanym dostępie zaakceptowali miejscy radni podczas lutowej sesji Rady Miejskiej Wrocławia. Przepisy regulujące korzystanie z takich parkingów mają zacząć obowiązywać od maja 2019 r.

Do tego czasu wszystkie parkingi „Parkuj i jedź” będą ogólnodostępne, otwarte dla wszystkich, także te wyposażone w szlabany.

Warto nadmienić, że system Parkuj i Jedź to nie tylko parkingi, a także cały szereg dodatkowych rozwiązań wpływających na bezpieczeństwo i komfort korzystania z tych obiektów m.in. kamery wideomonitoringu, tablice DIP, system kontroli dostępu (szlabany) w wyznaczonych lokalizacjach i terminale do ich obsługi. Parkingi zostały również wyposażone w system zliczania pojazdów, co posłuży nie tylko określeniu statystyk korzystania z parkingów, ale także umożliwi dostęp do informacji o wolnych miejscach za pośrednictwem serwisu internetowego ITS.

Na wszystkich parkingach wybudowano miejsca dla osób niepełnosprawnych, a na wybranych także zadaszone parkingi rowerowe.  

Zgłoś uwagę