Od 1 maja kontrola dostępu na wybrane parkingi Park&Ride

We Wrocławiu obecnie funkcjonują łącznie 24 parkingi, które wpisują się w ideę park&ride. W sumie do dyspozycji kierowców jest około 1450 miejsc postojowych. Od 1 maja wchodzą zmiany w zakresie korzystania z dziewięciu najbardziej popularnych parkingów tego typu - będą one przeznaczone wyłącznie dla stałych użytkowników wrocławskiej komunikacji.


Zmiany, które wchodzą w życie z początkiem maja na lutowej sesji przegłosowali radni miejscy. W przypadku niektórych parkingów, tam, gdzie występuje istotny deficyt miejsc postojowych w obszarze sąsiednich ulic, niezbędne jest wprowadzenie zasady kontrolowanego dostępu do parkingu, polegającej na wpuszczaniu na parking wyłącznie stałych użytkowników wrocławskiej komunikacji zbiorowej. Będzie do tego służył automatyczny system sterowania szlabanami wjazdowymi, który będzie się otwierał, jeśli:

  • użytkownik pojazdu wykaże się posiadaniem ważnego biletu okresowego komunikacji zbiorowej, lub
  • użytkownik będzie posiadał prawo bezpłatnych przejazdów wrocławską komunikacja zbiorową i spełni określone warunki dokumentujące ten fakt.

Pobierz: Park&Ride we Wrocławiu [PDF]

Na dziewięciu parkingach o kontrolowanym dostępie obowiązują dodatkowe zasady:

  • parkingi są dostępne dla osób, posiadających aktualny bilet okresowy zakodowany na kartach typu URBANCARD, lub w aplikacji mobilnej, bądź posiadają ważną Kartę Parkingową zarejestrowaną przez ZDIUM;
  • w celu utrzymania najwyższego standardu obsługi, w godzinach nocnych (od2 do 4) obowiązuje przerwa konserwacyjna parkingu.

System nadzoru wjazdu i wyjazdu na 9. parkingach o łącznej liczbie około 610 miejsc postojowych dotyczy obiektów:

  • w rejonie pętli tramwajowej Leśnica,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Kosmonautów – Boguszowska,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Kosmonautów – gen. Fieldorfa,
  • w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Kuźniki,
  • w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Grabiszyn,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Ślężna – Kamienna,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Bardzka – Świeradowska,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Opolska – Głubczycka,
  • przy przystankach komunikacji miejskiej Opolska – Karwińska.

Pobierz: Regulamin park&ride dot. parkingów o kontrolowanym dostępie [PDF]

Na stronie Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu znajduje się również skrócona wersja regulaminu.

Zasady korzystania z parkingów „Parkuj i Jedź"

Parkowanie na wszystkich parkingach systemu jest BEZPŁATNE i nie przewiduje się wprowadzenia w przyszłości opłat za wjazd.

Na większość parkingów wjazd będzie dalej dostępny dla ogółu kierowców, co oznacza, że nie przewiduje się tam kontroli czy użytkownik parkingu jest osobą korzystającą z komunikacji zbiorowej. Od 1 maja dotyczy to 15 lokalizacji oferujących w sumie około 840 miejsc postojowych.

Warto nadmienić, że system Parkuj i Jedź to nie tylko parkingi, a także cały szereg dodatkowych rozwiązań wpływających na bezpieczeństwo i komfort korzystania z tych obiektów m.in. kamery wideomonitoringu, tablice DIP, system kontroli dostępu (szlabany) w wyznaczonych lokalizacjach i terminale do ich obsługi. Parkingi zostały również wyposażone w system zliczania pojazdów, co posłuży nie tylko określeniu statystyk korzystania z parkingów, ale także umożliwi dostęp do informacji o wolnych miejscach za pośrednictwem serwisu internetowego ITS.

Na wszystkich parkingach wybudowano miejsca dla osób niepełnosprawnych, a na wybranych także zadaszone parkingi rowerowe.  

Park&Ride we Wrocławiu

Parkuj i Jedź (ang. Park&Ride, P&R) to parkingi zlokalizowane w pobliżu przystanków i węzłów przesiadkowych. Takie rozwiązanie przeznaczone jest dla osób, które łączą podróż samochodem i komunikacją publiczną.

To właśnie jeden z priorytetowych celów Wrocławskiej Polityki Mobilności, który ma zwiększyć atrakcyjność komunikacji zbiorowej i zachęcić użytkowników transportu indywidualnego do pozostawienia samochodu i kontynuacji podróży środkami komunikacji publicznej. Elementem tej strategii jest wprowadzanie ułatwień do parkowania dla mieszkańców miasta oraz przyjezdnych.

Zainteresowanie takimi rozwiązaniami potwierdziły konsultacje z mieszkańcami przeprowadzone przez Miasto jesienią ubiegłego roku. Wrocławianie wskazywali, gdzie powinny powstać parkingi P&R oraz które z nich wydają się kierowcom najpilniejsze do wybudowania. Raport z konsultacji jest dostępny TUTAJ.

Obecnie we Wrocławiu przy przystankach kolejowych i przy węzłach komunikacji miejskiej można skorzystać z 12 specjalnych parkingów P&R, a także licznych miejsc nieoznakowanych jeszcze stosownymi tablicami, choć wykorzystywanych do takich celów.

Czytaj także: Najczęściej zadawane pytania - parking P&R

12 parkingów lub mniejszych zespołów miejsc postojowych do przesiadek na pociągi w celu dojazdu do centrum przy stacjach i przystankach:

  • Wrocław Psie Pole (3 parkingi),
  • Wrocław Kuźniki,
  • Wrocław Żerniki,
  • Wrocław Grabiszyn (2 parkingi),
  • Wrocław Stadion,
  • Wrocław Różanka,
  • Wrocław Brochów,
  • Wrocław Pracze,
  • Wrocław Zakrzów.

12 parkingów do przesiadek na tramwaje lub autobusy:

przy pętlach tramwajowych:

  • Leśnica,
  • Oporów (2 parkingi),
  • Stadion Wrocław (krańcówka Pilczycka),
  • Krzyki (2 parkingi),

przy zespołach przystankowych:

  • Bardzka / Świeradowska,
  • Ślężna / Kamienna,
  • Kosmonautów / Boguszowska,
  • Kosmonautów / gen. Fieldorfa,
  • Opolska / Kwidzyńska,
  • Opolska / Głubczycka.

To w sumie 24 obiekty o różnej skali i wyposażeniu, mających łącznie około 1450 miejsc postojowych.



Zgłoś uwagę