Wrocławski Program Antysmogowy – założenia

,

Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz przedstawił dzisiaj założenia Wrocławskiego Programu Antysmogowego na lata 2018-2028, który ma poprawić jakość powietrza w stolicy Dolnego Śląska. Na ten cel ma być przeznaczone ok. 300 mln złotych.

– Zielony Departament zebrał różne wątki urzędowe i dołożył jeszcze kilka swoich kwestii. Jesteśmy w trakcie dyskusji nad uchwałą, którą będzie przyjmował Sejmik Województwa Dolnośląskiego. Chciałem przypomnieć, że ta uchwała jest efektem konferencji, na której spotkaliśmy się w 2016 roku. Mówiłem wówczas, że wystąpię do marszałka z prośbą o przygotowanie takiej uchwały i bardzo się cieszę, że została opracowana. Jedną z kwestii, która jest dyskusyjna dla mieszkańców Wrocławia jest sprawa całkowitej rezygnacji z palenisk węglowych w domu. Będę popierał dążenie do całkowitej rezygnacji, ale zwrócę się z prośbą, aby robić to w nieco bardziej spokojny sposób, czyli nie do 2024 roku, ale do roku 2028 – mówi prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz.

fot. UM Wrocławia

Przypomnijmy kilka liczb. Na początku lat 90-tych we Wrocławiu było ok. 80 tysięcy lokali opalanych węglem. Według ostatniego spisu powszechnego GUS z 2011 roku, było już ich ok. 33 tysiące. Co ważne, każdego roku, konsekwentnie eliminowane są kolejne paleniska węglowe. W samym 2016 roku wymienionych zostało 1750 pieców. W kolejnych latach tempo wymian ma przyspieszać.

Miejski program KAWKA+

Ostatecznym celem jest całkowite wyeliminowanie nieekologicznych pieców. Plan na pierwsze sześć lat zakłada wymianę pieców w średnim tempie minimum 1600 sztuk na rok, a następnie nawet 4000 pieców rocznie.

– Wszystkie paleniska będziemy likwidować do 2028 roku. Chcielibyśmy, aby w 2024 roku, choć pewnie dużo wcześniej, spełniać normy dotyczące zapylenia – dodaje Rafał Dutkiewicz.

Co istotne, powstał nowy miejski program dopłat do wymiany pieców KAWKA+, który zakłada zrealizowanie każdego złożonego wniosku o wymianę i 70 procent dofinansowania do takiej operacji.

fot. UM Wrocławia

– Program KAWKA jest likwidowany, dlatego tak symbolicznie mówimy, że uruchomiony zostanie miejski program KAWKA+. Będziemy także apelować, aby na ten cel znalazły się także pieniądze na poziomie rządowym. W systemie miejskim postaramy się przeznaczyć na to przedsięwzięcie przynajmniej 20 mln zł – zapowiada prezydent Wrocławia.

Wrocław chce również zinwentaryzować paleniska węglowe. Operacja rozpocznie się od obecnie rewitalizowanych najstarszych obszarów miasta. Jest również propozycja skierowana do nowych użytkowników, którzy podłączą się do sieci ciepłowniczej, aby dostali zachęcające zniżki na opłaty, nawet do 20 procent.

W nowych obszarach miasta priorytetem ma być sieć gazowa. – Przy sprzedaży miejski lokali Wrocław chce promować tych mieszkańców, którzy dokonali wcześniej, bądź dokonają wymiany pieców – mówił Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.

Szacowane koszty działań antysmogowych w latach 2018-2028 to ok. 300 mln zł. Większość pieniędzy będzie pochodzić z budżetu miasta, jednak Wrocław liczy również na wsparcie Urzędu Marszałkowskiego.

Edukacja w szkołach i jeszcze większe zaangażowanie strażników

Istotnym elementem strategii antysmogowej ma być także edukacja we wrocławskich szkołach. Priorytetem ma być ekologia. W podstawówkach mają odbywać się lekcje wychowawcze z tego zakresu. Jeszcze mocniej w Program Antysmogowy dla Wrocławia zaangażują się strażnicy miejscy, którzy dotychczas przeprowadzili ponad 2500 kontroli palenisk. Teraz ma być ich jeszcze więcej.

fot. UM Wrocławia

Sami również możemy wesprzeć walkę ze spalaniem śmieci zgłaszając takie przypadki do straży miejskiej osobiście lub przez formularz na stronie. Jeśli zauważymy podejrzanie dymiący samochód ciężarowy, autobus, bądź samochód osobowy – również możemy to zgłosić do Inspekcji Transportu Drogowego lub na policję.

Inwestycje w komunikację zbiorową

Program Antysmogowy to także inwestycje w komunikację miejską i nowe połączenia tramwajowe i autobusowe. Niedawno Wrocław kupił 56 tramwajów oraz 110 autobusów, a niebawem zakupionych ma zostać aż 80 tramwajów – w pełni niskopodłogowych. Najstarsze autobusy z normami spalin Euro2 i Euro3 zostaną zastąpione najnowszą flotą z najbardziej restrykcyjnymi normami emisji spalin Euro6.

Rozbudowana zostanie także istniejąca infrastruktura. Do 2022 roku ma powstać 14,3 km nowych tras tramwajowych.

Aby rozwijać transport zbiorowy ma powstać więcej połączeń komunikacji zbiorowej, zarówno tramwajowych, jak i autobusowych. Nie wiąże się to tylko z nowymi liniami oraz wydłużeniami tras, ale także z dodatkową częstotliwością kursów.

W 2016 r. Prezydent Wrocławia skierował również do Ministra Środowiska propozycje walki ze smogiem na szczeblu rządowym. Proponuje m.in. wprowadzenie stref ograniczonej emisji, programy osłonowe dla najuboższych, czy stworzenie przepisów wyznaczających standardy dla kotłów domowych instalacji grzewczych.

Pełna prezentacja: Wrocławski Program Antysmogowy poniżej