PKP oferuje wymianę nieruchomości. Miasto: „ich wartość musi być zbliżona”
27 marca 2025 r. Polskie Koleje Państwowe zaadresowały pismo do prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka. Podtrzymują w nim, że nie widzą podstaw do nieodpłatnego przekazania działek nr 4/161 i 4/163, obręb Południe, o łącznej powierzchni blisko 6 ha.
Wskazują w nim natomiast możliwość pozyskania przez Miasto kilkuhektarowego terenu pod park Henrykowski „w drodze zamiany nieruchomości, w stosunku do których jednostka samorządu terytorialnego jest właścicielem lub użytkownikiem wieczystym”
Jednocześnie spółka wskazuje, że jest zainteresowana m. in. działką ewidencyjną nr 13/6, w obrębie Starego Miasta o powierzchni ok. 1,37 ha. To teren w centrum Wrocławia, pomiędzy ulicą Robotniczą a TAT-em na Nowy Dwór, wyceniany znacznie wyżej, niż grunty wytypowane pod park Henrykowski.
Chciałbym raz jeszcze podkreślić, że nie zmieniliśmy naszych planów - nadal zależy nam na stworzeniu parku Henrykowskiego. Pierwszy raz gotowość do przejęcia tego terenu wyraziliśmy wiele lat temu. Od tamtego czasu nic się nie zmieniło. Preferujemy zakup terenów od PKP, ponieważ jest najszybszą formułą, ale oczywiście jesteśmy także otwarci i gotowi na ewentualną zamianę, przy czym wartość wymienianych terenów musi być zbliżona.
prezydent Wrocławia Jacek Sutryk
Zanim powstanie park, potrzebne jest oczyszczenie terenu
Zarząd Zieleni Miejskiej przygotował już projekt realizacji parku Henrykowskiego. Jednak pierwszym krokiem do jego powstania jest tzw. remediacja, czyli usunięcie z gruntu zanieczyszczeń (np. metale ciężkie, oleje itp.), które zostały tam wprowadzone przez ponad 100-letnią działalność kolei. Miasto nie może rozpocząć tego procesu na dzierżawionym od Polskich Kolei Państwowych terenie.
– Wydatek na remediację po naszej stronie możliwy jest tylko wtedy, gdy będziemy mieli pewność, że miasto na tym nie straci, aby w przyszłości nie być posądzonym o niegospodarność – mówi Marek Szempliński z Zarządu Zieleni Miejskiej we Wrocławiu.