Wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy:
Projektowanie trasy
Plan realizacji:2024 - koniec projektowania (I-III kwartał)
2024 - ogłoszenie przetargu (III kwartał)
2027 - otwarcie
Linia tramwajowa będzie prowadzić od pętli Sępolno, przez ul. Mickiewicza, dalej nowymi mostami do ul. Swojczyckiej. Za ul. Magellana tory skręcą w prawo, aby zakończyć się pętlą w pobliżu ul. Chałupniczej – tam, gdzie jest ul. Cooka i cmentarz parafialny. Powstanie tam również parking dla rowerów i P+R.
Trwa budowa I etapu (trasy autobusowej z podbudową pod tramwaj)
Plan realizacji:2024 - etap I - budowa buspasa
2025 - otwarcie I etapu
2028 - TAT etap II - torowisko tramwajowe
Realizacja I etapu umożliwi autobusom poruszać się wydzielonym buspasem (bez stania w korkach). Wydzielony korytarz dla komunikacji miejskiej zaczyna się od pętli z parkingiem P+R na wysokości ul. Kajdasza i łączy się z istniejącym w ulicy Bardzkiej.
W drugiej kolejności buspas zostanie zabudowany torowiskiem i stanie się trasą autobusowo-tramwajową.
Trasa autobusowa ma parametry spełniające wymagania trasy tramwajowej. Jednak torowisko musi przeciąć linię kolejową, dlatego zaprojektowanie go nie jest prostym zadaniem. Najpierw muszą powstać przepisy regulujące krzyżowanie torów kolejowych z tramwajowymi, następnie zgodnie z nimi projektant musi stworzyć rozwiązanie, która zaakceptuje zarządca infrastruktury – PKP PLK.
Projektowanie trasy (do 2026)
Plan realizacji:2026 - opracowanie dokumentacji projektowej
2028 - zakończenie inwestycji
Powstająca linia tramwajowa będzie przedłużeniem torów, które obecnie kończą się na ul. Świeradowskiej (krańcówka Gaj). Poprowadzone zostaną do ul. Działkowej, a z niej skręcać będą w Borowską, gdzie powstanie trasa autobusowo-tramwajowa prowadząca do nasypu kolejowego. Przy nim będzie klasyczna pętla z parkingiem P+R.
Projektowanie trasy (do 2025)
Plan realizacji:2028 - otwarcie
Nowa trasa tramwajowa liczyć będzie 3,2 km. Zacznie się od istniejącego torowiska na ul. Pilczyckiej, dalej poprowadzi wzdłuż Maślickiej, Królewieckiej, kończąc się pętlą pomiędzy galerią handlową przy Królewieckiej a linią kolejową nr 273. Tam ma powstać parking P+R.
Przygotowanie do projektowania trasy
Plan realizacji:2024 - projektowanie trasy
2029 - otwarcie trasy
Na jednym torze prowadzącym do istniejącej pętli Klecina powstanie mijanka, która usprawni wahadłowy ruch tramwajów. W drugiej kolejności powstanie torowisko prowadzące przez Klecinę aż na Oporów. Będzie to trasa o długości 1,8 km wraz z nowym mostem nad Ślęzą.
MPK - przygotowanie przetargu na koncepcję i projekt
Plan realizacji:2030 - otwarcie odcinka do al. Architektów (do zajezdni) wraz z zajezdnią
Krótkie, 900-metrowe połączenie zapewni mieszkańcom osiedla Nowe Żerniki wygodny dostęp do sieci tramwajowej w całym mieście. Tory prowadzić będą wzdłuż al. Architektów, a na ich końcu będzie pętla oraz zajezdnia tramwajowa. Nowy obiekt MPK powstać ma na końcu al. Architektów, na polu między linią kolejową a AOW.
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2032 - zakończenie inwestycji
Tory mają biec od pętli Park Południowy do wysokości ul. Zwycięskiej. Dalej, w kierunku południowym, przy granicy Toru Wyścigów Konnych, wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej, aż do wsi Wysoka, leżącej przy granicy z Wrocławiem. Planowanie trasy jest uzależnione od rozwiązań, które PKP przedstawi dla linii kolejowej 285. Planowane torowisko tramwajowe przecina się bowiem z kolejowym. Kolejarze planują przenieść linię 285 na nasyp, co uwolni budowę tramwaju.
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2030 - planowanie inwestycji
Tramwaj zapewni dobre połączenie z centrum mieszkańcom Gądowa Małego i Kuźnik. Tory mają biec od ul. Na Ostatnim Groszu do stacji kolejowej Kuźniki. Projektowanie jest wstrzymane do czasu rozstrzygnięcia inwestycji kolejowych: budowy bezkolizyjnego skrzyżowań torów z ulicami Koszalińską i Balonową.
Projektowanie trasy
Plan realizacji:2027 - TAT etap 1 - oddanie buspasa
2032 - TAT etap 2 (tramwaj) - wymaga inwestycji PKP
Pierwszym krokiem będzie budowa buspasa na ul. Strzegomskiej i Mińskiej – od przystanku „Rogowska P+R” do ul. Roślinnej (przystanek „Roślinna”). Autobusy w godzinach szczytu nie będą już stać w korku na ul. Mińskiej.
W dalszej kolejności rozważane jest wybudowanie na buspasie linii tramwajowej, czyli stworzenie trasy autobusowo-tramwajowej. Istotnym problemem są przecinające trasę tory kolejowe, dlatego projektowanie uzależnione jest od planów inwestycyjnych PKP - stworzenia bezkolizyjnego skrzyżowania torów kolejowych z ulicą i przyszłym torowiskiem tramwajowym.
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2024 - wymiana zwrotnic na pętli
2030 - otwarcie
Połączenie tramwajowe związane jest z kompleksową przebudową ulicy Opolskiej, która stanie się „południową bramą miasta”. Linia tramwajowa prowadzić ma od istniejącej pętli Księże Małe do nowej pętli w rejonie ul. Brochowskiej, gdzie powstanie również parking P+R. Zostanie również dobudowany drugi tor do pętli Księże Małe (obecnie prowadzi do niej tor pojedynczy).
Projektowanie inwestycji
Plan realizacji:2025 - etap I - nowa linia autobusowa przez Śródmieście
2026 - TAT etap I (autobus - przebudowa Gajowickiej)
2032 - TAT etap II (tramwaj od Marchijskiej do Hallera)
Docelowo trasa autobusowo-tramwajowa połączy okolice Dworca Świebodzkiego z al. Hallera. Najpierw jednak zostanie przebudowana ulica Gajowicka, na której powstanie buspas. W drugiej kolejności pojawi się na nim torowisko. Nowa linia z istniejącą spotkają się na ul. Robotniczej, na wysokości ul. Góralskiej. Docelowo zatem tramwaj połączy ul. Robotniczą z al. Hallera.
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2030 - zakończenie inwestycji
Nowa linia wzdłuż Borowskiej będzie biec od ul. Działkowej (od torów wybudowanych w ramach projektu Borowska Szpital) do ul. Glinianej. To wydzielona trasa autobusowo-tramwajowa, która istotnie poprawi skomunikowanie Gaju i Hub z centrum.
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2024 - wybór trzech korytarzy trasy
2025 - konsultacje społeczne i projektowanie inwestycji
2027 - realizacja inwestycji
2030 - otwarcie
Tramwajowe połączenie Psiego Pola z centrum to wielkie przedsięwzięcie. Po konsultacjach społecznych i wyborze optymalnego przebiegu trasy zacznie się jej projektowanie, a następnie budowa.
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:do 2027 - ul. Sucha, kolejne po szczegółowych analizach
Ulicą Suchą, pomiędzy dworcem PKP a Wroclavią (czyli również dworcem PKS), od Borowskiej do Dyrekcyjnej, biec będzie torowisko. Odciąży ono przeciążony odcinek na ul. Piłsudskiego oraz na ul. Stawowej. Pozwoli również na stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego. Położony bezpośrednio pomiędzy dworcami PKP i PKS (obsługującymi ruch regionalny, krajowy i międzynarodowy) węzeł na Suchej stanie się węzłem przesiadkowym kolejowo-autokarowo-autobusowo-tramwajowym (i to jest wyjaśnienie określenia „multimodalny”). Zespół przystanków zlokalizowany będzie bezpośrednio przy wejściu do tunelu dworca PKP i wyjściu z galerii handlowej Wroclavia mieszczącej dworzec autobusowy.
Węzeł dubois - drobnera:
Projektowanie inwestycji
Plan realizacji:2024 - ogłoszenie przetargu na budowę
2026 - otwarcie
Zespół wspólnych dla autobusów i tramwajów zielonych przystanków na centralnej wyspie zapewni wygodną i bezpieczną przesiadkę dostępną również dla osób z ograniczoną mobilnością.
Węzeł Kwiska:
Obecny etap:
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2025 – projektowanie
2027 – otwarcie
To jeden z najważniejszych węzłów tramwajowo-autobusowych we Wrocławiu. Spotyka się tu 6 linii tramwajowych, 8 autobusowych oraz 7 linii nocnych. Przedsięwzięcie zakłada wygodny, zintegrowany, dostępny, zielony, zabezpieczony przed warunkami atmosferycznymi oraz samowystarczalny energetycznie węzeł „pod zielonym dachem”.
Galeria zdjęć
Według danych GUS-u, jest nas 674 tys. Jednak badanie rzeczywistej liczby mieszkańców wykazało, że we Wrocławiu mieszka 893 tys. osób i zmierzamy do miliona. Wymusza to planowanie nowych połączeń komunikacyjnych.
Dwie duże inwestycje tramwajowe – i od dekad jedyne – zmieniły komunikacyjne oblicze zachodniej części miasta. Trasy na Nowy Dwór i przez Popowice dodały do wrocławskiej sieci 11 km nowych torowisk. Takich zmian potrzebują również inne części miasta.
Potrzebny czas i miliardy złotych
Inwestycje tramwajowe należą jednak do tych najbardziej skomplikowanych i niezwykle drogich. Dlatego, od koncepcji do realizacji, mijają lata. Spróbowaliśmy w punktach przedstawić, dlaczego torowiska nie powstają jak grzyby po deszczu, mimo że mieszkańcy bardzo ich chcą.