Wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy:
1 Swojczyce – TAT2026Koniec projektowania
Projektowanie trasy
Plan realizacji:2024 - koniec projektowania (I-II kwartał)2024 - ogłoszenie przetargu (II kwartał)2026 - otwarcie
Prace projektowe są na ukończeniu i w tym roku zostanie wyłoniony wykonawca robót. W 2026 roku będzie można dojechać tramwajem od pętli Sępolno, przez ul. Mickiewicza, dalej nowymi mostami do ul. Swojczyckiej. Za ul. Magellana tory skręcą w prawo, aby zakończyć się pętlą w pobliżu ul. Chałupniczej – tam, gdzie jest ul. Cooka i cmentarz parafialny. Powstanie tam również parking dla rowerów i P+R.
2 Jagodno – TAT2027Budowa etapu I
Trwa budowa I etapu (trasy autobusowej z podbudową pod tramwaj)
Plan realizacji:2024 - etap I - budowa buspasa2025 - otwarcie I etapu (lipiec)2027 - TAT etap II - budowa torowiska tramwajowego
Już w przyszłym roku autobusy z centrum miasta do Jagodna będą poruszać się wydzielonym buspasem (bez stania w korkach). W drugiej kolejności zostanie on zabudowany torowiskiem i stanie się trasą autobusowo-tramwajową. Obecnie budowany buspas powstaje na bazie projektu trasy autobusowo-tramwajowej, dlatego dodanie torowiska będzie relatywnie proste. Jednak jego powstanie na razie nie jest możliwe, ponieważ nie ma przepisów, które regulowałyby zasady przecinania się torów tramwajowych z kolejowymi (krzyżują się z linią kolejową nr 285). Obecny rząd deklaruje, że jeszcze w tym roku powstaną regulacje, które uwolnią budowę tramwaju na Jagodno.
3 Borowska Szpital – tramwaj2027Przetarg na projekt
Projektowanie trasy (do 2026)
Plan realizacji:2024 - rozstrzygnięcie przetargu na projekt2026 - przetarg na realizację prac2027 - otwarcie trasy
W maju ma zostać wyłoniony projektant trasy. Na początku 2026 roku powinna być gotowa cała dokumentacja projektowa. Wtedy też zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót. Dojazd tramwajem z ul. Świeradowskiej, gdzie obecnie jest krańcówka Gaj, do szpitala przy Borowskiej, będzie możliwy w 2027 roku. Tory zostaną przedłużone do ul. Działkowej. Z niej skręcać będą w Borowską, a tam już powstanie trasa autobusowo-tramwajowa prowadząca do nasypu kolejowego. Będzie przy nim pętla z parkingiem P+R.
4 Maślice – tramwaj2028Projektowanie trasy
Projektowanie trasy (do 2025)
Plan realizacji:2028 - otwarcie
Trwa projektowanie długiej, liczącej 3,2 km, trasy prowadzącej od istniejącego torowiska na ul. Pilczyckiej, dalej wzdłuż Maślickiej, Królewieckiej, kończącej się pętlą pomiędzy galerią handlową przy Królewieckiej a linią kolejową nr 273. Tam ma powstać parking P+R. Zakończenie prac i uruchomienie tramwaju przewidziane jest na rok 2028.
5 Klecina – tramwaj2028Projektowanie trasy
Projektowanie trasy
Plan realizacji:2024 - projektowanie trasy2025 - I etap: mijanka na Przyjaźni2028 - otwarcie trasy
Miasto zrealizuje dwa zadania. W pierwszej kolejności wybuduje mijankę na torze prowadzącym do istniejącej pętli Klecina, co usprawni ruch tramwajów poruszających się wahadłowo po jednym torze. Dużo bardziej wymagającym zadaniem jest poprowadzenie tramwaju przez Klecinę aż na Oporów. Zupełnie nowa trasa o długości 1,8 km wraz z mostem nad Ślęzą ma zostać uruchomiona w 2028 roku.
6Nowe Żerniki – tramwaj (zajezdnia)2027Przetarg na koncepcję i projekt
MPK - przygotowanie przetargu na koncepcję i projekt
Plan realizacji:2027 - otwarcie odcinka do al. Architektów (do zajezdni) wraz z zajezdnią
Krótkie, 900-metrowe połączenie powstanie do 2027 roku i zapewni mieszkańcom osiedla Nowe Żerniki wygodny dostęp do sieci tramwajowej w całym mieście. Tory prowadzić będą wzdłuż al. Architektów, a na ich końcu będzie pętla oraz zajezdnia tramwajowa. Nowy obiekt MPK powstać ma na końcu al. Architektów, na polu między linią kolejową a AOW.
7Ołtaszyn-Wysoka – tramwaj 2032Planowanie inwestycji
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2024 - rozpoczęcie projektowania przez PKP2026 - decyzja PKP o wyniesieniu linii 2852032 - zakończenie inwestycji
Tory mają biec od pętli Park Południowy do wysokości ul. Zwycięskiej. Dalej, w kierunku południowym, przy granicy Toru Wyścigów Konnych, wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej, aż do wsi Wysoka, leżącej przy granicy z Wrocławiem. Planowanie trasy jest uzależnione od rozwiązań, które PKP przedstawi dla linii kolejowej 285. Planowane torowisko tramwajowe przecina się bowiem z kolejowym. Kolejarze planują przenieść linię 285 na nasyp, co uwolniłoby budowę tramwaju.
8 Gądów Południowy – tramwaj2030Planowanie inwestycji
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2030 - planowanie inwestycji
Tramwaj zapewni dobre połączenie z centrum mieszkańcom Gądowa Małego i Kuźnik. Tory mają biec od ul. Na Ostatnim Groszu do stacji kolejowej Kuźniki. Projektowanie jest wstrzymane do czasu rozstrzygnięcia inwestycji kolejowych: budowy bezkolizyjnego skrzyżowań torów z ulicami Koszalińską i Balonową.
9Muchobór Wielki – TA/TAT2032Planowanie inwestycji
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2027 - TAT etap 1 - oddanie buspasa2032 - TAT etap 2 (tramwaj) - wymaga inwestycji PKP
Pierwszym znaczącym krokiem będzie budowa buspasa na ul. Strzegomskiej i Mińskiej – od przystanku Rogowska P+R do ul. Roślinnej (przystanek Roślinna). Autobusy w godzinach szczytu nie będą już stać w korku na ul. Mińskiej. W dalszej kolejności rozważane jest wybudowanie na buspasie linii tramwajowej, czyli stworzenie trasy autobusowo-tramwajowej. Istotnym problemem są przecinające trasę tory kolejowe, dlatego projektowanie uzależnione jest od planów inwestycyjnych PKP - stworzenia bezkolizyjnego skrzyżowania torów kolejowych z ulicą i przyszłym torowiskiem tramwajowym.
10Księże Wielkie – tramwaj 2030Planowanie inwestycji
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2024 - wymiana zwrotnic na pętli2030 - otwarcie
Połączenie tramwajowe powstanie wraz z kompleksową przebudową ulicy Opolskiej, która stanie się „południową bramą miasta”. Linia tramwajowa prowadzić ma od istniejącej pętli Księżę Małe do nowej pętli w rejonie ul. Brochowskiej, gdzie powstanie również parking P+R. Zostanie również dobudowany drugi tor do pętli Księże Małe (obecnie prowadzi do niej tor pojedynczy).
11Gajowice – TA/TAT2032Projektowanie inwestycji
Projektowanie inwestycji
Plan realizacji:2025 - etap I - nowa linia autobusowa przez Śródmieście2026 - TAT etap I (autobus - przebudowa Gajowickiej)2032 - TAT etap II (tramwaj od Marchijskiej do Hallera)
Docelowo trasa autobusowo-tramwajowa połączy okolice Dworca Świebodzkiego z al. Hallera. Najpierw jednak zostanie przebudowana ulica Gajowicka, na której powstanie buspas (i to już za dwa lata). W latach 30. pojawi się na nim torowisko, które będzie przedłużone nowym korytarzem do torów prowadzących na Nowy Dwór. Nowa linia z istniejącą spotkają się na ul. Robotniczej, na wysokości ul. Góralskiej. Docelowo zatem tramwaj połączy ul. Robotniczą z al. Hallera.
12Borowska Centrum – tramwaj2030Planowanie inwestycji
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2030 - planowanie inwestycji
Trasa połączy odcinek torowiska od Świeradowskiej do szpitala, które będzie wybudowane do 2026 roku. Nowa linia wzdłuż Borowskiej biec będzie od ul. Działkowej do Glinianej. Będzie to wydzielona trasa autobusowo-tramwajowa, która istotnie poprawi skomunikowanie Gaju i Hub z centrum.
13Psie Pole – tramwaj2030Wybór 3 korytarzy
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2024 - wybór 3 korytarzy trasy2025 - konsultacje społeczne i projektowanie inwestycji2027 - realizacja inwestycji2030 - otwarcie
To wielkie przedsięwzięcie ma zostać zrealizowane do 2030 roku. Trwa wybór optymalnych wariantów przebiegu trasy. Może ona biec od strony Swojczyc, przez mosty Chrobrego, z Zalesia, przez Kowale nowymi mostami, albo stanowić przedłużenie linii wiodącej na Kromera. Biuro projektowe pracuje nad wskazaniem dwóch lub trzech najkorzystniejszych opcji. Poznamy je w wakacje. W przyszłym roku po konsultacjach społecznych rozpocznie się projektowanie, a za trzy lata budowa.
14 Węzeł Przesiadkowy Sucha – węzeł i tramwaj2027Budowa etapu I
Planowanie inwestycji
Plan realizacji:
do 2027 - Sucha, kolejne po szczegółowych analizach
Ulicą Suchą, pomiędzy dworcem PKP a Wroclavią (czyli również dworcem PKS), od Borowskiej do Dyrekcyjnej, biec będzie torowisko. Odciąży ono przeciążony odcinek na ul. Piłsudskiego oraz na ul. Stawowej. Pozwoli również na stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego. Położony bezpośrednio pomiędzy dworcami PKP i PKS (obsługującymi ruch regionalny, krajowy i międzynarodowy) węzeł na Suchej stanie się węzłem przesiadkowym kolejowo-autokarowo-autobusowo-tramwajowym (i to jest wyjaśnienie określenia „multimodalny”). Zespół przystanków zlokalizowany będzie bezpośrednio przy wejściu do tunelu dworca PKP i wyjściu z galerii handlowej Wroclavia mieszczącej dworzec autobusowy.
15Węzły przesiadkowePlanowanie
Węzeł dubois - drobnera:
Obecny etap:Projektowanie inwestycji
Plan realizacji:2024 - ogłoszenie przetargu na budowę2026 - otwarcie
II kwartał 2024 r. zostanie zakończone projektowanie zespołu wspólnych zielonych przystanków autobusowo-tramwajowych na centralnej wyspie. Zapewni to wygodną i bezpieczną przesiadkę dostępną dla osób z ograniczoną mobilnością. IV kwartał 2024 r. – rozpoczęcie budowy.
węzeł kwiska:
Obecny etap:Planowanie inwestycji
Plan realizacji:2026 - projektowanie2028 - otwarcie
2026 r. – rozpoczęcie projektowania jednego z najważniejszych węzłów tramwajowo-autobusowych we Wrocławiu. Spotyka się tu 6 linii tramwajowych, 8 autobusowych oraz 7 linii nocnych. Projekt zakładać będzie wygodny, zintegrowany, dostępny, zielony, zabezpieczony przed warunkami atmosferycznymi oraz samowystarczalny energetycznie węzeł „pod zielonym dachem”. 2028 r. – oddanie węzła do użytku.
Galeria zdjęć
Według danych GUS-u, jest nas 674 tys. Jednak badanie rzeczywistej liczby mieszkańców wykazało, że we Wrocławiu mieszka 893 tys. osób i zmierzamy do miliona. Wymusza to planowanie nowych połączeń komunikacyjnych.
Dwie duże inwestycje tramwajowe – i od dekad jedyne – zmieniły komunikacyjne oblicze zachodniej części miasta. Trasy na Nowy Dwór i przez Popowice dodały do wrocławskiej sieci 11 km nowych torowisk. Takich zmian potrzebują również inne części miasta.
Potrzebny czas i miliardy złotych
Inwestycje tramwajowe należą jednak do tych najbardziej skomplikowanych i niezwykle drogich. Dlatego, od koncepcji do realizacji, mijają lata. Spróbowaliśmy w punktach przedstawić, dlaczego torowiska nie powstają jak grzyby po deszczu, mimo że mieszkańcy bardzo ich chcą.