Poznaliśmy przyszłą trasę tramwajową na Nowy Dwór

,

Najpierw dziennikarze, a następnie mieszkańcy Wrocławia na rowerach podążali przyszłą trasą autobusowo-tramwajową na Nowy Dwór, która według planów ma powstać w 2020 roku. Jej długość wyniesie około 7 km, a pasażerowie otrzymają 14 przystanków na całej trasie, z nową pętlą tramwajowo-autobusową na Rogowskiej, w okolicy przystanku kolejowego Wrocław Nowy Dwór.

W środę (25 kwietnia), w samo południe, urzędnicy i dziennikarze wyruszyli na rowerach przyszłą trasą, która będzie wiodła od placu Orląt Lwowskich aż do Pętli Rogowska/Zemska, gdzie planowana jest budowa węzła przesiadkowego, umożliwiającego przesiadkę między samochodem, rowerem, koleją a autobusem, czy tramwajem. Powstanie tam także budynek socjalny dla kierowców i motorniczych MPK, parking Parkuj i Jedź na ponad 50 miejsc oraz stacja rowerów miejskich i zadaszony parking rowerowy. To wszystko dla zachęcenia mieszkańców do korzystania z szybkiego połączenia transportem publicznym z Nowego Dworu do centrum miasta.

Następnie o godzinie 17.00, również tą samą trasą, podążali na rowerach mieszkańcy Wrocławia, którym urzędnicy przedstawili plany budowy nowej trasy tramwajowo-autobusowej, a ci korzystając z obecności wiarygodnych źródeł zadawali liczne pytania.

Na pasażerów będzie czekało 14 przystanków na całej trasie, która będzie wiodła od placu Orląt Lwowskich, dalej obok dawnego Dworca Marchijskiego, następnie na tyłach Galerii Domar oraz przez nowy, 16-metrowy korytarz, wiaduktem nad ul. Smolecką. Dalej mamy przystanek „Śrubowa”, istniejącą pętlę tramwajową na ul. Fabrycznej, nową konstrukcję zbudowaną wyłącznie na potrzeby Trasy Autobusowo-Tramwajowej nad koleją, przystanki „Wrocławski Park Biznesu”, „Centrum Zarządzania Ruchem”, ciąg ul. Strzegomskiej, nowy tramwaj w ul. Rogowskiej i w końcu pętlę w rejonie przystanku Wrocław Nowy Dwór.

– Obszar, przez który będzie przebiegała nowa trasa tramwajowa zmieni się nie do poznania. Dla przykładu na tyłach galerii Domar, gdzie w przyszłości może również powstać przystanek, pojawi się nowy korytarz transportowy, w którym będą poruszały się tramwaje, autobusy, rowerzyści i piesi. Dawne tereny PKP bardzo się zmienią, a na odcinku powstanie tramwajowo-autobusowo-rowerowa aleja – mówi dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Monika Kozłowska-Święconek.

Z budową nowej trasy autobusowo-tramwajowej będą wiązały się konkretne inwestycje. Przebudowany zostanie fragment ul. Nabycińskiej, gdzie zmieni się także organizacja ruchu, powstanie nowa konstrukcja wiaduktowa zbudowana na potrzeby TAT – która na wysokości ok. 8 m przekroczy linię kolejową, a przy przystanku „Centrum Zarządzania Ruchem” nastąpi przecięcie tramwaju z południową jezdnią i przejście na istniejący zielony pas na ulicy Strzegomskiej. Na skrzyżowaniu ul. Rogowskiej z Sukielicką powstaną natomiast nowe przystanki tramwajowe, które pozwolą wygodnie dojechać m.in. do Parku Tysiąclecia.

– Podróżując z nami chyba każdy zauważył, że ten rejon Wrocławia naprawdę potrzebuje trasy tramwajowej. Widać było ilu mamy pasażerów komunikacji zbiorowej oczekujących na autobusy np. w sąsiedztwie uczelni - tramwaj dla tych osób to poniekąd zbawienie. Co więcej, w rejonie obecnych przystanków autobusowych nieraz napotkaliśmy na konflikt pieszy-cyklista, dlatego też nowa droga rowerowa, o dobrych parametrach, powinna pogodzić obie strony – podsumowała przejazd rowerem Monika Kozłowska-Święconek.

Na całej długości trasy nasadzonych zostanie aż 750 drzew – różnych gatunków. Poniekąd powinno to zrekompensować usunięcie drzew, które znajdą się w konflikcie z nową trasą tramwajową.

– Będą to szpalery oraz naturalistyczne nasadzenia odporne na warunki miejskie. Lipy drobnolistne, graby, brzozy, jesiony, a także nasze rodzime dęby. Każda inwestycja niesie za sobą jednak pewne koszty, w tym wypadku będą to niestety usunięte drzewa. Należy jednak pamiętać, że wspomniana inwestycja przyniesie także wiele korzyści, zwłaszcza pod kątem środowiskowym. Jeśli więcej osób zdecyduje się na podróż tramwajem, wówczas na ulicach Wrocławia nie będzie aż tylu samochodów, co przełoży się na zdecydowanie mniejsze zanieczyszczenie powietrza – mówiła zastępca dyrektora Zarządu Zieleni Miejskiej Monika Pec-Święcicka.

Równolegle do budowy nowej trasy tramwajowo-autobusowej przewidziano także prace nad chodnikami o szerokości podstawowej 2 m, na fragmentach z wykorzystaniem istniejących szlaków. Bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych wzrośnie m.in. dzięki wyspom azylu i sygnalizacjom świetlnym.  

Z nowej inwestycji zadowoleni będą także cykliści, którzy doczekają się dwukierunkowej trasy rowerowej. Na odcinku od placu Orląt Lwowskich do pętli tramwajowej przy ul. Fabrycznej będzie przebiegała po północnej stronie TAT, natomiast od pętli tramwajowej przejdzie na jej południową stronę. W kluczowych miejscach dobudowane zostaną odpowiednie zjazdy, tak aby można było dobrze obsłużyć całą strefę przemysłową i aby służyła jak największej liczbie poruszających się po niej osób.

Prace mają zakończyć się w 2020 roku.