wroclaw.pl strona główna #InwestycjeWRO

Infolinia 71 777 7777

8°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 17:25

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. #InwestycjeWRO
  3. Pakiet, który odkorkuje południe Wrocławia

Pakiet dla Południa - inwestycje komunikacyjne dla osiedli Krzyki-Partynice, Ołtaszyn, Jagodno i Wojszyce we Wrocławiu

Redakcja www.wroclaw.pl,

Kliknij, aby powiększyć
Wizualizacja nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Jagodnie. Sprawdź, jakie inwestycje wchodzą w skład Pakietu dla Południa www.wroclaw.pl
Wizualizacja nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Jagodnie. Sprawdź, jakie inwestycje wchodzą w skład Pakietu dla Południa

Urząd Miejski ogłosił Pakiet dla Południa Wrocławia. Opracowano go wspólnie z ekspertami od rozwiązań komunikacyjnych, którzy w walce z korkami pomagali też w Krakowie i Warszawie. Przed ostatecznymi decyzjami ich pomysły zostaną przedyskutowane z mieszkańcami tych osiedli. Dzięki tym projektom osiedla na południu Wrocławia zostaną odkorkowane. Sprawdźcie, jakie inwestycje znajdziecie w Pakiecie dla Południa!

Reklama

Co to Pakiet dla Południa Wrocławia?

Urząd Miejski ogłosił projekt Pakiet dla Południa Wrocławia, czyli zestaw konkretnych rozwiązań komunikacyjnych, które mają poprawić sytuację na ulicach takich osiedli jak Krzyki-Partynice, Ołtaszyn, Jagodno i Wojszyce. Pakiet zawiera propozycje dla 10 szczególnie zapalnych miejsc w południowej części Wrocławia. Każdego dnia mieszkańcy osiedli Krzyki-Partynice, Ołtaszyn, Jagodno i Wojszyce stoją w korkach, bez względu na to czy poruszają się autem czy komunikacją miejską.

W programie chodzi nie tylko o takie ulice jak Zwycięska, Grota-Roweckiego czy Buforowa, gdzie podróż utrudniają rogatki na przejazdach kolejowych. Mamy tu do czynienia z codziennym intensywnym ruchem samochodów wjeżdżających do Wrocławia z gmin okalających miasto od ulicy Ołtaszyńskiej czy Wspólnej. To wszystko powoduje, że sytuacja komunikacyjna odbierana jest przez wrocławian negatywnie, a jazda komunikacją miejską nie jest konkurencyjną alternatywą dla aut, bo autobusy stoją w tych samych korkach, co wszystkie samochody.

Ulica Zwycięska, Grota-Roweckiego, Buforowa i inne

Pakiet dla Południa w pierwszej kolejności obejmie ulicę Zwycięską, Grota-Roweckiego, Buforową i wiele innych, wraz z obszarami sąsiednimi. Południowa część Wrocławia rozwija się bardzo szybko, to cieszy, ale też przynosi wyzwania infrastrukturalne, z którymi musimy się mierzyć - podkreśla Elżbieta Urbanek dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia i dodaje:

Nie możemy już dłużej czekać na spółkę PKP, która najwcześniej za 8 lat przeprowadzi przebudowę towarowej obwodnicy Wrocławia z przeniesieniem linii do Sobótki na wspólny nasyp. Chcemy dać mieszkańcom tej części miasta nie tylko oddech, ale też wprowadzić rozwiązania dopasowane do potrzeb mieszkańców i możliwości miasta. Przedstawiamy więc pakiet kompleksowych działań, które mają znacząco poprawić komunikację w tej części miasta i uwzględnić już realizowane inwestycje komunikacyjne, jak na przykład Trasa Tramwajowo-Autobusowa na Jagodno
Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia

Inwestycje komunikacyjne we Wrocławiu

Oprócz Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Jagodno, po której już w 2025 roku będą jeździć autobusy miejskie, a w przyszłości również tramwaje, urzędnicy miejscy rozpoczynają projektowanie Trasy Autobusowo-Tramwajowej na odcinku od krańcówki na Gaju do Szpitala przy Borowskiej.

Wpływ na tę część Wrocławia będzie mieć też realizowany w najbliższych latach przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego ostatni fragment Wschodniej Obwodnicy Wrocławia od ulicy Grota-Roweckiego do alei Karkonoskiej. Marszałek ogłosił na początku 2024 roku przetarg na budowę tego odcinka, co oznacza, że inwestycja będzie gotowa najwcześniej za trzy lata.

Eksperci Via Vistula z Krakowa

Wszystkie te działania będą etapowo poprawiać komunikację w południowej miasta i stały się punktem wyjścia do opracowania Pakietu dla Południa. Zadanie to powierzono niezależnym ekspertom z firmy Via Vistula z Krakowa, która specjalizuje się w zagadnieniach inżynierii ruchu i zrównoważonej mobilności.

Mateusz Szpórnóg i Bartłomiej Wiertel, którzy w przeszłości pomagali rozwiązywać problemy komunikacyjne w takich miastach, jak Warszawa i Kraków przeanalizowali temat, zdiagnozowali wyzwania i zestawili je z możliwościami komunikacyjnymi. Na podstawie swoich wniosków zaproponowali pakiet rozwiązań komunikacyjnych dla osiedli Krzyki-Partynice, Ołtaszyn, Jagodno i Wojszyce.

Etapy działań w realizacji Pakietu dla Południa:

1 i 2 – Budowa TA i pętli wraz z P+R na Jagodno – 2025

Powstaje trasa autobusowa na Jagodno, a docelowo autobusowo-tramwajowa. Wydzielonym korytarzem, bez stania w korkach, już w przyszłym roku autobusy będą szybko dowozić mieszkańców od pętli przy Kajdasza do skrzyżowania ze Świeradowską i Morwową. Z tego miejsca kursują już tramwaje do centrum miasta.

3. Wschodnia obwodnica Wrocławia – 2027

Za tę kluczową dla mieszkańców południa inwestycję odpowiedzialny jest samorząd województwa. Obecnie niedokończona obwodnica kieruje ruch, nawet ten tranzytowy, na Ołtaszyn i Wojszyce. Obecnie Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na budowę 3,5-kilometrowego odcinka, który połączy al. Karkonoską z wybudowanym już rondem na ul. Grota-Roweckiego. Jeśli sprawnie zostanie wyłoniony wykonawca, to do 2027 roku droga powinna być gotowa. Zdejmie ona z południowych osiedli ruch tranzytowy.

4. Towarowa Obwodnica Wrocławia – 2026 (projekt) 2031 (budowa)

To kluczowa dla mieszkańców inwestycja. Jej ważnym elementem będzie przeniesienie linii kolejowej nr 285 na nasyp. Oznacza to, że nie będzie wstrzymujących ruch rogatek na Bardzkiej i Grota-Roweckiego. Uwolni to możliwość budowy tramwaju na Jagodno i Ołtaszyn. Jednak… PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują, że projektowanie zmian zajmie im trzy lata, a budowa pięć lat. Jakościowa zmiana nastąpi zatem najszybciej w 2032 roku.

5. TAT Borowska Szpital – 2025 (projekt) 2027 (budowa)

Nowe torowisko połączy tramwajową krańcówkę przy Świeradowskiej ze szpitalem przy Borowskiej. Dla kilku tysięcy mieszkańców Gaju będzie to ciekawa alternatywa szybkiego dojazdu do centrum, ale zyska kolejnych kilka tysięcy osób dojeżdżających do szpitala oraz na Uniwersytet Medyczny. Przy Borowskiej, nieopodal nasypu, powstanie pętla oraz parking P+R, który służyć może m.in. mieszkańcom Ołtaszyna i Wojszyc.

6. Remont ul. Pawiej

Jeszcze w tym roku może być ogłoszony przetarg na remont Pawiej - ulicy będącej w złym stanie, a mającej spore komunikacyjne znaczenie dla mieszkańców.

7. Budowa fragmentu Promenady Krzyckiej

Trasa ułatwi pieszą i rowerowa komunikację między osiedlami na linii wschód-zachód.

8. Droga dla rowerów ul. Spiska–Orawska

Istotne dla mieszkańców południa połączenie rowerowe wybuduje deweloper. Rowerzystom znacznie poprawi się dojazd w kierunku centrum.

9. Droga dla rowerów ul. Ołtaszyńska

Wspólne, wrocławsko-kobierzyckie przedsięwzięcie, ułatwi rowerowe podróże z południa na północ.

Mapa "Etapy w realizacji w ramach Pakietu dla Południa"

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Mapa przedstawia inwestycje realizowane w ramach Pakietu dla Południa we Wrocławiu www.wroclaw.pl
Mapa przedstawia inwestycje realizowane w ramach Pakietu dla Południa we Wrocławiu

Pakiet dla Południa - etap I usprawnień

10. Łącznik „Zielony Klin” – 2025 (projekt) 2027 (budowa)

Wybudowanie drogi przeznaczonej dla komunikacji miejskiej, która połączy ul. Grota-Roweckiego z ul. Kajdasza, umożliwi mieszkańcom Ołtaszyna i Wojszyc szybki dojazd autobusem do powstającej pętli przy Kajdasza na Jagodnie. Stamtąd szybko dojadą do centrum miasta trasą autobusową, a docelowo autobusowo-tramwajową. Trwa właśnie jej budowa. Mimo konieczności pokonania większej odległości, czas dojazdu komunikacją miejską do centrum będzie krótszy o około 20 minut (bez stania w korkach na Grota-Roweckiego czy Zwycięskiej).

11. Nowe połączenia autobusowe – 2027

Między Grota-Roweckiego a Kajdasza nowym łącznikiem kursować będą autobusy, które skomunikują Ołtaszyn, Wojszyce i Jagodno. Ułatwi to poruszanie się między osiedlami, ale przede wszystkim zapewni “tranzyt” z końcówki trasy autobusowej na Jagodno (z pętli przy Kajdasza).

12. Zatoka postojowa ul. Grota–Roweckiego – 2025

Zatoka ta będzie elementem łącznika Grota-Roweckiego z Kajdasza, stąd autobusy będą zabierać pasażerów jadących do trasy autobusowej na Jagodnie, skąd szybko wydzielonym buspasem (docelowo tramwajem) dojadą do centrum.

13. Przebudowa ronda św. Ojca Pio – 2025 (projekt) 2027 (budowa)

Ronda ma zostać zamienione na tradycyjne skrzyżowanie wyposażone w sygnalizację świetlną. O ile ronda sprawdzają się na wielu skrzyżowaniach, tu natężenie ruchu jest zbyt duże i wjazd na rondo zależy od uprzejmości kierowców znajdujących się na nim. Sygnalizacja przepuszczająca po kolei kierowców nadjeżdżających ze wszystkich kierunków, usprawni ruch i zwiększy przepustowość skrzyżowania.

14. Korekta skrzyżowania ul. Zwycięskiej z al. Karkonoską - wydłużenie pasów skanalizowania – 2025 (projekt) 2026 (budowa)

Poszerzenie końcówki ul. Zwycięskiej sprawi, że możliwe będzie utworzenie znacznie dłuższego pasa przeznaczonego dla skręcających w prawo, w al. Karkonoską. Upłynni to ruch pojazdów zmierzających prosto w Jeździecką.

Mapa "Pakiet dla Południa - etap I"

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Mapa przedstawia inwestycje Pakietu dla Południa w ramach etapu 1 usprawnień www.wroclaw.pl
Mapa przedstawia inwestycje Pakietu dla Południa w ramach etapu 1 usprawnień

Pakiet dla Południa - etap II usprawnień

15. Pas autobusowy ul. Grota-Roweckiego – 2027 (projekt) 2029 (budowa)

Na ul. Grota-Roweckiego jest przestrzeń na dobudowania buspasa w kierunku centrum. Uniezależni to autobusy od korków, co istotnie skróci czas przejazdu. Wąskim gardłem pozostanie wiadukt nad Borowską, ale tam autobusy będzie wpuszczać sygnalizacja świetlna. Za wiaduktem będzie pętla tramwajowa (w trakcie projektowania jest tramwaj łączący szpital przy Borowskiej z krańcówką przy Świeradowskiej).

16. Projekt i rozbudowa zatoki o pętlę i P+R – 2027 (projekt) 2029 (budowa)

Zatoka dla autobusów przy Grota-Roweckiego (pkt 12.) docelowo miałaby zostać pętlą autobusową. Sąsiedztwo Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, parking P+R, sprawia, że byłoby to istotne centrum przesiadkowe, wygodne dla mieszkańców miejscowości położonych na południe od Wrocławia.

17. Skrzyżowanie ul. Grota-Roweckiego z ul. Przystankową – 2029

Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Grota-Roweckiego i Przystankowej pozwoli nadać priorytet komunikacji miejskiej. Samochody przepuszczałyby autobusy zjeżdżające z buspasa.

18. Tranzyt ul. Grota-Roweckiego – 2029

Wprowadzenie większości opisywanych tu zmian, w tym przebudowa ul. Grota Roweckiego, pozwolił na uspokojenie ruchu na osiedlowych ulicach. Obecnie są one rozjeżdżane przez kierowców próbujących omijać korki. Uspokojenie ruchu, wyeliminowanie tranzytu, poprawiłoby komfort życia mieszkańców Wojszyc.

Mapa "Pakiet dla Południa - etap II"

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Mapa przedstawia inwestycje Pakietu dla Południa w ramach etapu 2 usprawnień www.wroclaw.pl
Mapa przedstawia inwestycje Pakietu dla Południa w ramach etapu 2 usprawnień

Jakie korzyści dla mieszkańców płyną z wprowadzania Pakietu dla Południa?

Mieszkańcy zyskają nowe połączenia autobusowe, które będą szybciej przewoziły pasażerów i parkingi, umożliwiające pozostawienie pojazdów – to szansa na realną oraz szybką alternatywę dla podróży samochodem. Te rozwiązania, w połączeniu z planowanymi przebudowami dróg i skrzyżowań na osiedlach, powinny istotnie zmniejszyć liczbę aut stojących w korkach.

To oczywiście tylko propozycje, które będą konsultowane z mieszkańcami. Część rozwiązań jest już wdrażana, a ich konkretny wpływ na otoczenie mieszkańcy osiedli południowych będą mogli zauważyć już w przyszłym roku. Wprowadzanie kolejnych rozwiązań proponowanych przez zewnętrznych ekspertów w ramach programu Pakiet dla Południa ma etapowo poprawić możliwość dojazdu i wjazdu do południowych osiedli oraz zwiększyć dostępność komunikacji miejskiej.

Kiedy będą konsultacje dla mieszkańców odnośnie Pakietu dla Południa?

Osiedlowe konsultacje zaplanowano na maj. Urzędnicy zdają sobie sprawę, że tak znaczące zmiany proponowane przez ekspertów mogą budzić szereg obaw i kontrowersji, dlatego będą konsultowane z mieszkańcami zainteresowanych osiedli. Ich organizacją zajmie się Wydział Partycypacji Społecznej we współpracy z Radami Osiedla.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl