Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Stworzyliśmy taką bazę i nie zawahamy się jej użyć. Was też zachęcamy do korzystania z niej. Na pierwszy ogień wyciągamy ze zbioru inwestycje rowerowe i piesze, zakończone w latach 2019-2023 (do dnia 19 września 2023):
- 166 o łącznej wartości 41 988 544 zł, każda poniżej 1 mln zł;
- 36 o łącznej wartości 64 042 273 zł, każda od 1 do 3 mln zł;
- 2 od 4 do 10 mln zł o łącznej wartości 17 673 727 zł.
Wzdłuż Karkonoskiej i Powstańców Śląskich
Najdroższą z tych grup jest trasa rowerowa wzdłuż alei Karkonoskiej i ulicy Powstańców Śląskich:
- koszt: 9 100 000 zł,
- rok zakończenia: 2021,
- zadanie prowadził Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
„Jedna z największych i najważniejszych inwestycji rowerowych ostatnich lat” – napisaliśmy na naszym portalu 12 marca 2021 roku – w dniu oficjalnego otwarcia drogi rowerowej z Wrocławia do Bielan Wrocławskich.
Szlak rowerowy, w budowę którego zaangażowany był także samorząd Kobierzyc, prowadzi od skrzyżowania ulic Powstańców Śląskich z Krzycką i przebiega przez aleję Karkonoską, park Kleciński, ulicę Kobierzycką, Czekoladową do ul. Francuskiej przy hipermarkecie Auchan. Długość to około 3,5
„Bardzo istotnym elementem inwestycji jest 25-metrowej długości kładka przez rzekę Ślęzę, która usprawnia komunikację rowerową i pieszą nie tylko w obrębie samego parku Klecińskiego, ale po obydwu stronach rzeki i pomiędzy dwiema gminami” – czytamy w dopiero uruchomionej bazie-stronie o inwestycjach.
Nad aleją Jana III Sobieskiego
Wrocławianie z Psiego Pola przypuszczalnie nie wyobrażają sobie życia bez kładki nad aleją Sobieskiego, której do 2020 roku nie było. Jej budowa kosztowała około 8,5 miliona złotych. To druga najdroższa inwestycja rowerowa lub piesza zakończona w latach 2019-2023. Poprowadził ją Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
W trakcie budowy, w marcu 2020 roku, na naszym portalu pisaliśmy o niej tak: „Długość to ok. 140 m długości i ok. 4,7 m szerokości. Konstrukcja jest żelbetowa, a nawierzchnia, zarówno kładki, jak i zjazdów, zostanie pokryta warstwą z żywicy. Kładkę i drogi dojazdowe do niej oświetli łącznie 41 latarni LED. Będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych – po obu stronach kładki powstaną pochylnie z pochwytami umożliwiającymi samodzielne pokonanie trasy."
Wzdłuż Piłsudskiego i Zielińskiego
Wcześniej – w 2019 roku – zakończono wyznaczanie pasa rowerowego wzdłuż ulicy Piłsudskiego i kawałka wzdłuż Zielińskiego. Wymagało to większej przebudowy, wartej 2,7 mln zł. To także zadanie ZDiUM.
Tak opisywaliśmy tę inwestycję na naszym portalu: „Nowa trasa rowerowa powstała na ul. Piłsudskiego od pl. Legionów aż do skrzyżowania ze Świdnicką. W ramach prac przebudowano m.in. skrzyżowanie Piłsudskiego z Lelewela, powstał przejazd wyniesiony przez tą szeroką ulicę. Nowa droga rowerowa powstała także przez ulicę Bogusławskiego. Dla rowerzystów powstała też sygnalizacja świetlna. Drogi zostały odpowiednio oznakowane znakami pionowymi i poziomymi. Duży fragment trasy powstał również na ul. Zielińskiego.”
Wydłużyła się Promenada Krzycka
Teraz zajrzyjmy na jedną z najbardziej kameralnych i urokliwych tras rowerowo-pieszych w mieście – na Promenadę Krzycką. Niedawno informowaliśmy o planach budowy jej kolejnego odcinka – od pętli przy Parku Południowym do istniejących fragmentów.
Dziś Promenada Krzycka dzieli się na kilka gotowych kawałków:
- od ulicy Spiskiej do ulicy Borowskiej,
- od Borowskiej do Bardziej,
- od Bardzkiej do Gazowej.
Budowa trasy kosztowała do tej poru ok. 7,5 mln zł, w tym 2,8 mln zł poszło na odcinek od Borowskiej do Bardziej, ukończony w 2021 roku.
Warto podkreślić, że Promenada Krzycka powstaje w dużej mierze dzięki determinacji wrocławian, a zwłaszcza Agnieszki Duszy, która kilka lat temu zgłosiła projekt do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego (WBO). Więcej o trasie i planach na nią – tutaj.
Połączenie placu Legionów z NFM
Do najdroższych zalicza się również budowa dróg rowerowych na ulicy Sądowej – na odcinku od skrzyżowania z pl. Legionów do skrzyżowania z ul. Podwale i ul. Krupniczą. Zadanie, poprowadzone przez Wrocławskie Inwestycje, kosztowało około 2,5 mln zł.
- ponad 370 kilometrów tras na wałach i w parkach,
- 640 kilometrów w strefach ruchu uspokojonego.
Kilometrów przybywa i będzie przybywać. Nowe ścieżki dla rowerzystów budowane są np. podczas bardzo dużych inwestycji drogowych, takich jak TAT (+ 6,6 km), budowa Alei Wielkiej Wyspy i przebudowa Pomorskiej.