wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Meringer otwiera centrum logistyczne koło Wrocławia

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Najwęższy przystanek świata zniknie w sobotę 22 listopada

W sobotę 22 listopada rozpoczną się prace przy budowie węzła przesiadkowego na ul. Drobnera przy skrzyżowaniu z Dubois. Oznacza to zmiany w kursowaniu tramwajów 6, 7 i 19 oraz weekendowej linii 0. Dla kierowców będą utrudnienia, ale dopiero tydzień później. To duża inwestycja, która istotnie zmieni jakość komunikacji zbiorowej na Nadodrzu. Potrwa półtora roku.

Reklama

Najważniejsze informacje o przebudowie węzła Drobnera-Dubois:

  • Od soboty 22 listopada przez Drobnera przestają kursować tramwaje.
  • Tydzień później ruch samochodowy zostanie przełożony na tymczasową jezdnię zbudowaną na obecnym torowisku.
  • Głównym utrudnieniem dla kierowców będzie zwężenie dwupasmowej jezdni do jednego pasa.
  • Inwestycja zaplanowana jest na 18 miesięcy. 

- To jest dobry dzień dla Nadodrza. Nie jestem w stanie ukryć entuzjazmu. Reprezentuję tę grupę mieszkańców, którą codziennie korzysta z tego przystanku. Dla nas to najlepsze wieści ostatnich miesięcy - cieszy się Izabela Duchnowska, radna Rady Miejskiej Wrocławia, mieszkanka Nadodrza. - Codziennie się bałam wysiadając na tym przystanku z dwójką dzieci i z wózkiem. Nadeszła wielka przemiana tego miejsca.

Izabela Duchnowska jest jedną z mieszkanek Nadodrza, która nie mogła się doczekać przebudowy węzła Drobnera-Dubois Fot. Marek Księżarek
Izabela Duchnowska jest jedną z mieszkanek Nadodrza, która nie mogła się doczekać przebudowy węzła Drobnera-Dubois

Izabela Duchnowska mówi o najwęższym we Wrocławiu, prawdopodobnie najwęższym w Polsce a może i na świecie, przystanku tramwajowym "Dubois", który jest po zachodniej stronie Drobnera. 

Najwęższy przystanek w mieście, a może i na świecie, zniknie w sobotę 22 listopada Fot. Marek Księżarek
Najwęższy przystanek w mieście, a może i na świecie, zniknie w sobotę 22 listopada

Inwestycja to znacznie więcej niż nowe perony, choć ta zmiana będzie najbardziej odczuwalna dla pasażerów. Teraz przystanki o nazwie "Dubois", z których korzystają trzy regularne linie tramwajowe i trzy dzienne autobusowe, usytuowane są w czterech miejscach.

Za półtora roku pasażerowie będą wygodnie i bezpiecznie wysiadać i przesiadać się na długich, szerokich peronach wspólnych dla autobusów i tramwajów.

Zmieni się tu wszystko. Obecny układ drogowo-torowy zostanie zlikwidowany i powstanie nowy, inny, ze zmienioną geometrią dróg - jezdnie i torowiska będą w innych miejscach tak, aby wszystko się zmieściło. Co ważne, na powstaniu nowoczesnego węzła przesiadkowego nie stracą kierowcy - wciąż będą mieli tyle samo pasów ruchu. A przy tym rowerzyści zyskają nowe drogi rowerowe skomunikowane z tymi na Pomorskiej i w dalszej części Dubois.

Tak z góry będzie wyglądał rozbudowany węzeł przesiadkowy - wyspa z przystankami - z nowymi drogami dla kierowców i rowerzystów WI
Tak z góry będzie wyglądał rozbudowany węzeł przesiadkowy - wyspa z przystankami - z nowymi drogami dla kierowców i rowerzystów

- To gigantyczne zadanie. Koszt inwestycji to 42 mln zł z czego 23 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej  - informuje Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji. - Czeka nas bardzo dużo pracy m.in. z wymianą XIX-wiecznych sieci podziemnych. Część z nich jest niezidentyfikowana, może nas spotkać sporo niespodzianek. 

Wiceprezes Wrocławskich Inwestycji Bartosz Nowak opowiada o przebudowie węzła Drobnera-Dubois Fot. Marek Księżarek
Wiceprezes Wrocławskich Inwestycji Bartosz Nowak opowiada o przebudowie węzła Drobnera-Dubois

To ważny dzień dla Nadodrza. Początek inwestycji, która wpisuje się w schemat nakreślony przez prezydenta Jacka Sutryka: mosty Pomorskie, ulica Pomorska i teraz ten węzeł komunikacyjny. Teraz najwęższy przystanek znika.
Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji

Wielka przebudowa rozpoczynająca się głęboko pod ziemią musi generować duże utrudnienia. W pierwszej kolejności odczują je pasażerowie MPK. Od soboty tramwaje przestają tędy kursować.

Organizację ruchu zastępczego wdrażamy w nocy z piątku na sobotę. Pierwszy etap to wyłączenie ruchu tramwajowego i dostosowanie torowiska do ruchu kołowego. Po tygodniu ruch samochodowy zostanie przełożony na torowisko, a jezdnia wschodnia i zachodnia zostaną zamknięte. Zamknięte zostaną wloty z ulic: Łokietka, Rydygiera i Śrutowej.
Andrzej Brzoza, zastępca dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej

Rusza przebudowa węzła Drobnera-Dubois. Zastępca dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej Andrzej Brzoza zapowiada zmiany w komunikacji Fot. Marek Księżarek
Rusza przebudowa węzła Drobnera-Dubois. Zastępca dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej Andrzej Brzoza zapowiada zmiany w komunikacji

W miejscu obecnego torowiska powstanie tymczasowa jezdnia, którą będą jeździć samochody i autobusy. Będą jednak miały do dyspozycji tylko po jednym pasie w każdym kierunku (obecnie jeżdżą dwupasmową jezdnią). Będzie to w szczycie generować większe korki, dlatego od grudnia warto ten rejon przemierzać z włączoną nawigacją, która wybiera najszybszą trasę z uwzględnieniem natężenia ruchu. 

Od soboty 22 listopada linia 6 ze Świdnickiej skręcać będzie na pl. Teatralny i pojedzie przez place Dominikański, Nowy Targ i Bema i dalej ul. Jedności Narodowej na Kromera.

Mapa przedstawia zmienione trasy tramwajowe po wyłączeniu z ruchu tramwajowego Drobnera MPK
Mapa przedstawia zmienione trasy tramwajowe po wyłączeniu z ruchu tramwajowego Drobnera

"Siódemka" z Grodzkiej pojedzie mostami Pomorskimi i Pomorską do pl. Staszica. Natomiast linia 19 ominie Drobnera skręcając z Dubois w Pomorską, przejeżdżając przez pl. Staszica, Dworzec Nadodrze i Jedności Narodowej dotrze do pl. Bema i dalej jak zawsze pojedzie Sienkiewicza.

To przebudowa ważna dla Nadodrza i dla całego układu komunikacyjnego. W cieniu tych prac planujemy również inwestycję w ramach Torywolucji. Zmodernizujemy torowisko na Łokietka i pl. św. Macieja. Tę inwestycję zakończymy razem z pracami na węźle Drobnera-Dubois.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

Rusza przebudowa węzła Drobnera-Dubois. Prezes MPK Witold Woźny podczas konferencji zapowiadającej zmiany w komunikacji Fot. Marek Księżarek
Rusza przebudowa węzła Drobnera-Dubois. Prezes MPK Witold Woźny podczas konferencji zapowiadającej zmiany w komunikacji

Na Drobnera przy skrzyżowaniu z Dubois powstanie pół kilometra nowych torów i 1,2 km trakcji tramwajowej. Otoczenie zazieleni się - posadzonych zostanie 11 drzew, 1,3 tys. krzewów liściastych, 1490 pnączy, 1052 traw ozdobnych, 263 półkrzewów i 263 roślin cebulowych.

Na przystankach pojawi się dodatkowo osiem drzew oraz trejaże porośnięte zielenią, a w obrębie skrzyżowania i wzdłuż ulicy zaplanowano ogrody deszczowe i rabaty z różami. Na uwagę zasługuje platan klonolistny przy ul. Drobnera, który zyska większą przestrzeń biologicznie czynną.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama