Najważniejsze informacje o przebudowie węzła Drobnera-Dubois:
- Od soboty 22 listopada przez Drobnera przestają kursować tramwaje.
- Tydzień później ruch samochodowy zostanie przełożony na tymczasową jezdnię zbudowaną na obecnym torowisku.
- Głównym utrudnieniem dla kierowców będzie zwężenie dwupasmowej jezdni do jednego pasa.
- Inwestycja zaplanowana jest na 18 miesięcy.
- To jest dobry dzień dla Nadodrza. Nie jestem w stanie ukryć entuzjazmu. Reprezentuję tę grupę mieszkańców, którą codziennie korzysta z tego przystanku. Dla nas to najlepsze wieści ostatnich miesięcy - cieszy się Izabela Duchnowska, radna Rady Miejskiej Wrocławia, mieszkanka Nadodrza. - Codziennie się bałam wysiadając na tym przystanku z dwójką dzieci i z wózkiem. Nadeszła wielka przemiana tego miejsca.
Izabela Duchnowska mówi o najwęższym we Wrocławiu, prawdopodobnie najwęższym w Polsce a może i na świecie, przystanku tramwajowym "Dubois", który jest po zachodniej stronie Drobnera.
Inwestycja to znacznie więcej niż nowe perony, choć ta zmiana będzie najbardziej odczuwalna dla pasażerów. Teraz przystanki o nazwie "Dubois", z których korzystają trzy regularne linie tramwajowe i trzy dzienne autobusowe, usytuowane są w czterech miejscach.
Za półtora roku pasażerowie będą wygodnie i bezpiecznie wysiadać i przesiadać się na długich, szerokich peronach wspólnych dla autobusów i tramwajów.
Zmieni się tu wszystko. Obecny układ drogowo-torowy zostanie zlikwidowany i powstanie nowy, inny, ze zmienioną geometrią dróg - jezdnie i torowiska będą w innych miejscach tak, aby wszystko się zmieściło. Co ważne, na powstaniu nowoczesnego węzła przesiadkowego nie stracą kierowcy - wciąż będą mieli tyle samo pasów ruchu. A przy tym rowerzyści zyskają nowe drogi rowerowe skomunikowane z tymi na Pomorskiej i w dalszej części Dubois.
- To gigantyczne zadanie. Koszt inwestycji to 42 mln zł z czego 23 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej - informuje Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji. - Czeka nas bardzo dużo pracy m.in. z wymianą XIX-wiecznych sieci podziemnych. Część z nich jest niezidentyfikowana, może nas spotkać sporo niespodzianek.
To ważny dzień dla Nadodrza. Początek inwestycji, która wpisuje się w schemat nakreślony przez prezydenta Jacka Sutryka: mosty Pomorskie, ulica Pomorska i teraz ten węzeł komunikacyjny. Teraz najwęższy przystanek znika.Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji
Wielka przebudowa rozpoczynająca się głęboko pod ziemią musi generować duże utrudnienia. W pierwszej kolejności odczują je pasażerowie MPK. Od soboty tramwaje przestają tędy kursować.
Organizację ruchu zastępczego wdrażamy w nocy z piątku na sobotę. Pierwszy etap to wyłączenie ruchu tramwajowego i dostosowanie torowiska do ruchu kołowego. Po tygodniu ruch samochodowy zostanie przełożony na torowisko, a jezdnia wschodnia i zachodnia zostaną zamknięte. Zamknięte zostaną wloty z ulic: Łokietka, Rydygiera i Śrutowej.Andrzej Brzoza, zastępca dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej
W miejscu obecnego torowiska powstanie tymczasowa jezdnia, którą będą jeździć samochody i autobusy. Będą jednak miały do dyspozycji tylko po jednym pasie w każdym kierunku (obecnie jeżdżą dwupasmową jezdnią). Będzie to w szczycie generować większe korki, dlatego od grudnia warto ten rejon przemierzać z włączoną nawigacją, która wybiera najszybszą trasę z uwzględnieniem natężenia ruchu.
Od soboty 22 listopada linia 6 ze Świdnickiej skręcać będzie na pl. Teatralny i pojedzie przez place Dominikański, Nowy Targ i Bema i dalej ul. Jedności Narodowej na Kromera.
"Siódemka" z Grodzkiej pojedzie mostami Pomorskimi i Pomorską do pl. Staszica. Natomiast linia 19 ominie Drobnera skręcając z Dubois w Pomorską, przejeżdżając przez pl. Staszica, Dworzec Nadodrze i Jedności Narodowej dotrze do pl. Bema i dalej jak zawsze pojedzie Sienkiewicza.
To przebudowa ważna dla Nadodrza i dla całego układu komunikacyjnego. W cieniu tych prac planujemy również inwestycję w ramach Torywolucji. Zmodernizujemy torowisko na Łokietka i pl. św. Macieja. Tę inwestycję zakończymy razem z pracami na węźle Drobnera-Dubois.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
Na Drobnera przy skrzyżowaniu z Dubois powstanie pół kilometra nowych torów i 1,2 km trakcji tramwajowej. Otoczenie zazieleni się - posadzonych zostanie 11 drzew, 1,3 tys. krzewów liściastych, 1490 pnączy, 1052 traw ozdobnych, 263 półkrzewów i 263 roślin cebulowych.
Na przystankach pojawi się dodatkowo osiem drzew oraz trejaże porośnięte zielenią, a w obrębie skrzyżowania i wzdłuż ulicy zaplanowano ogrody deszczowe i rabaty z różami. Na uwagę zasługuje platan klonolistny przy ul. Drobnera, który zyska większą przestrzeń biologicznie czynną.