wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

20°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rowerzyści
  4. 15 lat rowerowego Wrocławia! Podsumowania, plany i zmiana na stanowisku oficera rowerowego [WIDEO]

Jak dobre dla rowerzystów jest miasto? Podobno mówi o tym odsetek rowerzystek, których we Wrocławiu jest prawie tyle samo co rowerzystów. Jedna z nich za dwa miesiące zastąpi Daniela Chojnackiego i stanie się nowym oficerem rowerowym. Postara się rozbudować sieć dróg przyjaznych rowerzystom, w tym tras, ścieżek i dróg rowerowych, która przez 15 ostatnich lat wydłużyła się aż o ponad 1100 kilometrów!

Reklama

Po Wrocławiu rowery jeżdżą od dawna, ale rowerowy Wrocław z prawdziwego zdarzenia budowany jest od 2007 roku. Wtedy system dróg rowerowych mierzył 145 kilometrów. Przez piętnaście lat znacznie się wydłużył się do 393 kilometrów, ale obecnie to nie wszystko, ponieważ do dróg dodać należy:

  • ponad 370 kilometrów tras na wałach i w parkach,
  • 640 kilometrów w strefach ruchu uspokojonego.

W sumie Wrocław to dzisiaj 1400 km tras przyjaznych rowerzystom.

15 lat Rowerowego Wrocławia - porównanie km dróg rowerowych w 2007 i 2022 roku UMW
15 lat Rowerowego Wrocławia - porównanie km dróg rowerowych w 2007 i 2022 roku

Ponad tysiąc nowych kilometrów plus…

Dobudowane od 2007 roku drogi, ścieżki i trasy dla rowerzystów warte wyróżnienia to:

  • plac Jana Pawła II,
  • Legnicka,
  • Ślężna,
  • Powstańców Śląskich i tamtejsze rondo,
  • Grabiszyńska,
  • Dworcowa,
  • Karkonoska,
  • plac Wróblewskiego,
  • Ruska,
  • Jedności Narodowej,
  • budowana trasa na Nowy Dwór,
  • budowana Promenada Krzycka,
  • przejazdy pod mostami, takimi jak: Jagiellońskie, Warszawskie, Szczytnicki i Pokoju.

Do tego doszedł system parkowania. Pojawiły się wiaty i liczne stojaki. Teraz we Wrocławiu jest prawie 20 000 miejsc parkingowych dla rowerów. W podsumowaniu miasto wymienia także niwelację wysokich krawężników, Wrocławski Rower Miejski, działania informacyjne, edukacyjne i promocyjne, festiwal filmowy Bike Days, parady rowerowe i inne wydarzenia.

Zmiana oficera rowerowego

Rowerowy Wrocław to projekt, przy którym pracuje wiele osób m.in. mieszkańcy oraz urzędnicy z biura zrównoważonej mobilności oraz departamentu infrastruktury i transportu. W urzędzie jest stanowisko oficera rowerowego, które w 2007 roku objął Daniel Chojnacki.

Na zdjęciu Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Wrocławia w latach 2007-2022 Oleksandr Poliakovsky
Na zdjęciu Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Wrocławia w latach 2007-2022

– Wcześniej jako oficer rowerowy pracowałem w irlandzkim mieście Cork. Porzuciłem tamtą pracę, gdy usłyszałem, że we Wrocławiu planują podobne stanowisko – wspomina. – Problemy były różne: nawierzchnie, oznakowanie, a przede wszystkim standardy budowy tras rowerowych. To co udało nam się zrobić, a także to, ilu wrocławian jeździ po mieście rowerem, jest powodem do dumy – przyznaje. I podaje ciekawą statystykę: 46 procent rowerzystów we Wrocławiu to kobiety, a ponoć im więcej kobiet jeździ, tym lepiej miasto jest rowerowo zorganizowane.

Daniel Chojnacki jakiś czas temu wyprowadził się z Wrocławia, co utrudnia mu pracę oficera. Nadszedł czas oddać stery i opuścić urząd. Oficer żegna się z wrocławianami przed kamerą Wrocław TV. Symboliczną kierownicę z podstawką dostała Katarzyna Kusowska z zespołu mobilnej aktywności w Urzędzie Miejskim Wrocławia. Jako oficer(ka) rowerowa pracę zacznie od marca.

Plany rowerowe do 2030 roku

Nowa oficerka stawia przed zespołem trzy główne cele do zrealizowania do 2030 roku:

  1. przez centrum mają przebiegać krzyżujące się trasy: z północy na południe i ze wschodu na zachód;
  2. wyznaczać nowe ścieżki, niezależnie od istniejących, zwłaszcza przez tereny zielone;
  3. remonty istniejących dróg i łączenie ich poszczególnych odcinków.

– Dodatkowo chcemy rozbudowywać system parkingowy. Moim marzeniem jest duży parking pod dworcem głównym. Zastanowimy się także, co dalej z wypożyczalnią miejską, jak ją usprawnić. Będziemy edukować, zwłaszcza w szkołach i promować rowery wśród dorosłych. Chcemy na przykład uczyć dzieci i młodzież jazdy w miejskich warunkach, a dorosłym organizować konkursy – zapowiada Katarzyna Kusowska.

Galeria zdjęć

Obecnie przejazdy rowerami stanowią kilka procent wszystkich podróży po mieście. Cel to 15 procent. Kolejny jest taki: do 2030 roku trzy czwarte wrocławian ma mieć zaledwie trzy minuty do głównej trasy rowerowej.

Oficer Katarzynie Kusowskiej życzymy powodzenia, a Danielowi Chojnackiemu dziękujemy za kilkanaście lat pracy i życzymy szerokości na innych drogach!

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama