wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

13°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 04:20

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Tak wygląda zielony most Zwierzyniecki. Zobacz!
Kliknij, aby powiększyć
Zielony Zwierzyniecki bez osłon. Przez most przejeżdża tramwaj Tomasz Hołod
Zielony Zwierzyniecki bez osłon. Przez most przejeżdża tramwaj

Most Zwierzyniecki zrzucił wreszcie wszystkie osłony i pokazał się w nowych barwach. Kratownica jest zielona, balustrady – czerwone, elementy z piaskowca mają naturalny kolor wpadający w czerwień. Do pełni gamy brakuje tylko czarnych lamp. Nowy, zielony kolor to powrót do przeszłości. Zachęcamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii.

Reklama

Zieleń oliwkowa to powrót do przeszłości. W roku zakończenia budowy (1897) krata była szarozielona. Później przemalowywano ją 13 razy. Farbę żółtą nałożono na nią podczas poprzedniego remontu – pod koniec lat osiemdziesiątych poprzedniego stulecia.

Wszystkie kolory rozpoznał Andrzej Chmielewski z Maślic, starszy inspektor robót antykorozyjnych. Inżynier prowadził na obiekcie badania stratygraficzne. Pobranie próbek było możliwe, ponieważ kolorowe powłoki odspajają się od stalowego podłoża w wyniku procesów korozyjnych. Inżynier przełamywał ściągnięte warstwy, szlifował je i oglądał pod mikroskopem. Korzystał dodatkowo ze starych fotografii. Na balustradzie odkrył 8 powłok, czyli o 5 mniej niż na kracie.

Badania przeprowadził na zlecenie Zarządu Dróg i Utrzymania we Wrocławiu, który wraz z konserwatorem zabytków postanowił, że most dostanie kolor zbliżony do tego sprzed 126 lat.

Koniec remontu we wrześniu?

Oprócz barw inżynier Chmielewski ustalił, że przez te wszystkie lata krata stalowa nie uległa dużej degradacji. Jego zdaniem była doskonale zabezpieczona farbą olejno-żywiczną, która do takich celów sprawdza się znakomicie. Tym niemniej podczas trwającego remontu położona została nowa powłoka antykorozyjna.

Zakres prac obejmował szereg innych rzeczy oprócz oczyszczania, zabezpieczania i malowania, w tym odbudowę części murów i elementów kamiennych, naprawę komór serwisowych czy przełożenie kabli. Nie wszystko jeszcze się skończyło. – Aktualnie układane są płyty chodnikowe od strony Wybrzeża Pasteura – informuje Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy ZDiUM.

Jankowski dodaje, że to już ostatni etap prac remontowych i konserwacyjnych. – Po obu stronach jezdni pozostały barierki, które zabezpieczają koryta pozostawione tuż przy konstrukcji. Po położeniu izolacji zostaną one wypełnione krawężnikami. Wykonawca równocześnie realizuje ostatnie prace poprawkowe związane z zabezpieczeniem antykorozyjnym – informuje rzecznik.

Tomasz Jankowski zapewnia, że codziennie na moście inspektorzy ZDiUM sprawdzają jakość i postęp remontu. Wykonawca zapowiada, że zaplecze budowy zabierze we wrześniu. Czy tym razem się uda? Wcześniej kilka razy nie dotrzymał terminów. Za opóźnienia zapłaci kary.

Modernizację przeprawy, budowanej w latach 1895-1897 według projektu Richarda Plüddemanna i Karla Klimma, wykonują firmy z Wrocławia: Probudowa i Rotomat. Inwestycja kosztuje około 9,3 mln zł. Płaci za nią gmina Wrocław, a nadzór sprawuje ZDiUM.

W przyszłości trzeba będzie wyremontować także płytę, na której opiera się jezdnia i torowisko. O tym informował ostatnio Bartosz Chochołowski w tekście „Most Zwierzyniecki uchylił połowę swojego uroku. Już widać, jak będzie się prezentował”.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl