Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Trwa montaż systemu do odcinkowego pomiaru prędkości na AOW
- Nowe odcinkowe pomiary prędkości na autostradzie A4 koło Wrocławia i Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (AOW)
- Dlaczego na AOW i autostradzie A4 będą nowe odcinkowe pomiary prędkości?
- Kiedy ruszą nowe odcinkowe pomiary prędkości na AOW i A4?
- Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu na al. Sobieskiego
- Odcinkowy pomiar prędkości Kostomłoty - Kąty Wrocławskie. Rekordowa liczba mandatów
- Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
- CANARD: pomiary prędkości, żółte kamery i system RedLight
Trwa montaż systemu do odcinkowego pomiaru prędkości na AOW
W sierpniu 2025 r. kierowcy jadący Autostradową Obwodnicą Wrocławia mogą zauważyć, że już stoją nowe znaki informujące o odcinkowym pomiarze prędkości. Na razie są w części zakryte i cały system do pomiaru prędkości jeszcze nie działa, ale to ewidentny znak, że to, co dotychczas było w sferze planów, właśnie jest realizowane.
Generalny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) w całym kraju montuje kilkadziesiąt nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości CANARD. Prace montażowe urządzeń w ramach system UnicamVELOCITY 4, prowadzi firma Sprint S.A.
Wszystko w ramach projektu - „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach”.
Projekt obejmuje w sumie zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym w tym:
- 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
- 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Nowe odcinkowe pomiary prędkości na autostradzie A4 koło Wrocławia i Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (AOW)
Odcinkowy pomiar prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia na A8 to nowość, bo obecnie na AOW nie ma tam takich urządzeń.
- Pierwotnie miał być – między węzłami Wrocław Północ - Wrocław Stadion, ale już wiadomo, że będzie dłuższy.
18 czerwca 2025 r. wrocławski radny Robert Suligowski poinformował na FB, że po spotkaniu z wiceministrem infrastruktury Stanisławem Bukowcem jest decyzja, by pomiar prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia na A8 był od węzła Wrocław Stadion do węzła Wrocław Lotnisko.
W sumie na drogach w całym kraju zamontowane zostaną 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości – w tym na A4 – między węzłami Kąty Wrocławskie - Wrocław Południe oraz na odcinku Krzyżowa - Krzywa.
Najważniejsze informacje ws. nowych odcinkowych pomiarów prędkości znajdziesz w galerii.
Dlaczego na AOW i autostradzie A4 będą nowe odcinkowe pomiary prędkości?
GITD podkreśla, że urządzenia służą do monitorowania prędkości pojazdów na niebezpiecznych odcinkach dróg.
Głównym celem przedsięwzięcia jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na krajowej sieci drogowej. Dzięki zwiększeniu liczby urządzeń rejestrujących, zmniejszona zostanie liczba wypadków powodowana niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu i niestosowaniem się do nadawanych sygnałów świetlnych.Wojciech Król, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego
- To kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy, CANARD będzie prowadził pomiary prędkości przy pomocy 114 takich urządzeń - dodaje rzecznik.
Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu, CANARD obejmie ponad 670 km dróg. Obecnie jest 70 tego rodzaju urządzeń, a z ich wykorzystaniem kontrolowanych jest w sumie ok. 300 km dróg.
Kiedy ruszą nowe odcinkowe pomiary prędkości na AOW i A4?
Dokładna data uruchomienia odcinkowych pomiarów prędkości na autostradzie A4 koło Wrocławia i na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia nie jest jeszcze znana.
- Obecnie nie możemy jeszcze wskazać terminu uruchomienia urządzeń - mówi w rozmowie z portalem wroclaw.pl Wojciech Król, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Informacja o uruchomieniu nowych urządzeń rejestrujących umieszczona zostanie na profilu facebookowym Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Wiadomo, że termin realizacji całego projektu to 30 czerwca 2026 r.
Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu na al. Sobieskiego
Od czwartku 12 grudnia 2024 roku działa odcinkowy pomiar prędkości na alei Jana III Sobieskiego we Wrocławiu. Kontroluje kierowców jeżdżących w stronę Zakrzowa. W pierwszym kwartale 2025 roku system (CANARD) zarejestrował 2712 wykroczeń:
- 1033 w styczniu,
- 945 w lutym,
- 734 w marcu.
Odcinkowy pomiar prędkości Kostomłoty - Kąty Wrocławskie. Rekordowa liczba mandatów
Galeria zdjęć
Obecnie odcinkowy pomiar prędkości mierzony jest na podwrocławskim odcinku A4, na około 8-kilometrowym fragmencie pomiędzy węzłami Kostomłoty - Kąty Wrocławskie. I jest on prawdziwym rekordzistą! Tylko w pierwszej połowie 2024 r. było tam aż 51 213 wykroczeń. Dla porównania wszystkie odcinkowe pomiary prędkości w Polsce zarejestrowały w tym czasie nieco ponad 113 tys. wykroczeń.
Kolejne na Dolnym Śląsku fotoradary odcinkowe są na drodze ekspresowej S3 w gminie Bolków i drodze krajowej nr 403 w powiecie strzelińskim.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
System wylicza średnią prędkość, bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy. Kluczową zaletą jest możliwość nakłonienia kierowców do ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, co istotnie wpływa na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
CANARD: pomiary prędkości, żółte kamery i system RedLight
Główny Inspektorat Transportu Drogowego nadzoruje system CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. W ramach systemu CANARD na drogach, skrzyżowaniach i przed przejazdami kolejowymi montowane są charakterystyczne żółte kamery.
W ramach CANARD prowadzone są kontrole:
- punktowy i odcinkowy pomiar prędkości
- rejestracja przejazdu na czerwonym świetle, system RedLight
Warto podkreślić, że system Red Light CANARD został zainstalowany i jest użytkowany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Wrocław nie czerpie korzyści finansowych z wprowadzenia tego rozwiązania. Przy czym niewątpliwym zyskiem dla Wrocławia jest istotna poprawa przestrzegania przepisów ruchu drogowego.