Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Choć dla samej konstrukcji najważniejsze jest to, co kryje się pod wierzchnią warstwą farby. Po oczyszczeniu położona została solidna powłoka antykorozyjna - stan przeprawy domagał się już takiej interwencji.
Most Zwierzyniecki: powrót do oryginału
Znany nam wcześniej most miał kolor żółty. Kolor ten pojawił się na nim w 1988 roku. Niesamowite jest to, że podczas obecnego remontu po raz pierwszy od 125 lat usunięto wszystkie warstwy farb. Wcześniej ograniczano się tylko do położenia nowej na starą.
Aby ustalić pierwotny kolor, ekspert Andrzeja Chmielewskiego przeprowadził badania stratygraficzne. Wykazały, że od zakończenia budowy w 1897 roku most Zwierzyniecki został przemalowany aż 13 razy.
Na stalowej konstrukcji od strony zoo trwają jeszcze ostatnie prace. Aby całkowicie zakończyć remont mostu, niezbędne jest jeszcze ułożenie chodników z granitowych płyt.
To obiekt zabytkowy. Przykładamy szczególną wagę, aby płyty na chodniku były ułożone z wielkim pietyzmem. Jakąkolwiek niedoróbkę dostrzeże każdy przechodzień, a na tak urokliwym obiekcie byłby to powód do wstydu.Ewa Mazur, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta
Już widać odnowione piękne pylony z czerwonego piaskowca oraz pomalowane na czarno latarnie, a balustrady są pokryte żelazową czerwienią.
Wolno, ale jednak do celu
Nadzorujący prace ZDiUM drobiazgowo kontroluje jakość wykonywanych prac. Z tym nie powinno być problemów. Jednak toczyły się one zbyt wolno, a wykonawca nie dotrzymał terminu ich zakończenia. Mimo to umowa z nim nie została zerwana. ZDiUM tłumaczy, że analizował taką możliwość. Jednak rozwiązanie umowy na tym etapie budowy jeszcze bardziej opóźniłoby zakończenie remontu.
Dodatkowo wiązałoby się z większymi kosztami dla miasta, czyli dla podatników. Wyrzucenie wykonawcy oznacza bowiem konieczność wykonania dokładnej inwentaryzacji robót, ogłoszenia nowego przetargu, wyboru kolejnego wykonawcy i dopiero po kilku miesiącach prace mogą ruszyć ponownie.
Za kilka lat kolejny remont
Stan konstrukcji, którą widzimy, po zakończeniu remontu będzie bardzo dobry, nie będzie potrzebowała interwencji zapewne przez kolejne kilkadziesiąt lat. Jednak nie dotyczy to płyty, na której opiera się jezdnia i torowisko. Jej remont będzie konieczny w przewidywalnej przyszłości.
ZDiUM ogłosi przetarg na zrobienie projektu remontu. Jeśli procedura, jak i samo projektowanie pomyślnie się potoczy, to prawdopodobnie w 2025 roku będzie można organizować przetarg na remont. Most z pewnością będzie wtedy nieprzejezdny. Dobra wiadomość jest taka, że już w IV kwartale tego roku zostanie oddana do użytku Aleja Wielkiej Wyspy z dwoma mostami nad Odrą i Oławą. Pozwoli ona mieszkańcom sprawnie wydostać się z wyspy w kierunku Armii Krajowej i Krakowskiej.