wroclaw.pl strona główna #InwestycjeWRO

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 19:00

Prezydent Wrocławia - strona główna
wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. #InwestycjeWRO
  3. Aleja Wielkiej Wyspy we Wrocławiu

Aleja Wielkiej Wyspy we Wrocławiu

Zdjęcie po wykonaniu inwestycji. fot. Tomasz Hołod
postęp: 95%
Zdjęcie po wykonaniu inwestycji.

Mapa z lokalizacją inwestycji

Koszt inwestycji 280 688 000 zł

Inwestycja polega na budowie drogi o długości ok. 3,5 km wraz z wybudowaniem nowych mostów przekraczających rzeki Oławę i Odrę oraz wiaduktów na przecięciu budowanej drogi z ul. Wilczą oraz ul. Wittiga. W ramach inwestycji zostanie rozbudowany węzeł drogowy na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej i al. Armii Krajowej, wybudowane zostaną skrzyżowania z ul. Olszewskiego, ul. Dembowskiego i ul. Mickiewicza. Aleja Wielkiej Wyspy w 2024 roku połączy Krzyki z Biskupinem i Sępolnem.

Reklama

Informacje o inwestycji:

  • Kategoria inwestycji: Infrastruktura drogowa
  • Rok zakończenia inwestycji: 2024
  • Stopień wykonania: 95%
  • Wartość inwestycji: 280 688 000 zł
  • Jednostka prowadząca: WI
  • Osiedle: Przedmieście Oławskie, Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice
  • Projekt finansowany w ramach WBO: nie

Timeline

  • wrzesień 2020
  • grudzień 2020
  • grudzień 2023
  • II kwartał 2024

Lokalizacja: od ul. Krakowskiej do skrzyżowania ulic Mickiewicza i Paderewskiego.

Galeria zdjęć

Zdjęcia przedstawiają stan AWW na grudzień 2023.

Galeria zdjęć

  • 22.12.2023

    Od soboty 23 grudnia pojedziemy aleją Wielkiej Wyspy. To historyczna inwestycja. Dwa mosty, dwa wiadukty, 3,5 km nowej drogi zmienią komunikacyjnie wschodnią część Wrocławia!

    Oczywiście nie oznacza to, że zakończyła się budowa tej wielkiej trasy - prace potrwają do maja, ale nie czekając na koniec budowy udostępniamy trasę kierowcom, którzy od soboty będą korzystać z blisko 3,5 kilometrowej nowej drogi, która ułatwi wyjazd i wjazd na Wielką Wyspę. Koszt budowy alei Wielkiej Wyspy to obecnie ponad 260 mln zł. Jest ona finansowana z budżetu miasta.
    Aleja zmienia komunikacyjnie tę część Wrocławia. Podróż na Tarnogaj, okolice ul. Krakowskiej czy Gaj skróci się znacznie. Nie trzeba bowiem jechać już przez pl. Grunwaldzki czy pl. Społeczny. Trasa ułatwi także dojazd do zoo, Hali Stulecia czy Stadionu Olimpijskiego.


    Aleja Wielkiej Wyspy to 3,5 km drogi dla samochodów z wygodnymi chodnikami i trasami rowerowymi po obu stronach z nowymi mostami przekraczających rzeki Oławę i Odrę oraz wiadukty na przecięciu budowanej drogi z ul. Wilczą oraz ul. Wittiga.
    W ramach inwestycji rozbudowaliśmy węzły drogowe na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej i al. Armii Krajowej, wybudowaliśmy skrzyżowania z ul. Olszewskiego/ Wróblewskiego, ul. Dembowskiego i największe z ul. Mickiewicza oraz al. Paderewskiego.


    Jeden z najdłuższych mostów we Wrocławiu
    Aleja to m.in. dwa mosty. Most Olimpijski i most Na Wilczym Kącie w sumie mają 1050 m długości.

    Nowy wrocławski most Olimpijski nad Odrą to 700 metrowa przeprawa łącząca okolice ul. Międzyrzeckiej z Dąbiem i Biskupinem. Szerokość w przęśle to prawie 24 metry. To jeden z najdłuższych mostów w Wrocławia. To bardzo ważna konstrukcja. W tym rejonie ostatnią przeprawą nad Starą Odrą dla ruchu kołowego od strony centrum był do tej chwili ponad 110-letni most Grunwaldzki. Potem mamy tylko kładkę Zwierzyniecką wybudowaną w latach 70. XX wieku, z której korzystają piesi i rowerzyści, a następny most jest dopiero w podwrocławskich Łanach w ciągu Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.


    Całkowita powierzchnia mostu to 13 845 metrów kwadratowych. Do budowy tej przeprawy zastosowano 14 podpór, a grunt pod nimi wzmacnia blisko 800 pali przemieszczeniowych głębokich od 6 do 9 m. Użyto do tej konstrukcji 2100 ton stali i 15,5 tysiąca metrów sześciennych betonu!


    Co ciekawe most w środku jest pusty. W ten sposób jego konstrukcja jest mimo wszystko lżejsza, ale i tak spełnia najwyższe parametry wytrzymałościowe. W razie potrzeby mogą po nim przejechać nawet czołgi! Na moście na co dzień nie będzie jednak takich obciążeń. Nie będą tu bowiem mogły jeździć samochody ciężarowe. Pojadą za to autobusy miejskie. Od soboty będzie kursować tutaj przedłużona z Tarnogaju linia 143.

    Z kolei most Na Wilczym Kącie to 350 metrowa przeprawa łącząca dwa brzegi nad rzeką Oławą. Nazwa związana jest z historyczną nazwą tego obszaru Wrocławia (między ul. Krakowską a rzeką Oławą). To klasyczna konstrukcja łukowa o ładnym zielonym kolorze. Forma jego nawiązuje do usytuowanej obok kładki Siedleckiej, jak i mostu Zwierzynieckiego, który prowadzi w innym rejonie miasta w kierunku Wielkiej Wyspy.

    Wiadukty, rowery, piesi
    Aleja to także dwa wiadukty. Większy powstał nad ulicą Wilczą. Ma ponad 70 metrów długości. Na nim oprócz jezdni zostały wybudowane także drogi rowerowe i chodniki. Mniejszy obiekt został wybudowany na wysokości sięgacza ul. Wittiga. To blisko 28 metrowa konstrukcja, która pozwoli kierowcom i rowerzystom przejechać, a pieszym przejść nad przejściem pod AWW (dzięki niemu z niewielkiego tunelu będą mogli skorzystać piesi i rowerzyści bezkolizyjnie przemieszczać się pod trasą). Ważnym elementem infrastruktury pieszo-rowerowej jest rampa po zachodniej stronie AWW w pobliżu mostu Olimpijskiego. Ponad 115 metrowy obiekt pozwoli na wjazd i zjazd rowerem z alei w kierunku wałów nadodrzańskich.


    Przy trasie jest już wybudowanych kilka kilometrów dróg dla rowerów. Kolejne będą powstawać w najbliższych miesiącach. W sumie powstanie tu 9,5 km dróg dla rowerów! Będą dwukierunkowe. Piesi z kolei skorzystają z 12,5 km chodników. Prace brukarskie wykonawca będzie kontynuował także w najbliższych miesiącach i podobnie jak w przypadku dróg dla rowerów ma sukcesywnie oddawać je do użytku.
    Aleja pełna lip
    Wykonawca posadził już ponad 250 drzew na alei (m.in. klony jawory, klony, lipy drobnolistne). W najbliższych miesiącach pojawi się tu blisko 750 kolejnych drzew.


    Łącznie na AWW pojawi się 50 tysięcy roślin. Pierwsze w ziemię poszły krzewy, takie jak dereń rozłogowy, śnieguliczka biała, tawuła japońska i szara, grab pospolity i róża okrywowa. Oprócz krzewów wyrosną także pnącza, które otulą ekrany przyrodnicze. Zgodnie z decyzją środowiskową ekrany przyrodnicze zostały zamontowane na mostach i między nimi. Są przezierne albo zielone. Mają chronić nietoperze. W ramach inwestycji zamontowane zostaną domki dla nietoperzy w m.in. przylegającym do inwestycji lesie Rakowieckim.

    Prace dalej trwają
    Trzeba pamiętać, że możliwość przejechania przez aleję nie oznacza zakończenie wszystkich prac zaplanowanych podczas projektowania. – Wykonawca będzie przez najbliższe miesiące kończył tę inwestycję uzupełniając infrastrukturę i systematycznie oddając ją do użytku – wyjaśnia Piotr Bujnowski. – Będą trwały prace przy drogach rowerowych i chodnikach, nasadzenia zieleni czy np. przebudowa skrzyżowania al. Armii Krajowej z ul. Bogedeina u południowego krańca AWW. To skrzyżowanie będzie bezpieczniejsze dla pieszych i rowerzystów, z pomocą dewelopera przebudujemy też drogę dla rowerów na wjeździe na estakadę.


    Co jeszcze nas czeka na budowie?
    Niemal na całej Alei Wielkiej Wyspy jest już docelowa nawierzchnia na drodze dla aut. Niemal, bowiem na skrzyżowaniu AWW z Mickiewicza i Paderewskiego, nie ma jeszcze ostatniej warstwy asfaltu tzw. ścieralnej. Ułożona zostanie, gdy temperatury będą wyższe, a wilgotność niższa. To jednak nie powinno przeszkadzać kierowcom.
    Część chodników, ścieżek rowerowych i prac brukarskich pozostaje jeszcze do wykonania. Układanie masy bitumicznej na drogach rowerowych, musi poczekać na lepszą pogodę, prawdopodobnie do wczesnej wiosny. Na drogach dla rowerów warstwa bitumiczna ma kilka cm i nie może być układana na wilgotnym podłożu przy niskiej temperaturze.
    Niemal przez cały czas prowadzone są nasadzenia zieleni. Jeszcze potrwają, bowiem cel jest ambitny: tysiąc nowych drzew na terenie objętym pracami.


    Mimo że do zakończenia wszystkich prac zostało jeszcze kilka miesięcy, to cała trasa jest oświetlona. Działa sygnalizacja świetlna. Nowością jest ta na skrzyżowaniu Mickiewicza, Paderewskiego i AWW. Do wiosny będą trwały prace przy przebudowie fragmentu ul. Międzyrzeckiej. Na wysokości mostu Olimpijskiego powstaną m.in. nowe przystanki dla autobusów, bezpieczne przejście dla pieszych, wykonawca przebudowuje tu jezdnię. Wcześniej wykonał prace przy przebudowie magistrali wodociągowej zasilającej w wodę dużą część Wrocławia.


    Prace przy torowisku na ul. Mickiewicza
    Od 30 grudnia przez około 6 tygodni będziemy przebudowywać przystanki tramwajowe, budować przejście dla pieszych i przejazd rowerowy, przebudowywać sieci na wysokości przystanku tramwajowego na ul. Mickiewicza przy ul. 8 maja. Wykonawca naprawi też tam szyny.
    W tym czasie linia 12 będzie jeździć tylko do Stadionu Olimpijskiego, a 9 i 17 do skrzyżowania Paderewskiego/Mickiewicza. Komunikacja z pętlą Sępolno będzie odbywać się autobusami linii 115 i nową linią 143, która od 23 grudnia pojedzie na Sępolno z Lipy Piotrowskiej od strony Tarnogaju i ul. Krakowskiej przez Aleję Wielkiej Wyspy. Do pętli dojedziemy też autobusem 345 (tylko w stronę Sępolna) i 941. Zmiany nastąpią również po stronie ul. Krakowskiej. Tam, w rejonie skrzyżowania Krakowskiej i Armii Krajowej, zostanie w nowej lokalizacji uruchomiony przystanek „Armii Krajowej” dla tramwajów 3 i 5 jadących w stronę Księża Małego. Wsiadać i wysiadać będziemy za wiaduktem. Korzystać z niego będą również autobusy linii 114 i 243. Dla nich będzie to przystanek „na życzenie”.

  • 17.11.2023

    Nasze nowe mosty na Alei Wielkiej Wyspy czekają na pozwolenie na użytkowanie. Wykonawca złożył dokumentację we właściwym organie administracji.

    Most Olimpijski i most Wilczy Kąt w sumie mają 1050 m długości. Zachody słońca o tej porze roku są tutaj malownicze.
    Na przeprawy zaprosimy Was w grudniu. Wtedy bowiem planujemy zapewnić przejezdność AWW od ul. Mickiewicza do Krakowskiej.

  • 16.10.2023

    Na Alei Wielkiej Wyspy wykonawca prowadzi montaż ekranów przyrodniczych, które będą chronić nietoperze. Pojawią się m.in. na moście Olimpijskim, moście na Wilczym Kącie i na fragmencie trasy między tymi przeprawami.

    Głównym celem montaży ekranów jest doprowadzenie do sytuacji, w której nietoperze będą przelatywać na większej wysokości niż ruch samochodowy na alei. Są montowane w miejscach gdzie chiropterolodzy stwierdzili aktywność tych ssaków m.in. w pobliżu ich żerowisk lub ich migracji. Ekrany zostają ustawione na długości kilkuset metrów. Są zielone albo przezierne
    W ramach inwestycji zamontowane zostaną domki dla nietoperzy w m.in. przylegającym do inwestycji lesie Rakowieckim . Założenie ekranów ochroni także ptaki, które nie będą wpadać pod koła samochodów.

    Zgodnie z wytycznymi decyzji środowiskowej zadbaliśmy także o ropuchy. Dwa gatunki tych płazów ropucha zielona i szara rozmnażają się bowiem w niewielkim stawie przy ul. Kazimierskiej, a trafiają tam m.in. z terenów działek przy ul. Kosiby usytuowanej równolegle do AWW. Aby mogły wygodnie migrować wybudowane zostały dla nich trzy specjalne tunele pod jezdnią, drogą dla rowerów i chodnikiem.

  • 28.09.2023

    Droga dla rowerów na AWW po wschodniej stronie na Wielkiej Wyspie już w masie bitumicznej Od ul. Olszewskiego do Dembowskiego, potem do Kosynierów Gdyńskich i prawie do Mickiewicza ( tu jeszcze chwilę będziemy prowadzić prace).

    Blisko kilometr trasy łączącej Biskupin z Sępolnem.

    W niektórych miejscach meandrujemy, bo chroniliśmy drzewa.
    W kilka minut przejedziemy rowerem z ul. Olszewskiego na ul. Mickiewicza.

  • 19.09.2023

    Nowy wrocławski most Olimpijski nad Odrą ma już ułożoną ostatnia warstwę nawierzchni jezdni. Ta 700 metrowa przeprawa połączy okolice ul. Międzyrzeckiej z Dąbiem i Biskupinem. Pojedziemy nią w tym roku.

    To jeden z najdłuższych mostów w stolicy Dolnego Śląska. Jest już prawie gotowy. Wykonawca musi zamontować na nim jeszcze ekrany przyrodnicze i wymalować linie na jezdni. Ułożone są już wszystkie warstwy nawierzchni drogowej, a także żywice na drogach dla rowerów i chodniku.

    W tym tygodniu ostatnia warstwa masy bitumicznej pojawi się także na drugim moście na AWW wybudowanym na Wilczym Kącie. Ta 350 metrowa przeprawa łączy dwa brzegi nad rzeką Oławą.

  • 17.08.2023

    Rozpoczynamy ważną inwestycję na ulicy Międzyrzeckiej. Na wysokości mostu Olimpijskiego wybudowanego na AWW będziemy przebudowywać magistralę wodociągową. To jedno z tych miejsc, którym dostarczamy wodę z terenów wodonośnych do Zakładu Produkcji Wody Na Grobli. Tam woda surowa jest uzdatniana i kierowana do wrocławskich mieszkań.

    W ramach tego zadania przebudujemy również fragment drogi. Powstaną nowe przystanki autobusowe i azyl dla pieszych. Będzie można do nich zejść i AWW. Na wysokości mostu powstaje bowiem zjazd dla rowerów i zejście dla pieszych.

    Prace potrwają kilka miesięcy. W tym czasie ul. Międzyrzecka będzie otwarta, ale będzie na niej zwężenie.

     

  • 20.07.2023

    Zbliżają się próby obciążeniowe Olimpijskiego w ciągu AWW.

    Mostem Olimpijskim będzie można przejść na Wielką Wyspę, zatrzymując się po drodze na platformach z widokiem na rzekę. Technologia budowy tej przeprawy umożliwia także (nie wszystkim) spacery przez wnętrze obiektu. Swojego rodzaju tunel utworzyły puste w środku elementy konstrukcji nośnej. Olimpijski, jak również most Wilczy Kąt, jest prawie gotowy na zbliżające się próby obciążeniowe.

    Najprawdopodobniej w ostatnim tygodniu lipca, mosty poddane zostaną próbom obciążeniowym. Zanim to się jednak stanie, trzeba skończyć ich budowę. Olimpijski, który łączy okolice ulicy Międzyrzeckiej z osiedlem Dąbie, jest prawie gotowy. Ma 700 metrów długości, co czyni go jednym z najdłuższych w mieście. Szerokość w przęśle to prawie 24 metry.

    Drugi most – Wilczy Kąt – także jest prawie gotowy na próby obciążeniowe. Jego długość to 350 metrów. To klasyczna konstrukcja łukowa. Forma jego nawiązuje do usytuowanej obok kładki Siedleckiej, jak i mostu Zwierzynieckiego, który prowadzi w innym rejonie w kierunku Wielkiej Wyspy. Obecnie zarówno na jednym jak i drugim moście mamy ułożoną warstwę asfaltu oraz żywice na kapach chodnikowych.

    Aleja Wielkiej Wyspy ma być oddana do użytku do końca tego roku. Długość całej trasy to około 3,4 kilometra, a koszt jej budowy to 234 mln zł. 

     

  • 09.05.2023

    Budowa Alei Wielkiej Wyspy wchodzi w decydującą fazę! Zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza, al. Paderewskiego i AWW.
    Od nocy z soboty na niedzielę 13/14 maja kierowcy pojadą zarówno w kierunku centrum jak i Swojczyc
    objazdem już Aleją Wielkiej Wyspy od ul. Mickiewicza do ulicy Olszewskiego! Skrzyżowanie al. Paderewskiego i Mickiewicza nie będzie w tym czasie przejezdne. Podczas prac na tym skrzyżowaniu ruch tramwajów na Sępolno zostanie utrzymany.

    To jedno z czterech skrzyżowań nowej alei z istniejącą infrastrukturą.
    Dwa z nich z ul. Dembowskiego oraz ul. Olszewskiego i Wróblewskiego zostały już przebudowane. Teraz wykonawca przebuduje w najbliższe kilka miesięcy układ drogowy i sieci podziemne na skrzyżowaniu al. Paderewskiego oraz Mickiewicza. Planowane zakończenie prac na tym odcinku to ostatni kwartał tego roku. Wtedy też skorzystamy z całej AWW, która połączy ul. Mickiewicza z ul. Krakowską i al. Armii Krajowej.



     

  • 18.04.2023

    Prace związane z przebudową skrzyżowania ulicy Olszewskiego i budowanej Alei Wielkiej Wyspy rozpoczną się 22 kwietnia 2023.

    Kilka dni wcześniej ułożono podbudowę bitumiczną na odcinku od ul. Kosynierów Gdyńskich do Dembowskiego.
    Prace bitumiczne prowadziliśmy także na łączniku przy ul. Krakowskiej.
    Nowy most nad Odrą już ma izolację. Podobnie jak wiadukt nad ul. Wilczą. Na odcinku od mostu nad Odrą do mostu nad Oławą są już dwie warstwy bitumiczne.

  • 24.03.2023

    Działamy na skrzyżowaniu Alei Wielkiej Wyspy z ul. Wróblewskiego i Olszewskiego. Wykonawca układa masę bitumiczną na północnym odcinku jezdni.
    W weekend 25/26 marca będziemy chcieli tu przełożyć ruch, aby móc rozpocząć prace przy przebudowie sieci podziemnych, a następnie drogi na odcinku południowym.

    W maju planujemy zakończyć tu najważniejsze prace drogowe.

    AWW pojedziemy w tym roku.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl