Kalendarium Kiedy
W 1 kinie
Wojna i pokój – dwa słowa, które sąsiadują tylko w tytule powieści Tołstoja, a jednak w kinie japońskim od lat tworzą nierozerwalną parę. W ramach Sakura Festival 2025 zapraszamy na siedem dni z filmami, które ukazują konflikt nie zawsze wprost, ale zawsze z dystansem, refleksją i emocjonalną głębią. Przegląd Mistrzowie Kina Japońskiego to siedem wieczorów z historiami o przemocy, przebaczeniu, pamięci i tym, co zostaje między słowami. Rozpoczynamy monumentalnym filmem Akiry Kurosawy – „Sobowtór” to opowieść o złodzieju, który musi odegrać rolę wodza lepiej niż sam oryginał. Epicka historia o iluzji władzy i pustce ukrytej pod pozorem siły. Kolejny wieczór to „Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence” Nagisy Ôshimy – dramat wojenny i zarazem intymna opowieść o obsesji, relacji, queerowej energii i zderzeniu kultur. Bowie i Sakamoto tworzą duszną, hipnotyzującą atmosferę. W środę przenosimy się w przyszłość z klasykiem anime – „Ghost in the Shell” Mamoru Oshii to cyberpunkowa medytacja o tożsamości, świadomości i granicach człowieczeństwa. Filozofia wśród wybuchów – i zaproszenie do dyskusji po seansie. Czwartek to „Godzilla Minus One” – nie kolejna opowieść o potworze, a powrót do źródeł traumy. W Japonii tuż po wojnie Godzilla staje się metaforą narodowego lęku i winy. Głęboko poruszający spektakl. W piątek „Harfa birmańska” Kon Ichikawy – kontemplacyjna opowieść o żołnierzu, który zostaje na birmańskich polach bitew, by oddać hołd poległym. Kino jak medytacja – ciche, skromne, pełne emocji. W sobotę „Harakiri” Masakiego Kobayashiego – jeden z najmocniejszych głosów przeciwko opresji i przemocy systemowej w japońskim kinie. Rozpacz zamiast heroizmu, oskarżenie zamiast gloryfikacji. Seans z taśmy 35 mm. Finał przeglądu to „Zrywa się wiatr” Hayao Miyazakiego – animacja, która opowiada o marzeniach, które prowadzą na skraj moralnego dylematu. Poetycka, realistyczna i głęboko poruszająca historia o tworzeniu i odpowiedzialności. Pełen harmonogram przeglądu: 12 maja, poniedziałek 19.30 – Sobowtór, reż. Akira Kurosawa 13 maja, wtorek 19.30 – Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence, reż. Nagisa Ôshima 14 maja, środa 19.30 – Ghost in the Shell, reż. Mamoru Oshii → Zapowiedź przed filmem oraz dyskusja po seansie we współpracy z DKF Politechnika 15 maja, czwartek 19.30 – Godzilla Minus One, reż. Takashi Yamazaki 16 maja, piątek 19.30 – Harfa birmańska, reż. Kon Ichikawa 17 maja, sobota 19.30 – Harakiri, reż. Masaki Kobayashi 18 maja, niedziela 18.00 – Zrywa się wiatr, reż. Hayao Miyazaki
W 1 kinie
„Jeśli chcemy, by wszystko pozostało tak, jak jest, wszystko się musi zmienić” – bon mot z literackiego pierwowzoru Lamparta idealnie nadaje się do scharakteryzowania twórczości Luchina Viscontiego. Niezależnie od przemijających estetycznych i intelektualnych mód, dzieła włoskiego reżysera, opisujące przełomowe momenty z życia jednostek i narodów, jednocześnie subtelne i pełne rozmachu, z wierzchu eleganckie, lecz w środku podszyte egzystencjalnym lękiem, pozostają zaskakująco aktualne. Na potwierdzenie tej tezy przygotowaliśmy w Kinie Nowe Horyzonty przegląd trzech głośnych filmów Viscontiego, na który – oprócz wspomnianego Lamparta – złożą się także nominowany do Oscara Zmierzch bogów i stanowiąca adaptację słynnego opowiadania Tomasza Manna „Śmierć w Wenecji”.
FILTRUJ