Fragmentem alei Wielkiej Wyspy kierowcy jeżdżą już od kliku miesięcy. Jednak od soboty 23 grudnia przejezdna będzie cała droga. Monumentalnymi jej częściami są dwa mosty: Olimpijski oraz Na Wilczym Kącie. Pierwszy jest przeprawą nad Odrą, drugi na Oławą. Dzięki nim Wielka Wyspa ma dodatkowe połączenie z resztą miasta.
Dojazd np. do ulicy Olszewskiego z Armii Krajowej czy Krakowskiej zajmie kilka minut. Dotychczas jedyna trasa wiodła przez plac Społeczny, most Grunwaldzki i most Zwierzyniecki. Nawet poza godzinami szczytu podróż trwała nawet kilkadziesiąt minut.
Aleja Wielkiej Wyspy przejezdna
Niemal na całej alei Wielkiej Wyspy – w skrócie nazywanej AWW – jest już docelowa nawierzchnia dla aut. Niemal, bowiem na skrzyżowaniu AWW z Mickiewicza i Paderewskiego, nie ma jeszcze ostatniej warstwy asfaltu. Ułożona zostanie, gdy temperatury będą wyższe, a wilgotność niższa. To jednak nie powinno przeszkadzać kierowcom.
Inaczej wygląda sprawa z chodnikami i drogami rowerowymi. Ekipy budowlane mają jeszcze co robić. Nie oznacza to jednak, że wszelki ruch poza samochodowym nie może istnieć. Na mostach wszystko jest gotowe, a na pozostałym odcinku można chodzić lub jeździć rowerami prawą albo lewą stroną.
Więcej do zrobienia jest po prawej stronie alei, bowiem wykonawca wykorzystywał przestrzeń przyszłej trasy rowerowej jako drogę technologiczną, którą przemieszczały się maszyny i inny sprzęt.
Część chodników, ścieżek rowerowych, prac brukarskich pozostaje jeszcze do wykonania. Niektóre prace, jak np. układanie masy bitumicznej na drogach rowerowych, musi poczekać na lepszą pogodę, prawdopodobnie do wczesnej wiosny. Wykonawca udziela 10-letniej gwarancji i nie zaryzykuje prac w takich warunkach pogodowych, które mogą spowodować niską trwałość nawierzchni.Krzysztof Świercz, Wrocławskie Inwestycje
Niemal przez cały czas prowadzone są nasadzenia zieleni. Jeszcze potrwają, bowiem cel jest ambitny: tysiąc nowych drzew na terenie objętym pracami, do tego tysiące krzewów.
Aleja Wielkiej Wyspy ze światłami
Mimo że do zakończenia wszystkich prac zostało jeszcze kilka miesięcy, to cała trasa jest oświetlona. Są wyznaczone przejścia dla pieszych oraz działa sygnalizacja świetlna. Nowością jest ta na skrzyżowaniu Mickiewicza, Paderewskiego, AWW. Na pozostałych skrzyżowaniach działa już od dłuższego czasu i kierowcy zdążyli się przyzwyczaić.
Zmiany jednak będą innego rodzaju – z Olszewskiego i Wróblewskiego możliwy będzie skręt w kierunku mostów i dalej do Armii Krajowej lub Krakowskiej. Co oczywiste, jadąc z północy AWW będziemy mogli przeciąć to skrzyżowanie i pojechać prosto na mosty.
Aleja Wielkiej Wyspy i zmiany MPK
To istotne również dla pasażerów MPK, dla których dotarcie na Wielką Wyspę od strony Przedmieścia Oławskiego stanie się znacznie szybsze. To za sprawą zmiany trasy linii 143. Autobusy od skrzyżowania Gazowej i Tarnogajskiej jeździć będą przez Tarnogajską, Armii Krajowej, most Na Wilczym Kącie, most Olimpijski i dalej Mickiewicza do pętli na Sępolnie.
Koniec prac na skrzyżowaniu AWW z Mickiewicza i Paderewskiego umożliwi autobusom 115, 345 i 259 powrót na stałe trasy, natomiast 941 znów pojadą do pętli przy Stadionie Olimpijskim.
Zmiany nastąpią również po stronie Przedmieścia Oławskiego. Tam, w rejonie skrzyżowania Krakowskiej i Armii Krajowej, zostanie w nowej lokalizacji uruchomiony przystanek „Armii Krajowej” dla tramwajów 3 i 5 jadących w stronę Księża Małego. Wsiadać i wysiadać będziemy za wiaduktem. Korzystać z niego będą również autobusy linii 114 i 243. Dla nich będzie to przystanek „na życzenie”.