Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta rozstrzygnął przetarg na wykonanie projektu remontu bezcennej dla Wrocławia przeprawy. Dokumentację za 847,5 tys. zł opracuje wrocławskie biuro PBW Inżyneria, które m.in. wykonało projekt remontu mostów Pomorskich.
To jednak dopiero początek, bowiem po co najmniej rocznych pracach biura projektowego (projekt będzie gotowy najwcześniej pod koniec 2024 r.), miasto będzie mogło ogłosić przetarg na remont i dopiero po jego rozstrzygnięciu rozpoczną się prace.
Biuro ma zaprojektować odtworzenie kopuł mostu Grunwaldzkiego
O planowanym remoncie pisaliśmy niejednokrotnie, jednak tym razem naszą uwagę w wytycznych dla projektanta przykuł sensacyjny zapis. To tylko jedno zdanie w obszernym dokumencie, ale niezwykle ważne, szczególnie dla miłośników Wrocławia i jego historii.
Otóż projektant ma zaprojektować odtworzenie kopuł (wieżyczek) na pylonach. Słowem, bryła potężnych, 25-metrowych pylonów połączonych murowanymi sklepieniami ma wyglądać jak za czasów, gdy Grunwaldzki nosił nazwę Kaiserbrücke, czyli most Cesarski. Będzie bardziej przypominać obiekt zaprojektowany przez R. Weyraucha i M. Mayera.
Zobacz, jak wyglądał most Grunwaldzki (i jak może wyglądać), a jak wygląda obecnie "front" przeprawy:


Most Grunwaldzki mocno ucierpiał podczas wojny
Wieżyce te padły ofiarą wojny, gdy Niemcy bronili Wrocławia. Sam most, jego konstrukcja, również bardzo ucierpiały. Powojenny remont przywrócił funkcjonalność przeprawy, jednak już nie zdobienia i kopuły, które nie mają znaczenia inżynieryjnego.
A most był bogato zdobiony. Jak pisze w swoim opracowaniu "Tajemnica tablic pamiątkowych mostu Grunwaldzkiego we Wrocławiu" dr inż. Józef Rabiega z Politechniki Wrocławskiej, "(...)na frontowych ścianach pylonów umieszczono rzeźby: cesarskie orły, herby Wrocławia, herby Hohenzollernów oraz wykończenia krawędzi w postaci stylizowanych orłów. Środki sklepień łączących wieże pylonów wieńczyły trójkątne nadbudowy, pod którymi znalazły się cesarskie korony oraz napisy KAISER-BRÜCKE, widoczne od strony obu wjazdów na most".
Zobacz w galerii archiwalne i współczesne zdjęcia mostu Grunwaldzkiego:
W czasie powojennej odbudowy elementy nośne obiektu przywrócono do stanu sprzed zniszczenia, natomiast wystrój architektoniczny niemal całkowicie odmieniono, obniżając wieże pylonów o około 5 m i likwidując trójkątne nadbudowy na środkach łukowych sklepień. Płaskorzeźby przedstawiające śląskie orły i insygnia cesarskie całkowicie skuto, zlikwidowano też niemieckie napisy z nazwą mostu, pozostawiając jedynie rzeźbiony herb Wrocławia na każdym z pylonów.Józef Rabiega, Tajemnica tablic pamiątkowych mostu Grunwaldzkiego we Wrocławiu
Wrocławski inżynier podkreśla, że zmiany te znacznie zubożyły pierwotną koncepcję architektoniczną obiektu i zniekształciły jego charakterystyczną sylwetkę. Dodaje, że przywrócenie dawnego wyglądu byłoby korzystane nie tylko ze względów estetycznych, ale i historycznych.
Ekspertyzy techniczne mostu potwierdziły informacje, że "odtworzenie zwieńczeń może korzystnie wpłynąć na wytężenie elementów konstrukcyjnych podpór mostu, osłaniając je też przed wodą opadową".
Jeszcze nic nie jest przesądzone
Projekt obejmujący m.in. odtworzenie dawnej bryły pylonów zapewne ucieszy wielu wrocławian i nie tylko - to obiekt międzynarodowej sławy - zatem może to być sensacja znacznie ponadlokalna. Ale...
W projekcie będzie uwzględnione odtworzenie kopuł, ale to jednak nie przesądza, że one zostaną wykonane. Ostateczne decyzje, jaki ma być zakres prac podczas remontu, będą zapadały na etapie przygotowywania dokumentacji przetargowej na remont.Tomasz Jankowski, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta
Wiele również zależy od Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Wydziału Architektury i Zabytków Urzędu Miejskiego Wrocławia, z którymi projektant ma uzgodnić projekt. Nie tylko kwestie kopuł, ale również kolorystyki czy elementów, których celem jest wzmocnienie konstrukcji, aby można było poprawić nośność przeprawy do 40 ton.
Most Grunwaldzki budzi podziw. Jest niezwykły
To, że most Grunwaldzki jest bezcenny, intuicyjnie wie każdy z nas, choć nie każdy potrafi sprecyzować, dlaczego. Bardzo trafnie określa to pracownik naukowy naszej Politechniki.
Wyróżnia się on obecnie nie mniej niż wyróżniał się spośród mostów budowanych 100 lat temu. Od dawna budzi podziw specjalistów w dziedzinie mostownictwa w Polsce i na świecie, stanowiąc dziedzictwo techniki naszego kraju i całego świata. W tym kontekście wartość historyczna mostu Grunwaldzkiego, jako potwierdzenia stopnia zaawansowania techniki na początku XX wieku, będzie z czasem tylko wzrastać. Nadzwyczajna uwaga, jaką poświęca się temu obiektowi na tle innych mostów, jest zrozumiała, głównie z racji jego niespotykanej konstrukcji nośnej z pasmami z płasko ułożonych blach, ale także ze względu na jego walory estetyczne.Józef Rabiega, Tajemnica tablic pamiątkowych mostu Grunwaldzkiego we Wrocławiu