wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

14°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 00:40

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Przybywa Gamm, ale do nich się przyzwyczailiśmy. Wydarzeniem będzie nowa Pesa. Kiedy dotrze do Wrocławia?

Przybywa Gamm, ale do nich się przyzwyczailiśmy. Wydarzeniem będzie nowa Pesa. Kiedy dotrze do Wrocławia?

Bartosz Chochołowski,

Kliknij, aby powiększyć
To grafika przedstawiająca nowy tramwaj Pesa we wrocławskich barwach na ul. Kazimierza Wielkiego. Jednak już niedługo, taki widok stanie się codziennością. Wizualizacja: Pesa Bydgoszcz
To grafika przedstawiająca nowy tramwaj Pesa we wrocławskich barwach na ul. Kazimierza Wielkiego. Jednak już niedługo, taki widok stanie się codziennością.

Niedawno informowaliśmy o tym, że MPK ma już niemal skompletowane zamówienie na 13 elektrycznych autobusów, ale duży ruch panuje również na zajezdniach tramwajowych. Z Poznania dojeżdżają kolejne Moderusy Gamma. Jest już ich 28 z 46 zamówionych. Jednak jeszcze przed sylwestrem szykuje się nie lada gratka - z Bydgoszy ma dotrzeć pierwsza z 24 zakupionych Pes. O ile do Gamm zdążyliśmy się już przyzwyczaić, to Pesy będą ciekawą nowością.

Reklama

MPK posiada w swoim taborze osiem bydgoskich pojazdów Pesa TWIST 2010NW wyprodukowanych w 2015 roku. Nowe jednak będą inne. Przypomnijmy, że Pesa Bydgoszcz SA w 2021 roku wygrała przetarg na dostawę 24 tramwajów.

W przypadku takich zamówień, czas od podpisania umowy do dostarczenia pierwszych wozów jest dość długi. Producent - niezależnie, kto nim jest - zaczyna od projektowania tramwaju, bowiem każde miasto zamawia pojazdy o nieco innych parametrach technicznych.

Druga sprawa: powstawanie tramwaju bardziej przypomina - mówiąc obrazowo - manufakturę niż taśmową produkcję. Wynika to z tego, że, tak jak wspomnieliśmy, każdy zamawiający oczekuje nieco innego produktu, a więc każde zamówienie to seria kilkunastu, maksymalnie kilkudziesięciu sztuk w zależności od skali przetargu. 

Pesa we Wrocławiu - 24 czy 40 tramwajów?

MPK z Pesą umowę podpisało w grudniu 2021 roku. Pierwsze tramwaje zobaczymy na początku 2024 roku, a kolejne będą przyjeżdżać do stycznia 2025 roku. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Grudzień 2021 rok - podpisanie umowy między MPK Wrocław a Pesa Bydgoszcz. Na zdjęciu Krzysztof Balawejder, &oacute;wczesny prezes MPK, Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia i&nbsp;&nbsp;Krzysztof Zdziarski, prezes Pesa Bydgoszcz.</p> Fot. Bartosz Chochołowski
Grudzień 2021 rok - podpisanie umowy między MPK Wrocław a Pesa Bydgoszcz. Na zdjęciu Krzysztof Balawejder, ówczesny prezes MPK, Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia i  Krzysztof Zdziarski, prezes Pesa Bydgoszcz.

Nie od razu pierwszą Pesę zobaczymy na liniowych kursach. Musi przejść proces homologacji, a to może potrwać nawet kilka miesięcy. Możemy liczyć jedynie na to, że MPK zaprezentuje nam nowy pojazd jak najszybciej, zanim wiosną będziemy mogli poznać go jeżdżąc do pracy czy do szkoły.

Przetarg na Persy zawiera również opcję na dostarczenie kolejnych 16 sztuk. Na razie MPK nie deklaruje, czy z niej skorzysta.

Możliwość skorzystania z tzw. opcji, czyli zakupu dodatkowych 16 tramwajów, uzależniona jest od pozyskania środków finansowych - zwrotnych bądź bezzwrotnych.
Katarzyna Pawlak-Lisiak, MPK Wrocław

Mogłoby to być korzystne rozwiązanie, bowiem MPK może je dokupić za cenę oferowaną w 2021 roku, a biorąc pod uwagę to, co się od tamtego czasu wydarzyło z cenami surowców, energii i kosztami pracy, to w nowym przetargu trudno byłoby o porównywalną ofertę.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Pesa Twist na Legnickiej, przystanek Plac Strzegomski (Muzeum Wsp&oacute;łczesne).&nbsp;</p> Fot. Bartosz Chochołowski
Pesa Twist na Legnickiej, przystanek Plac Strzegomski (Muzeum Współczesne). 

Pesa za 24 tramwaje ma otrzymać 204 mln złotych. Oznacza to 8,5 mln zł za pojazd. Bydgoski producent zaoferował, że przy zwiększeniu zamówienia do 40 pojazdów, wartość kontraktu wyniesie 337,5 mln zł. MPK chcąc skorzystać z opcji, musiałoby zatem znaleźć 133,5 mln zł.

Witaj Peso, żegnaj Konstalu

To pokaźna kwota, jednak nowe Pesy mają zastępować wyeksploatowane już Konstale serii 105. To dwuwagonowe maszyny z czasów PRL-u produkowane w Chorzowie. Były modernizowane, ale są już po prostu stare, a w dodatku coraz trudniej o części zamienne do nich, bowiem ich wytwórcy też się wykruszają.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Konstal 105 na mostach Warszawskich.&nbsp;</p> Fot. Bartosz Chochołowski
Konstal 105 na mostach Warszawskich. 

MPK obecnie dysponuje 80 składami Konstali 105. Skorzystanie z opcji i zakupienie 40 Pes pozwoliłoby zmniejszyć ich liczbę o połowę, a zatem pozbyć się najbardziej wyeksploatowanych i awaryjnych starych wozów. Konstale stanowiłyby wtedy mniejszość floty, tym samym pasażerowie rzadko trafialiby na tramwaje bez niskiej podłogi i bez klimatyzacji.

Typy tramwajów w MPK Wrocław*:

  • 88 Moderusów Beta i zmodernizowanych Protramów 205WrAs (niska podłoga w środkowej części i klimatyzacja). To Moderusy Beta w wersjach MF 24 AC (z lat 2018-2019) oraz MF 19 AC (z lat 2015-2017). Protramy 205 WrAs z lat 2006-2011 zostały gruntownie zmodernizowane w 2011 roku przez Modertrans Poznań i dla postronnego obserwatora różnią się od Bet tylko kolorem - są niebieskie, a nie ciemnogranatowe.  
  • 80 Konstali serii 105 (105Na, 105NWr i 105 NWrAs) wyprodukowanych w latach 1975-1991 (brak niskiej podłogi i klimatyzacji).
  • 46 (docelowo) Moderusów Gamma LF 07 AC z lat 2021-2024. Stan na dziś: 28 sztuk (niska podłoga, klimatyzacja).
  • 31 dwukierunkowych Škód 19T (niska podłoga, klimatyzacja). Powstały w latach 2010-2011.
  • 24 Pesy Twist (być może będzie ich 40) powstające w latach 2023-2024 (niska podłoga, klimatyzacja).
  • 17 Škód 16T (niska podłoga, po gruntownej modernizacji w latach 2021-2022 zyskały klimatyzację). Wyprodukowane w latach 2006-2007).
  • 8 tramwajów Pesa z 2015 roku (niska podłoga, klimatyzacja).
  • 6 Protramów 204 WrAs (brak niskiej podłogi i klimatyzacji). Wyprodukowane zostały w latach 2004-2007. Wizualnie trudne do odróżnienia od Konstali 105. 

*dane pochodzą ze strony MPK Wrocław za wyjątkiem liczby Gamm i Pes

Kolejna wielka inwestycja - Škody dojeżdżają do granicy

Przed MPK Wrocław jest kolejna bardzo duża inwestycja. Dwukierunkowe Škody 19T niebawem dojadą do momentu, kiedy niezbędna będzie ich gruntowna modernizacja.

Biorąc pod uwagę, że kapitalny remont jednej jednokierunkowej, mniej skomplikowanej, Škody 16T kosztował dwa lata temu blisko 4 mln zł, to na wydłużenie życia Skód 19T zapewne nie wystarczy 150 mln zł. Koszt tego przedsięwzięcia poznamy, gdy MPK ogłosi przetarg, w którym uwzględni zakres prac, a następnie wyłoni najkorzystniejszą ofertę.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl