wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

16°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 09:10

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. 5 mld zł na 1500 inwestycji. Przypominamy największe z ostatnich lat
Kliknij, aby powiększyć
Przegląd największych inwestycji miejskich ostatnich pięciu lat. Na zdjęciach TBS Leśnica IX, park Krzycki i trasa na Nowy Dwór. Fot. wroclaw.pl
Przegląd największych inwestycji miejskich ostatnich pięciu lat. Na zdjęciach TBS Leśnica IX, park Krzycki i trasa na Nowy Dwór.

Z inwestycji zrealizowanych w latach 2019-2023 – podczas mijającej kadencji samorządu – wybraliśmy te największe. Nie oznacza to, że pozostałe są mniej ważne. Nie da się jednak pokazać wszystkich z ponad tysiąca przedsięwzięć. Zaczynamy od 7 największych z każdej kategorii, a dalej omawiamy kilkadziesiąt kolejnych. Każdy ma zapewne swoją ulubioną, my musieliśmy przyjąć jakieś kryterium: jest nim duża kwota wydana na realizację.

Reklama

TOP 7 miejskich inwestycji w latach 2019-2023

W kategorii DROGI

Trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Tramwaj linii 23 jedzie na Nowy Dwór przez nowy wiadukt nad torami kolejowymi. Fot. Bartosz Chochołowski
Tramwaj linii 23 jedzie na Nowy Dwór przez nowy wiadukt nad torami kolejowymi.

Tego przedsięwzięcia nie da się łatwo pobić. Bezapelacyjnie największa inwestycja w mijającej pięciolatce, a w kategorii rozwoju sieci tramwajowej, nie ma sobie równej od 1949 roku, czyli wybudowania torów na Leśnicę.

Kosztowała 386 mln zł. Oddawana była etapami, a całość została ukończona w minionym roku.

Trasa ta zdecydowanie przybliżyła Nowy Dwór do centrum miasta. Teraz to tylko 20 minut jazdy. Aż 10 tys. mieszkańców może dojść do przystanku MPK w ciągu pięciu minut. W szczycie z przystanku „Strzegomska (krzyżówka)” co 1,5 minuty odjeżdżają autobusy i tramwaje jadąc wydzieloną trasą, wiaduktem przekraczając tory kolejowe – nie stoją ani w korkach, ani przed rogatkami kolejowymi.

W kategorii KOMUNIKACJA MIEJSKA

Torywolucja

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Remont torowiska. Na zdjęciu ekipa spawaczy na pętli "Park Południowy". Fot. Bartosz Chochołowski
Remont torowiska. Na zdjęciu ekipa spawaczy na pętli "Park Południowy".

Komunikacja miejska pochłonęła kwoty liczone w miliardach. To zakup i modernizacja tramwajów oraz nowe autobusy. Postawiliśmy na Torywolucję, bo, po pierwsze, kosztowała do tej pory już 300 mln zł, a wciąż trwa i w tym roku pochłonie kolejne 80 mln zł, po drugie, jest to sztandarowy komunikacyjny program. Dzięki niemu liczba wykolejeń spadła pięciokrotnie. Torywolucja oznaczała i oznacza objazdy i różnej skali niedogodności dla pasażerów, więc poczuł ją prawie każdy, ale jednocześnie jest to coś, co przynosi widoczne i wymierne efekty. Jeździmy bezpieczniej i wygodniej.

Takiego boomu inwestycyjnego, jeśli chodzi o remontowanie infrastruktury, którą już posiadamy, nie było w historii Wrocławia.

W kategorii PIESI I ROWERZYŚCI

Promenada Krzycka

Rozplanowane na lata wielkie przedsięwzięcie. Co roku powstaje kolejny etap, mamy już ich 7 z 14. To trakt rowerowo-spacerowy wzdłuż nasypu kolejowego. Celem jest odtworzenie całej przedwojennej trasy nazywanej od imienia jej współtwórcy trasą Hugona Richtera.

Pod koniec XIX w. kolej poprzecinała istniejące działki w różnych proporcjach i pod różnymi kątami. Powstało szereg przestrzeni w kształcie trójkątów i trapezów. Kolejną cechą są liczne wzniesienia i wzgórza. Część z nich – Mała Sobótka, Wzgórze Bendera, Skórnik – to efekt zagospodarowania gruntu nawiezionego, lecz niewykorzystanego w celu budowy nasypu kolejowego. Pozostałe wzgórza to zrekultywowane „górki śmieciowe”, powstałe na skutek składowania odpadów komunalnych, przemysłowych lub powojennych gruzów.

Na tej inwestycji zależy szerokiemu gronu mieszkańców, kolejne etapy wygrywają w edycjach WBO. To zielona rowerowa alternatywa komunikacyjna dla podróżujących pomiędzy południowymi osiedlami Wrocławia i nowe zielone miejsca rekreacji.

W kategorii INFRASTRUKTURA

Osiedle TBS Wrocław na Leśnicy

100 mieszkań komunalnych i 200 na wynajem w systemie towarzystwa budownictwa społecznego oraz 10 lokali usługowych tworzą kameralne osiedle uzupełniające lukę w zabudowie tej części Wrocławia. Jest naturalnym połączeniem między ul. Dolnobrzeską i Marszowicką. Jest nowocześnie i ekologicznie – każdy z 12 budynków osiedla o nazwie „Leśnica IX” jest wyposażony w instalację fotowoltaiczną.

Kosztem 90 mln zł powstały bloki z mieszkaniami wykończonymi pod klucz. W łazienkach są kabiny prysznicowe i toalety, w kuchniach: zlewy i kuchenki. Lokatorzy już się wprowadzają.

W kategorii EDUKACJA I KULTURA

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 25 przy ul. Asfaltowej

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Szkolne boisko przy placówce przy ul. Asfaltowej. Fot. Tomasz Hołod
Szkolne boisko przy placówce przy ul. Asfaltowej.

To nowoczesna, ale i piękna szkoła wraz z przedszkolem i obiektami sportowymi dla łącznie 1,2 tys. zł dzieci i młodzieży. Wraz z nią powstała infrastruktura drogowa umożliwiająca dojście czy dojazd rowerem, hulajnogą, samochodem lub autobusem.

Koszt przedsięwzięcia to 56 mln zł, które zostały wydane w miejscu, gdzie takiej placówki bardzo brakowało. Jagodno i Wojszyce intensywnie się zaludniają, powstają nowe osiedla, które w dużej mierze zamieszkują rodziny z dziećmi.

W kategorii SPORT I REKREACJA

Aquapark na Brochowie

Wrocławianie kochają wodę, co widać po frekwencji na różnego rodzaju kąpieliskach. Mieszkańcy Brochowa – i nie tylko – nie muszą już jechać na Borowską, mają Aquapark u siebie.

Kosztował 36 mln zł i zastąpił stary basen. To kompleksowy obiekt, który m.in. służy okolicznym szkołom za miejsce nauki pływania i zajęć WF-u. Pozostałym zapewnia rozrywkę dzięki czterem basenom, jacuzzi, saunom, siłowni, sali do jogi czy gastronomiczny z ogródkiem.

W kategorii ZIELEŃ

Zazielenienie pl. Nowy Targ 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Plac Nowy Targ przed zazielenieniem. Fot. Tomasz Hołod
Plac Nowy Targ przed zazielenieniem.

Zamiast betonozy, 172 drzewa i 63 tys. innych roślin. Powierzchnia Nowego Targu to dach podziemnego parkingu, więc nigdy nie stanie się dzikim parkiem, ale nie musi być też wyspą ciepła. Zazieleniany jest kosztem 10 mln zł. Efekt prowadzonych prac poznamy latem tego roku.

Nawierzchnia placu jest miejscami rozbierana i zastępowana nowymi warstwami izolacji oraz warstwami drenująco-retencyjnymi wraz z substratem. Rabaty zostaną wyniesione na 25 cm, dzięki czemu powstaną warunki potrzebne do rozwoju roślin. Budowany jest system automatycznego nawadniania oraz elementy małej architektury.

Przegląd pozostałych dużych inwestycji

Kategoria DROGI

Aleja Wielkiej Wyspy

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Widok na aleję Wielkiej Wyspy. Fot. Tomasz Hołod
Widok na aleję Wielkiej Wyspy.

Jeszcze pracują, wciąż wykańczają chodniki i ścieżki rowerowe, ale samochody i autobusy już od grudnia jeżdżą nową trasą, która powstała kosztem 263 mln zł. Z Biskupina czy Sępolna można teraz dostać się na Przedmieście Oławskie, Księże czy Tarnogaj w ciągu kilku lub kilkunastu minut. Dla mieszkańców wyspy to doskonała alternatywa dla mostu Zwierzynieckiego. Dla pozostałych wrocławian i turystów to dobry dojazd do zoo i kompleksu hali Stulecia.

Tramwaj przez Popowice

O największej inwestycji tramwajowej pisaliśmy wcześniej, teraz ta, warta 222 mln zł. Tyle kosztowała trasa, która łączy Kozanów z centrum i odciąża ul. Legnicką. 15 tys. mieszkańców zyskało dostęp do szybkiej komunikacji miejskiej. Niemal w całości wydzielonym torowiskiem mieszkańcy Popowic i Szczepina mogą dotrzeć w okolice Rynku czy nawet bezpośrednio na Gaj. Równolegle powstał szeroki trakt rowerowy.

Obwodnica Leśnicy – ul. 11 Listopada i ul. Kosmonautów

Wielki projekt skierowany do kierowców oraz rowerzystów, a także – o czym mogliśmy już zapomnieć – pasażerów komunikacji tramwajowej.

Za 181 mln zł miasto wybudowało zupełnie nową ulicę 11 Listopada, która łączy Kosmonautów z lotniskiem i przede wszystkim z al. Kaczorowskiego, co pozwala ominąć ciasne centrum Leśnicy. Gruntownie został przebudowany fragment ul. Kosmonautów. Poza tym, że na tym odcinku droga jest teraz czteropasmowa, to obok niej powstało nowe, zielone torowisko tramwajowe.

Na całej długości – wzdłuż Kosmonautów i 11 Listopada – powstały szerokie, wygodne drogi rowerowe.

Przebudowa ul. Obornickiej, Berenta, Pełczyńskiej i Probusa

Poruszając się po dobrej nawierzchni pojazdy generują mniejszy hałas, a kierowcom i pasażerom MPK wygodniej się podróżuje. Po równych chodnikach lepiej się chodzi, a nowe przejścia z azylami zapewniają większe bezpieczeństwo. To efekt wydanych 86 mln zł na remont tych ulic, którym cieszyć się możemy już od 2021 r.

Budowa mostów Chrobrego

Zupełnie nowe mosty, które zastąpiły stare. Mają większą nośność, więc mogą nimi jeździć cięższe przegubowe autobusy MPK, a w przyszłości tramwaje na Swojczyce. Tory na moście już są. Oczywiście jest też nowy trakt rowerowy i spacerowy, która łączy się z trasami na wałach nadodrzańskich w kierunku centrum i Biskupina. Koszt przedsięwzięcia: 83 mln zł.

Przebudowa mostów Pomorskich

Cudowna renowacja ważnego zabytku, który jednocześnie pełni funkcjonalna rolę. Za 77 mln zł mosty odzyskały blask, zyskała komunikacja rowerowa w centrum oraz został usunięty z mostów ciepłociąg szpecący zabytek. Do tego nowe przystanki autobusowo-tramwajowe.

Kategoria KOMUNIKACJA MIEJSKA

Zakup i remont tramwajów 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Tramwaje Moderus Gamma na zajezdni Borek. Fot. Bartosz Chochołowski
Tramwaje Moderus Gamma na zajezdni Borek.

Największy przetarg w dziejach. MPK kupiło 46 tramwajów Moderus Gamma. To obecnie najnowocześniejszy tabor, jakim przewoźnik dysponuje. 17 z 46 kupionych pojazdów będzie sukcesywnie dostarczanych jeszcze w tym roku. Wartość kontraktu to 372 mln zł. Gammy są w pełni niskopodłogowe, mają nowoczesny napęd i wszystkie wynalezione dotąd udogodnienia dla niepełnosprawnych. Na tym nie koniec, w tym roku przyjadą pierwsze z zakupionych w kolejnym przetargu Pes, ale to już inwestycja spoza omawianego zakresu czasu.

Dodatkowo w 2021 roku MPK zleciło modernizację posiadanych pojazdów. Firmy wybrane w przetargach rozebrały tramwaje na części pierwsze, wymieniły gros podzespołów i złożyły dla wrocławian pojazdy, które są niemal jak nowe. Nawet wyglądają inaczej. Został podniesiony standard podróżowania przez zamontowanie klimatyzacji, a dla niepełnosprawnych pojawiły się nowe udogodnienia. Gdyby nie inwestycja w wysokości 139 mln zł, zgodnie z przepisami 25 tramwajów 205 WrAs i 17 Skód 16T musiałoby zostać wycofanych z eksploatacji.

Zakup Mercedesów-Benz Citaro

Już czwarty rok po naszych ulicach jeździ 50 nowoczesnych autobusów kupionych za 97 mln zł. Nowoczesne są nie tylko pod względem technologicznym, ale również pod kątem wygody pasażerów. Mają klimatyzację i system informacji pasażerskiej nowej generacji. Program wymiany taboru autobusowego pozwolił wycofać z eksploatacji bardzo już stare Volvo i doprowadził do tego, że Wrocław ma jedna z najmłodszych flot autobusowych w Polsce.

Zakup elektrycznych Mercedesów-Benz eCitaro

53 mln zł kosztowało 13 autobusów zasilanych prądem. Do tego powstała infrastruktura do ich ładowania, a załoga MPK została przeszkolona. Zeroemisyjne pojazdy pozwoliły stworzyć pierwszą zieloną linię autobusową. Oznaczona literką K łączy Poświętne z Gajem kursując przez ścisłe centrum miasta.

Kategoria PIESI I ROWERZYŚCI

Trasa w al. Karkonoskiej z Wrocławia do Bielan

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Droga rowerowa wzdłuż al. Karkonoskiej, która łączy Wrocław z gminą Kobierzyce. Fot. Janusz Krzeszowski
Droga rowerowa wzdłuż al. Karkonoskiej, która łączy Wrocław z gminą Kobierzyce.

Za 9 mln zł powstało 3,5 km trasy łączącej Wrocław z gminą Kobierzyce. Zakończona w 2021 r. jest jedną z największych inwestycji rowerowych ostatnich lat. Umożliwia przejazd z Bielan na Krzyki, Klecinę, Ołtaszyn, Partynice. W ramach inwestycji powstała też kładka nad Ślęzą.

Kładka nad Ślęzą łącząca Muchobór Mały z Wielkim

Mieszkańcy tych dwóch osiedli mogą „na skróty” pieszo i rowerami docierać do szkół, pracy, na ogródki działkowe. To także miejsce rekreacji. Niebawem drogi pieszo-rowerowe połączą kładkę z ulicami Trawową i Francuzką, co wraz z kładką stworzy nowy, wygodny trakt. Sama kładka kosztowała 4 mln zł.

Zielona rowerowo-piesza obwodnica Wrocławia

Od 2020 roku możemy poruszać się odcinkiem zielonej obwodnicy „Przedmieście Oławskie - Etap IV (Krzywa Grobla)”, który pozwala ominąć zatłoczoną ul. Traugutta. Powstał kosztem 1 mln zł. To też miejsce rekreacji i relaksu nad rzeką Oławą.

Kategoria INFRASTRUKTURA

Kanalizacja na Jarnołtowie i Jerzmanowie

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Budowa kanalizacji na Jerzmanowie. Fot. MPWiK
Budowa kanalizacji na Jerzmanowie.

To aż 75 mln zł wydanych na 15 km sieci kanalizacji sanitarnej, dwóch przepompowni ścieków, 2,3 km sieci wodociągowej, a także modernizację 11 km dróg. Zostały już odtworzone ulice Kośnego Branickiego, Koronna, Domańskiego, Rodła, Jarnołtowska (do Karczmy Rzym), Jarnołtowska, Adamczewskich, Jasińskiej, łączniki ul. Gałowskiej, Samotworska do nr 5, Jerzmanowska (odcinek Rdestowa, Piołunowa).

Przebudowa wału i ulicy Ślęzoujście na Maślicach

Ta inwestycja domknęła system przeciwpowodziowy we Wrocławiu czyli zakończyła programu przeciwpowodziowy rozpoczęty w 1997 roku (Odra 2000). Remont wału oznaczał również remont ulicy, co łącznie kosztowało 13 mln zł. Teraz mieszkańcy mają lepszy i bezpieczniejszy dojazd, a dzikie zwierzaki są zaopiekowane, bowiem powstały przejścia dla gatunków chronionych na obszarze Ślęzy.

Rewitalizacja Bastionu Sakwowego

Za ponad 30 mln zł budowla na wzgórzu Partyzantów jest pieczołowicie odrestaurowywana. Bastion odzyskuje swój blask, już wiosną stanie się miejscem spotkań, wydarzeń kulturalnych, m.in. koncertow.

Kategoria EDUKACJA I KULTURA

Organy w kościele Garnizonowym

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Organy w kościele Garnizonowym. Fot. Tomasz Hołod
Organy w kościele Garnizonowym.

Dzięki wydatkowi 22 mln zł wspaniałe organy od 2022 roku znów rozbrzmiewają. Te oryginalne, XVIII‑wieczne, były najbogatszym instrumentem ówczesnego Śląska. Spłonęły doszczętnie w 1976 r. Teraz cyklicznie organizowane są co piątek bezpłatne koncerty organowe oraz większe, na które zapraszani są wybitni instrumentaliści z towarzyszeniem solistów, chóru i orkiestry.

Żłobek na Sygnałowej

Miejsce dla 220 dzieci, filia miejskiej biblioteki publicznej i osiedlowe miejsce spotkań – to wszystko powstało w 2020 r. wraz ze żłobkiem za 20 mln zł. Jest ekologicznie: pompa ciepła ogrzewa wodę, instalacja fotowoltaiczna zasila budynek. Zadbano też o wody opadowe: powstały skrzynki rozsączające, studnie chłonne i ogród deszczowy. Nasadzono 43 drzewa, krzewy, powstał plac zabaw, a także ciągi piesze, miejsca postojowe oraz stojaki rowerowe.

Nowe Przedszkole nr 141 przy al. Hallera

Od minionego roku 200 przedszkolaków może uczęszczać do nowoczesnej, klimatyzowanej placówki. Jest tam sala terapeutyczna w pełni dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Za 16 mln zł powstał budynek ekologiczny z instalacją fotowoltaiczną, zielonym dachem, ogrodem deszczowym.

Przedszkole przy ul. Dębickiej

Więcej miejsc dla dzieci na Złotnikach, duży placem zabaw i nasadzona zieleń – to efekt wydania w 2021 roku 9 mln zł.

Kategoria SPORT I REKREACJA

Hala Sportów Walki przy Racławickiej

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Hala Sportów Walki przy ul. Racławickiej. Fot. Tomasz Hołod
Hala Sportów Walki przy ul. Racławickiej.

Po wydaniu 25 mln zł od 2022 roku z obiektu korzystają sekcje Śląska Wrocław: judo, zapasy klasyczne, podnoszenie ciężarów, boks, taekwondo. Na tyłach obiektu powstały boiska do piłki nożnej ze sztuczną murawą, gdzie trenuje m.in. sekcja dwulatków – WKS Śląsk Wrocław Kids.

Korty przy ul. Trwałej i Pułtuskiej

Sportowa Szkoła Podstawowa nr 72 została wyposażona w nowoczesną halę tenisową, dwa zewnętrzne korty oraz ściankę treningową. Boiska mają powierzchnię akrylową, a zewnętrzne korty są oświetlone. Placówka na co dzień organizuje zajęcia sportowe m.in w hali sportową i na basenie, a dzięki kortom dzieci będą rozwijały swoje zdolności również w tenisie. Korty i hala są udostępniane również komercyjnie. Suma inwestycji to 13 mln zł.

Muzeum Śląska Wrocław

Fani piłki nożnej – a przede wszystkim miłośnicy WKS-u – mają nową atrakcję przy zwiedzaniu stadionu. Muzeum za 5 mln zł buduje tożsamość lokalną wokół wartości, jakie niesie ze sobą sport, wzmacnia wizerunkowo Śląsk Wrocław i identyfikację z drużyną. Miejsce to wzbogaca ofertę turystyczną miasta.

ZIELEŃ

Park Krzycki

7 mln zł kosztowało urządzenie zieleni, rozbudowa infrastruktury odwodnieniowej, zbiorniki  retencyjne.

Park Węgrzynowskiego przy ul. Kolejowej

Historyczne zielone otoczenie nieistniejącego już szpitala zostało odnowione. Za 4 mln zł poza standardowym urządzeniem alejek i budową oświetlenia na szczególną uwagę zasługuje były basen przeciwpożarowy zamieniony na deszczowy ogród. Powstało miejsce osiedlowych spotkań z licznymi urządzeniami rekreacyjnymi i miejscami pod małą gastronomię.

Zielono na ul. Legnickiej i Lotniczej

Kosztem 3 mln zł posadzono 932 drzewa z 16 gatunków. To poprawi jakość powietrza dla kilkunastu tysięcy osób. Drzewa to naturalne klimatyzatory miasta, filtry gleby, wody i powietrza, które obniżają temperaturę, zatrzymują deszczówkę.

Skwer Wrocławianek

Były parking w ścisłym centrum za 3 mln zł stał się zieloną enklawą, w którą zostały wkomponowane kamienne artefakty z nieistniejących już historycznych budynków. Jest przygotowany także jako miejsce spotkań, a małej architekturze o niekonwencjonalnym wyglądzie towarzyszy samoobsługowa toaleta.

Swojczycki Park Czarna Woda

Naturalistyczne zagospodarowanie obrzeża akwenu będącego fragmentem starego koryta Odry. Za 2 mln zł mimo szczupłości miejsca udało się stworzyć ścieżkę edukacyjną i urządzić miejsca do spotkań i rekreacji.

Park Sportu i Rekreacji przy ul. Rumiankowej

Od 2019 roku mieszkańcy mogą korzystać z zieleni odzyskanej po usunięciu nieformalnego wysypiska śmieci. Naturalistycznie urządzona przestrzeń oferuje miejsca do wypoczynku i zabawy. Przedsięwzięcie kosztowało 2 mln zł.

Źródło: materiały Wydziału Komunikacji Społecznej UMW

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl