wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

13°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 04:25

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Komunikacja miejska i międzygminna - w 2023 r. liczba pasażerów wzrosła o jedną dziesiątą
Kliknij, aby powiększyć
Autobusy w 2023 roku przejechały 34 mln km wożąc pasażerów po Wrocławiu i sąsiednich gminach. Na zdjęciu autobus na trasie z Nowego Dworu. Fot. Bartosz Chochołowski
Autobusy w 2023 roku przejechały 34 mln km wożąc pasażerów po Wrocławiu i sąsiednich gminach. Na zdjęciu autobus na trasie z Nowego Dworu.

Prawie 200 milionów pasażerów skorzystało z komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej w 2023 roku. To o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Mimo że Wrocław jest miastem, w którym najwięcej ludzi w Polsce ma prawo do bezpłatnych przejazdów, taka frekwencja i tak przełożyła się na 20-proc. wzrost wpływów z biletów.

Reklama

W 2023 roku autobusy komunikacji miejskiej przejechały 29,3 mln kilometrów. Do tego trzeba dodać autobusy aglomeracyjne zapewniające komunikację z sąsiednimi gminami – a w tej kadencji powstało 11 nowych linii - które łącznie pokonały 4,5 mln kilometrów.

Natomiast wrocławskie tramwaje przejechały ponad 14,1 mln km. Ponieważ uruchomiliśmy nowe linie - przez Popowice, Szczepin i na Nowy Dwór to tramwaje przejechały o 400 tys. kilometrów więcej niż w 2022 roku.
Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia

Komunikacja miejska we Wrocławiu z rekordami 

Pojazdy więcej jeździły i przewiozły o ponad 20 milionów pasażerów więcej niż w 2022 roku – to 194,5 miliona podróży. 2023 rok to również rekordowa sprzedaż biletów komunikacji miejskiej – 36 mln sztuk o wartości 207,9 mln zł. To o ponad 5,5 mln więcej niż w 2022 roku. Wyższa była również wartość sprzedaży. Do budżetu miasta wpłynęło dodatkowych 37,5 miliona złotych. Do tego około 3,5 mln zł wpływów z biletów międzygminnych.

Łącznie sprzedaż biletów względem poprzedniego roku była wyższa o 22 proc., a względem 2019 roku - czyli ostatniego roku przed pandemią Koronawirusa – była wyższa niemal o jedną trzecią - 30,5 proc.

Warto pamiętać, że Wrocław jest miastem, w którym najwięcej ludzi korzysta z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Decyzją prezydenta Jacka Sutryka i rady miejskiej za przejazdy nie płacą uczniowie do 21. roku życia i seniorzy po 65. roku. Koszt ich przejazdów pokrywa budżet miasta. Wrocław za pracę przewozową w 2023 roku zapłacił wszystkim przewoźnikom - także kolejowym, bo tu połączenia również dofinansowujemy - około 650 milionów złotych.
Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia

Pieniądze na komunikację to nie tylko dopłaty do przejazdów 

W pracę przewozową nie są wliczane pieniądze na remonty torów, zajezdni i sieci czy zakup i modernizację taboru. Przypomnijmy, że od nowego roku linia K jest w pełni obsługiwana wyłącznie przez elektrobusy elektryczne, a w tym roku do miasta trafi 40 nowych tramwajów. Od początku kadencji obecnego prezydenta na inwestycje w komunikację miejską we Wrocławiu miasto wydało łącznie 1,2 mld zł – najwięcej w historii.

Wzrost wydatków na komunikację zbiorową

w mieście i aglomeracji, w tym także dofinansowywanie przewozów kolejowych czy obsługę informacyjną (np. odpowiednie informacje na tablicach rozkładów) dobrze widać gdy zestawi się wydatki rok do roku:

2018 r. 412 mln zł
2019 r. 480 mln zł
2020 r. 493 mln zł
2021 r. 544 mln zł
2022 r. 568 mln zł
2023 r. 650 mln zł

Ostatnie pięć lat to także największe zmiany taborowe w historii miasta: 253 nowe autobusy i 153 nowe lub gruntownie wyremontowane tramwaje. Dzięki wydaniu niemal 360 mln zł na Torywolucję liczba wykolejeń z poziomu 120 spadła na 21 rocznie.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl