Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W 2023 roku autobusy komunikacji miejskiej przejechały 29,3 mln kilometrów. Do tego trzeba dodać autobusy aglomeracyjne zapewniające komunikację z sąsiednimi gminami – a w tej kadencji powstało 11 nowych linii - które łącznie pokonały 4,5 mln kilometrów.
Galeria zdjęć
Natomiast wrocławskie tramwaje przejechały ponad 14,1 mln km. Ponieważ uruchomiliśmy nowe linie - przez Popowice, Szczepin i na Nowy Dwór to tramwaje przejechały o 400 tys. kilometrów więcej niż w 2022 roku.Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia
Komunikacja miejska we Wrocławiu z rekordami
Pojazdy więcej jeździły i przewiozły o ponad 20 milionów pasażerów więcej niż w 2022 roku – to 194,5 miliona podróży. 2023 rok to również rekordowa sprzedaż biletów komunikacji miejskiej – 36 mln sztuk o wartości 207,9 mln zł. To o ponad 5,5 mln więcej niż w 2022 roku. Wyższa była również wartość sprzedaży. Do budżetu miasta wpłynęło dodatkowych 37,5 miliona złotych. Do tego około 3,5 mln zł wpływów z biletów międzygminnych.
Galeria zdjęć
Łącznie sprzedaż biletów względem poprzedniego roku była wyższa o 22 proc., a względem 2019 roku - czyli ostatniego roku przed pandemią Koronawirusa – była wyższa niemal o jedną trzecią - 30,5 proc.
Warto pamiętać, że Wrocław jest miastem, w którym najwięcej ludzi korzysta z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Decyzją prezydenta Jacka Sutryka i rady miejskiej za przejazdy nie płacą uczniowie do 21. roku życia i seniorzy po 65. roku. Koszt ich przejazdów pokrywa budżet miasta. Wrocław za pracę przewozową w 2023 roku zapłacił wszystkim przewoźnikom - także kolejowym, bo tu połączenia również dofinansowujemy - około 650 milionów złotych.Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia
Pieniądze na komunikację to nie tylko dopłaty do przejazdów
W pracę przewozową nie są wliczane pieniądze na remonty torów, zajezdni i sieci czy zakup i modernizację taboru. Przypomnijmy, że od nowego roku linia K jest w pełni obsługiwana wyłącznie przez elektrobusy elektryczne, a w tym roku do miasta trafi 40 nowych tramwajów. Od początku kadencji obecnego prezydenta na inwestycje w komunikację miejską we Wrocławiu miasto wydało łącznie 1,2 mld zł – najwięcej w historii.
Wzrost wydatków na komunikację zbiorowąw mieście i aglomeracji, w tym także dofinansowywanie przewozów kolejowych czy obsługę informacyjną (np. odpowiednie informacje na tablicach rozkładów) dobrze widać gdy zestawi się wydatki rok do roku: |
2018 r. | 412 mln zł |
2019 r. | 480 mln zł |
2020 r. | 493 mln zł |
2021 r. | 544 mln zł |
2022 r. | 568 mln zł |
2023 r. | 650 mln zł |
Ostatnie pięć lat to także największe zmiany taborowe w historii miasta: 253 nowe autobusy i 153 nowe lub gruntownie wyremontowane tramwaje. Dzięki wydaniu niemal 360 mln zł na Torywolucję liczba wykolejeń z poziomu 120 spadła na 21 rocznie.