wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

15°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 21:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Zbliża się remont mostu Piaskowego. To najstarsza żelazna przeprawa we Wrocławiu

Kiedyś drewniany, zwodzony. Dziś – metalowy i sędziwy. Przez prezydenta nazywany karminowym seniorem. Most Piaskowy, łączący wyspę Piasek z lewobrzeżną częścią Wrocławia, czeka na remont, ale najpierw trzeba wybrać projektanta. Może się to stać już za kilka dni.

Reklama

Zabytkowy, metalowy most Piaskowy łączy Stare Miasto z wyspą Piasek od ponad 160 lat. Wybudowano go w roku 1861 według projektu Ernsta Ubera. Jest najstarszym tego typu żelaznym obiektem we Wrocławiu.

Nasz karminowy senior w tym roku kończy 162 lata. Najwyższy zatem czas na odmładzający remont ustroju nośnego, mocno przez ostatnie 30 lat eksploatowanego między innymi przez ruch tramwajowy.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Zaplanowana renowacja uwzględnia:

  • podniesienie nośności do 4️0 ton,
  • wymianę płyty pomostowej,
  • zabezpieczenie przeciwko korozji,
  • odnowienie balustrad i chodników,
  • wzmocnienie podpór i skarp,
  • remont torowiska i trakcji,
  • wymianę sieci uzbrojenia podziemnego.

Projektant poszukiwany. Będzie już za chwilę?

Zanim rozpoczną się prace, musi być projekt. W najbliższych dniach dowiemy się, jakie oferty złożyły firmy zainteresowane wykonaniem zadania. Wybrana dostanie rok na przygotowanie i uzgodnienie dokumentów.

Projekt będzie skonsultowany m.in. z Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta oraz z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Wtedy będzie wiadomo, czy most zostanie zamknięty na czas remontu, jaka będzie nawierzchnia chodników i czy dostanie nowy kolor. Wstępne założenia są takie, żeby jego barwa się nie zmieniła.

Najbardziej oryginalny w kolorze. Jego wyjątkową urodę podkreślają przepiękne, stylizowane latarnie.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Obecna konstrukcja – jednoprzęsłowa, żelazna i nitowana – pochodzi z drugiej połowy wieku dziewiętnastego, ale historia mostu sięga średniowiecza (wymieniany już w 1154 roku). Jest w miejscu, gdzie wówczas budowano przeprawy drewniane. Pierwszy Piaskowy był zwodzony i stał przy bramie miejskiej, która należała do systemu miejskich obwarowań.

Co z innymi przeprawami?

W mieście stu mostów (ZDiUM ma ich pod opieką 111) wiele się ostatnio dzieje. W styczniu zakończył się prawie trzyletni remont Pomorskich, podobnie jak modernizacja Świętej Klary, trwa renowacja Zwierzynieckiego oraz budowa mostów Chrobrego.

To jeszcze nie wszystko, bowiem powstaje projekt remontu kapitalnego Trzebnickich i Osobowickich, a miasto już szuka biura, które zaprojektuje modernizację mostu Sikorskiego.

Wyliczanie zakończymy na zniszczonym przez konar drzewa drewnianym moście Świętego Antoniego, który ma być odbudowany w tym roku. Miasto ma na to pieniądze i niedługo poszuka wykonawcy.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama