Zabytkowy, metalowy most Piaskowy łączy Stare Miasto z wyspą Piasek od ponad 160 lat. Wybudowano go w roku 1861 według projektu Ernsta Ubera. Jest najstarszym tego typu żelaznym obiektem we Wrocławiu.
Nasz karminowy senior w tym roku kończy 162 lata. Najwyższy zatem czas na odmładzający remont ustroju nośnego, mocno przez ostatnie 30 lat eksploatowanego między innymi przez ruch tramwajowy.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Zaplanowana renowacja uwzględnia:
- podniesienie nośności do 4️0 ton,
- wymianę płyty pomostowej,
- zabezpieczenie przeciwko korozji,
- odnowienie balustrad i chodników,
- wzmocnienie podpór i skarp,
- remont torowiska i trakcji,
- wymianę sieci uzbrojenia podziemnego.
Projektant poszukiwany. Będzie już za chwilę?
Zanim rozpoczną się prace, musi być projekt. W najbliższych dniach dowiemy się, jakie oferty złożyły firmy zainteresowane wykonaniem zadania. Wybrana dostanie rok na przygotowanie i uzgodnienie dokumentów.
Projekt będzie skonsultowany m.in. z Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta oraz z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Wtedy będzie wiadomo, czy most zostanie zamknięty na czas remontu, jaka będzie nawierzchnia chodników i czy dostanie nowy kolor. Wstępne założenia są takie, żeby jego barwa się nie zmieniła.
Najbardziej oryginalny w kolorze. Jego wyjątkową urodę podkreślają przepiękne, stylizowane latarnie.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Obecna konstrukcja – jednoprzęsłowa, żelazna i nitowana – pochodzi z drugiej połowy wieku dziewiętnastego, ale historia mostu sięga średniowiecza (wymieniany już w 1154 roku). Jest w miejscu, gdzie wówczas budowano przeprawy drewniane. Pierwszy Piaskowy był zwodzony i stał przy bramie miejskiej, która należała do systemu miejskich obwarowań.
Co z innymi przeprawami?
W mieście stu mostów (ZDiUM ma ich pod opieką 111) wiele się ostatnio dzieje. W styczniu zakończył się prawie trzyletni remont Pomorskich, podobnie jak modernizacja Świętej Klary, trwa renowacja Zwierzynieckiego oraz budowa mostów Chrobrego.
To jeszcze nie wszystko, bowiem powstaje projekt remontu kapitalnego Trzebnickich i Osobowickich, a miasto już szuka biura, które zaprojektuje modernizację mostu Sikorskiego.
Wyliczanie zakończymy na zniszczonym przez konar drzewa drewnianym moście Świętego Antoniego, który ma być odbudowany w tym roku. Miasto ma na to pieniądze i niedługo poszuka wykonawcy.