Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Prace remontowe na jednym z najstarszych wrocławskich mostów (wybudowany w 1799 r.) rozpoczęły się w połowie sierpnia 2022 r. Zachowano unikalny charakter przeprawy odtwarzając drewniany pomost i balustrady.
Zakończył się remont na moście św. Klary
Prace, jakie wykonano na moście św. Klary i materiały, których użyto:
- w czasie remontu konstrukcji wykorzystano 2,3 tony żelbetu oraz 14 ton stali;
- ustrój nośny dwuprzęsłowej konstrukcji tworzy 16 stalowych belek;
- do odbudowy ustroju nośnego zużyto 23 m3 betonu;
- oczyszczono i zabezpieczono specjalną powłoką hydrofobową 110 m2 ceglanych podpór;
- do odbudowy drewnianego pomostu i balustrad;
- wykorzystano ponad 7 m3 dębowych desek.
Warto dodać, że w czasie remontu zwiększono nośność obiektu z 1,5 t do 30 t.
- Niepozorna konstrukcja pełni bardzo ważną funkcję, zapewnia bowiem stałą komunikację pomiędzy wyspami Słodową i Bielarską nie tylko spacerowiczom. To droga dojazdowa na wyspę dla służb ratowniczych i komunalnych utrzymujących zieleń, urządzenia na placach zabaw oraz czystość i porządek.Ewa Mazur z biura prasowego ZDiUM Wrocław
Pierwotna konstrukcja mostu została zachowana
Ewa Mazur podaje, że w ramach zaplanowanych prac oczyszczono podpory z wapiennych zacieków, wykwitów i zanieczyszczeń oraz wymieniono zmurszałe cegły. Elementy podpór pokryto specjalną warstwą hydrofobową, aby zwiększyć och odporność na wchłanianie wody i innych zanieczyszczeń.
- Sama konstrukcja mostu została zachowana w pierwotnym kształcie. Pomost o powierzchni 112 m2 oraz balustrady o długości 42 m odbudowano z drewna dębowego. Odtworzono również dojazdy do przyczółków z kostki granitowej. Na moście pojawiły się również oświetlone znaki żeglugowe.Ewa Mazur z biura prasowego ZDiUM Wrocław
Zakres prac remontowych:
- wymiana pomostu wraz z podłużnicami, poprzecznicami, balustradami i pochwytami,
- wymiana belek stalowych obu przęseł,
- całkowita wymiana drewnianego pomostu wraz z wykonaniem nowych balustrad,
- remont zwieńczenia podpór,
- zabezpieczenie antykorozyjne elementów ceglanych i stalowych.
Generalnym wykonawcą robót była firma Plus Inwest P. Żygadło Sp. j., koszt realizacji robót to 1, 350 mln zł.
Źródło: materiały prasowe