wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

1°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: dobra

Dane z godz. 22:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Zakończył się remont mostu św. Klary! Na jednej z najstarszych przepraw we Wrocławiu został przywrócony ruch

W czwartek, 5 stycznia w godzinach popołudniowych przywrócono ruch na wyremontowanym moście św. Klary, łączącym wyspy Słodową i Bielarską – informuje Ewa Mazur z biura prasowego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. Most był wyłączony z użytku i remontowany od połowy sierpnia 2021 roku, a jego stan techniczny wymagał całkowitej rozbiórki przęseł i dźwigarów. Odtworzenie konstrukcji pochłonęło 14 ton stali i 23 m3 betonu.

Reklama

Prace remontowe na jednym z najstarszych wrocławskich mostów (wybudowany w 1799 r.) rozpoczęły się w połowie sierpnia 2022 r. Zachowano unikalny charakter przeprawy odtwarzając drewniany pomost i balustrady.

Zakończył się remont na moście św. Klary

Prace, jakie wykonano na moście św. Klary i materiały, których użyto:

  • w czasie remontu konstrukcji wykorzystano 2,3 tony żelbetu oraz 14 ton stali;
  • ustrój nośny dwuprzęsłowej konstrukcji tworzy 16 stalowych belek;
  • do odbudowy ustroju nośnego zużyto 23 m3 betonu;
  • oczyszczono i zabezpieczono specjalną powłoką hydrofobową 110 m2 ceglanych podpór;
  • do odbudowy drewnianego pomostu i balustrad;
  • wykorzystano ponad 7 m3 dębowych desek.

Warto dodać, że w czasie remontu zwiększono nośność obiektu z 1,5 t do 30 t. 

- Niepozorna konstrukcja pełni bardzo ważną funkcję, zapewnia bowiem stałą komunikację pomiędzy wyspami Słodową i Bielarską nie tylko spacerowiczom. To droga dojazdowa na wyspę dla służb ratowniczych i komunalnych utrzymujących zieleń, urządzenia na placach zabaw oraz czystość i porządek.
Ewa Mazur z biura prasowego ZDiUM Wrocław

Pierwotna konstrukcja mostu została zachowana

Ewa Mazur podaje, że w ramach zaplanowanych prac oczyszczono podpory z wapiennych zacieków, wykwitów i zanieczyszczeń oraz wymieniono zmurszałe cegły. Elementy podpór pokryto specjalną warstwą hydrofobową, aby zwiększyć och odporność na wchłanianie wody i innych zanieczyszczeń.

- Sama konstrukcja mostu została zachowana w pierwotnym kształcie. Pomost o powierzchni 112 m2 oraz balustrady o długości 42 m odbudowano z drewna dębowego. Odtworzono również dojazdy do przyczółków z kostki granitowej. Na moście pojawiły się również oświetlone znaki żeglugowe.
Ewa Mazur z biura prasowego ZDiUM Wrocław

Zakres prac remontowych:

  • wymiana pomostu wraz z podłużnicami, poprzecznicami, balustradami i pochwytami,
  • wymiana belek stalowych obu przęseł,
  • całkowita wymiana drewnianego pomostu wraz z wykonaniem nowych balustrad,
  • remont zwieńczenia podpór,
  • zabezpieczenie antykorozyjne elementów ceglanych i stalowych.

Generalnym wykonawcą robót była firma Plus Inwest P. Żygadło Sp. j., koszt realizacji robót to 1, 350 mln zł.

Źródło: materiały prasowe

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl Wróć na portal wroclaw.pl