wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

7°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 06:45

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Remont mostu Zwierzynieckiego. Co dzieje się na przełomie stycznia i lutego? Kiedy koniec prac?
Kliknij, aby powiększyć
Na zdjęciu: fragment konstrukcji mostu Zwierzynieckiego Magdalena Pasiewicz
Na zdjęciu: fragment konstrukcji mostu Zwierzynieckiego

Remont mostu Zwierzynieckiego powinien był zakończyć się przed nowym rokiem, ale z powodu niesprzyjającej pogody część prac musiała zostać wstrzymana. Wykonawcy czekają na cieplejsze i dłuższe dni, by dokończyć malowanie i ułożyć płyty granitowe. W styczniu pracują przy kamiennych przyczółkach. Wszystko powinni skończyć wiosną.

Reklama

Po otwarciu Pomorskich, wiele oczu pewnie skieruje się w stronę innego zabytkowego mostu – Zwierzynieckiego. Jego renowacja zaczęła się w październiku 2021 roku i miała potrwać rok, ale na finał trzeba jeszcze poczekać. Część prac musiała być bowiem wstrzymana. Z ich wznowieniem wykonawcy czekają na lepszą, wiosenną pogodę.

Malowanie i zabezpieczanie – stop

Zima uniemożliwiła przede wszystkim malowanie konstrukcji stalowej mostu i nakładanie powłok antykorozyjnych, dlatego wciąż jest ona osłonięta plandekami. — Niskie temperatury, duże różnice w dzień i w nocy, opady deszczu czy śniegu, wysoka wilgotność — wymienia Ewa Mazur z Zarządu Utrzymania Dróg i Miasta we Wrocławiu — uniemożliwiają kontynuowanie tych prac. Dodatkowo okno pogodowe, jakie występuje w ciągu dnia, jest zbyt krótkie, aby wykonać czyszczenie i malowanie. Wobec tego prace antykorozyjne będziemy mogli wznowić najprawdopodobniej dopiero na przełomie lutego i marca — zapowiada.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Most  Zwierzyniecki w remoncie w styczniu 2023 Magdalena Pasiewicz
Most Zwierzyniecki w remoncie w styczniu 2023

Pogoda opóźnia także ułożenie płyt granitowych na chodnikach (jeden z dwóch chodników jest używany od lipca). Układanie może rozpocząć się po zakończeniu malowania i zdjęciu rusztowania. Teraz płyty mogłyby się zniszczyć. — W trakcie toczących się prac malarskich, remontowych i montażowych istnieje wysokie ryzyko ich zabrudzenia, uszkodzenia lub połamania — tłumaczy Ewa Mazur. Poza tym z granitami, tak jak z malowaniem i zabezpieczaniem, trzeba poczekać na wyższe temperatury, ponieważ do ich układania używa się zapraw, klejów i kitów. Oprócz zimna nie służą im opady.

Z tak starym mostem, budowanym w latach latach 1895–1897 według projektu Richarda Plüddemanna i Karla Klimma, trzeba obchodzić się niezwykle ostrożnie. — Prace renowacyjne i konserwatorskie na obiekcie zabytkowym tej klasy wymagają wyjątkowej staranności, precyzji i jakości — zaznacza Ewa Mazur. — Zważywszy na wiek samego mostu, jak też fakt, że zadaniem zastosowanych technik i materiałów jest utrzymanie obiektu w dobrej kondycji przez długie lata — dodaje.

W styczniu przy przyczółkach

Malowanie i układanie płyt chodnikowych czekają, ale nie wszystkie prace są wstrzymane. Obecnie na moście:

  • trwa odbudowa górnej części ścian murowanych, kamiennych przyczółków (przyczółek to budowla podpierająca koniec krańcowego przęsła mostu);
  • prowadzone są roboty renowacyjne i konserwacyjne (piaskowanie, fugowanie) komór serwisowych przy każdym z przyczółków.

Niektóre zadania wykonywane są z dala od mostu, w wytwórni. Przygotowywane są tam balustrady, które będą zamontowane na chodniku, a także trwa tam renowacja osłon wieszaków, za pomocą których będzie przymocowana płyta nośna mostu. Te elementy są piaskowane i malowane. Część z nich trzeba było odtworzyć i zrobić nowy odlew, ponieważ były w bardzo złym stanie technicznym.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Most  Zwierzyniecki w remoncie w styczniu 2023 Magdalena Pasiewicz
Most Zwierzyniecki w remoncie w styczniu 2023

Oto prace, które zakończyły się niedawno:

  • montaż osłon termicznych na wodociągach,
  • naprawa gazociągu,
  • przekładanie kabli teletechnicznych.

Renowacja balustrad i pylonów z piaskowca

Wcześniej zakończyła się naprawa jednego z dwóch chodników, który jest otwarty dla pieszych. Nie ma jeszcze jednak płyt granitowych, które zostaną zamontowane na samym końcu remontu mostu. Odrestaurowane, oczyszczone, zabezpieczone przez korozją i pomalowane są balustrady kamienne i stalowe. Skończyła się także renowacja pylonów wykonanych z czerwonego piaskowca w formie wież. Czerwień to naturalny kolor kamienia.

Farby na nim nie ma, ale są powłoki chroniące go przez korozją chemiczną i biologiczną. Renowacja mostu obejmuje ponadto naprawę uszkodzonych elementów konstrukcji, remont sieci wodociągowej i ciepłowniczej i zdjęcie nieczynnej sieci trakcyjnej.

Przypominamy, że w nowej odsłonie Zwierzyniecki nie będzie żółty. Jego kratownica i całą konstrukcja będzie zielona, balustrady będą miały barwę czerwieni żelazowej, a latarnie będą czarne.

Pomimo trwającego remontu, mosty cały czas są przejezdne. Renowację wykonują firmy z Wrocławia: Probudowa i Rotomat. Inwestycja kosztuje około 9,3 mln zł. Płaci za nią gmina Wrocław, a nadzór nad nią sprawuje ZDiUM.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl