Digitalizacja wnętrza katedry wrocławskiej to proces zaplanowany jeszcze na kilka miesięcy.
– Gotowa jest już Kaplica Zmartwychwstania, od sklepienia po podziemia – mówi ks. Paweł Cembrowicz, proboszcz katedry.
Spacer po katedrze w goglach VR
Specjaliści pracujący nad digitalizacją wnętrza świątyni posługują się m.in. skanerami laserowymi i optycznymi, dronami, kamerami cyfrowymi (umożliwiają wykonanie zdjęć w bardzo wysokiej rozdzielczości), natomiast kamery specjalistyczne pozwolą na sfotografowanie obrazów w podczerwieni, ultrafiolecie oraz w technice multi- i mikrospektralnej, a także reontgentowej.
Do obróbki zebranych materiałów posłuży m.in. specjalistyczne oprogramowanie – pozwoli na opracowanie rzeźb i innych elementów kościoła w formie modeli 3D. To doskonały materiał do analiz dla historyków sztuki, architektów, konserwatorów zabytków.
Galeria zdjęć
W planach jest przygotowanie wirtualnych pomieszczeń, w których znajdą się elementy wystroju katedry, i które będzie można zwiedzać z użyciem gogli VR.
Digitalizacja wnętrza katedry daje wiele możliwości. Po pierwsze, będzie można ją zobaczyć z bliska to, co w realu jest umieszczone wysoko lub w miejscu niedostępnym. Po drugie, cyfrowe opracowanie dzieł sztuki pomoże w pracach konserwatorskich. Na przykład, modele 3D rzeźb będą przydatne w odtworzeniu jej zniszczonych elementów. To samo dotyczy wnętrz. Na przykład, skany sklepienia kościoła pozwolą precyzyjnie ustalić, ile i jakiego materiału potrzeba do jego odnowienia.Ks. Paweł Cembrowicz, proboszcz katedry wrocławskiej
Prezentowane elementy wnętrza są dokładnie opisywane. To obszerne, sprawdzone źródło wiedzy na temat autorów, kontekstu historycznego i religijnego.
Szlak maryjny w digitalu
Prace realizuje Fundacji Wirtualizacji Narodowego Dziedzictwa Kulturowego. Wrocławska katedra nie jest pierwszą świątynią, której wnętrze skanują specjaliści fundacji.
Srebrny ołtarz ufundowany przez biskupia Andreasa Jerina, fot. Oleksandr Poliakovsky / www.wroclaw.pl
Pierwszym kościołem, której wirtualny wymiar opracowali była XIV-wieczna świątynia w Iwięcinie na Pomorzu.
Potem sfotografowali i przeskanowali kościoły w Kamieniu Pomorskim, Lwowie, Świętej Lipce, Krzeszowie – zarówno kościół pw. Św. Józefa, jak i bazylikę, oraz w Żaganiu. W założeniu układa się z nich szlak świątyń maryjnych.
Część opracowanych materiałów jest już dostępna na stronie: www.maryjny.org.
Prace w katerze wrocławskiej są współfinansowane z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura cyfrowa 2020”.