Edukacyjną wersją popularnej gry Minecraft (Minecraft Education Edition) posługiwali się uczniowie wrocławskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych w ramach pilotażowego programu „Projekt obywatel – odpowiedzialność i tożsamość”.
W czwartek 26 stycznia laureaci zorganizowanego przy tej okazji hackathonu odebrali nagrody za najciekawsze rozwiązania.
Lekcje HIT i WOS i interaktywne światy
Od 18 do 30 listopada 2022 r. podczas zajęć z HIT i WOS uczniowie tworzyli mapy i interaktywne światy. Bawili się, a zarazem rozwijają umiejętność planowania i rozwiązywania problemów. Szlifowali kreatywne myślenie i komunikację w zespole.
Taka wiedza będzie procentowała w realnym życiu przy podejmowaniu wyzwań dotyczących różnych form aktywności społecznej.
Wrocławskie szkoły chętnie uczestniczą w projektach edukacyjnych, które rozwijają kreatywność, twórcze myślenie oraz umiejętność wyszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań. Są to umiejętności, które przydadzą się nie tylko w codziennym życiu, ale także podczas przyszłej pracy zawodowej. Dlatego cieszymy się, że nasi uczniowie tak chętnie wzięli udział w tym projekcie. Oczywiście byłoby to niemożliwe bez zaangażowania nauczycieli.Jarosław Delewski, dyrektor Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu
We wrocławskiej odsłonie projektu wzięło udział 70 uczniów z VIII klas szkół podstawowych i ze szkół ponadpodstawowych. W ramach inicjatywy zorganizowano hackathon, podczas którego szkolne drużyny miały za zadanie przygotowanie map w przestrzeni gry Minecraft na zadany temat:
- uczniowie klas VIII szkół podstawowych: „Samorząd uczniowski w mojej szkole – chcę mieć realny wpływ”; zwyciężył zespół ze Szkoły Podstawowej nr 113 we Wrocławiu, wyróżnienie otrzymał zespół ze Szkoły Podstawowej nr 9;
- uczniowie szkół ponadpodstawowych: „Wrocław na weekend. Śladami ważnych wydarzeń współczesnej historii miasta”; zwyciężył zespół z Technikum nr 1 we Wrocławiu, a wyróżnienie otrzymał zespół z IV Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu.
– W ramach projektu stworzyliśmy Halę Stulecia, Iglicę i pergolę. Była to dla nas bardzo fajna zabawa, tym bardziej że od dziecka pasjonujemy się grami komputerowymi. Najtrudniej było utworzyć kółka, ale się udało. W realizacji tego zadania ważna była też współpraca i podział zajęć między nami. Cieszymy się, że udało nam się wygrać w swojej kategorii – mówi Oliwier, uczeń Zespołu Szkół nr 1 we Wrocławiu, ze zwycięskiej grupy w kategorii szkoły ponadpodstawowe.
Współpraca Microsoft i nauczycieli
Projekt firmowany przez Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i firmę Microsoft to pionierskie rozwiązanie w polskich szkołach. Intencją pomysłodawców było posłużenie się Minecraftem, jednej z najpopularniejszych gier komputerowych na świecie, jako narzędziem do rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich u dzieci i młodzieży.
Chcieliśmy dać atrakcyjne narzędzie pracy nauczycielom „Historii i Teraźniejszości” oraz WOS-u. Wiedza na temat zjawisk i umiejętności dotyczących postaw obywatelskich i kompetencji społecznych, najpełniej przyswajana jest w działaniu. Minecraft doskonale nadaje się do tego.Monika Włodarczyk, wicedyrektorka Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, inicjatorka pomysłu
– Do tej pory nauczyciele wykorzystywali Minecrafta do nauczania matematyki czy języków obcych. Teraz mamy ciekawe narzędzie do wspierania kompetencji przyszłości – dodaje Monika Włodarczyk.
Projekt wpisany jest do priorytetów edukacyjnych Wrocławia na rok szkolny 2022/2023.