Gra Minecraft na razie będzie dostępna w dziesięciu szkołach podstawowych i dziesięciu szkołach ponadpodstawowych. Zajęcia będą realizowane w ramach przedsięwzięcia „Projekt Obywatel. Odpowiedzialność i tożsamość”.
Chcieliśmy dać atrakcyjne narzędzie pracy nauczycielom „Historii i Teraźniejszości” oraz WOS-u. Wiedza na temat zjawisk i umiejętności dotyczących postaw obywatelskich i kompetencji społecznych, najpełniej przyswajana jest w działaniu. Minecraft doskonale nadaje się do tego.Monika Włodarczyk, wicedyrektorka Wrocławskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, inicjatorka pomysłu
Dzięki współpracy z Microsoft Polska oraz Microsoft dla Edukacji mamy możliwość realizować jedyny tego rodzaju projekt w Polsce, który zakłada doskonalenie umiejętności obywatelskich i społecznych w polu Minecraft Education Edition z wykorzystaniem hackathonu - dodaje Monika Włodarczyk.
Pod okiem fachowców z Microsoft
Projekt jest pilotowany przez Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli przy udziale Microsoft. Światowy koncert udostępnił rozwiązania, którymi będą posługiwali się uczestnicy zajęć. Nauczyciele i uczniowie wykorzystają edukacyjną formułę gry – Minecraft: Education Edition.
Przedsięwzięcie zostało zainaugurowane 8 listopada. Kolejne etapy to webinaria dla nauczycieli i uczniów, którzy biorą w nim udział. To po dziesięć zespołów ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną narzędzia do wykorzystania przez drużyny. Start dwutygodniowego hackatonu zaplanowano na 18 listopada.
Minecrft w szkole vs. obawy nauczycieli
W tym czasie zespoły muszą zrealizować przedstawione przed nimi zadania dotyczące szeroko pojętej aktywności społecznej. Szczegóły zadań nie mogą zostać ogłoszone przed rozpoczęciem hackatonu. Dodatkowym wyzwaniem jest przygotowanie dwuminutowych filmików dokumentujących prace nad zadaniami. Ogłoszenie laureatów w styczniu 2023 r.
- Rozpoczynająca się edycja projektu to jego pilotażowa odsłona. Chcemy przeanalizować, na ile się sprawdzi. Jednak już sama zapowiedź projektu sprawiała, że musieliśmy podwoić liczbę szkół, które wezmą w nim udział – mówi Monika Włodarczyk. – Uczniów do Minecrafta nie trzeba namawiać. Zależy nam głównie na tym, aby rozwiać obawy nauczycieli przed wykorzystaniem nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań, którymi można się posłużyć podczas lekcji.