Aż pięć premierowych spektakli oraz słuchowisko proponuje widzom Wrocławski Teatr Współczesny w nowym roku.
– Tempo pojawiania się premier jest niehigieniczne – przyznaje Marek Fiedor, dyrektor Teatru Współczesnego – ale wreszcie wchodzimy w nowy sezon z rozwiązanym problemem zadłużenia i w przyszłości będziemy racjonalnie planować premiery.
Już w najbliższą niedzielę 12 stycznia na Dużej Scenie WTW swoją premierę będzie mieć słuchowisko „Radio Armageddon” w reżyserii Tomasza Hynka, oparte na książce Jakuba Żulczyka pod tym samym tytułem. Pisarz jest też autorem scenariusza . Słuchowisko będzie transmitowane na żywo o godz. 20 przez media Politechniki Wrocławskiej - Akademickie Radio LUZ i Telewizję Studencką STYK. Można też wybrać się na nie do teatru – wstęp wolny, ale obowiązuje telefoniczna rezerwacja miejsc (tel. 71358 89 41)
- Książka wyszła w 2008 roku i wywołała spore zadziwienie radykalizmem i sposobem ujęcia tematu. To erudycyjno-emocjonalny rzyg młodego pokolenia . Opowiada o młodych ludziach zakładających zespół. Odnoszą spektakularny sukces i z powodów ideowych przestają grać – opowiada reżyser. W słuchowisku zagrają wrocławskie zespoły sceny alternatywnej – Contact, Kultura Upadła, People of Haze, Ukryte Zalety Systemu, Zdrada Pałki. – To było karkołomne zdanie: zaprosić do teatru muzyków, by buntowali się na scenie – śmieje się Tomasz Hynek. – Bunt jest stanem umysłu, polega na szukaniu swojej drogi poza oficjalny systemem wartości. Reżyser w ramach przygotowań przesłuchał dziesiątki zespołów. Muzycy będą grać swoje własne kompozycje. Słuchowisko jest wstępem do spektaklu „Radio Armageddon”, który będzie mieć premierę po wakacjach.
- W nowym sezonie mamy wysyp generacyjny, w dodatku ze szkoły teatralnej w Krakowie – mówi Marek Fiedor. – Cieszę się, że teatr czerpie z nowych soków, bo artyści, których zobaczymy w mniejszym lub większym stopniu są na początku teatralnej drogi.
Już 22 lutego na dużej scenie WTW zobaczymy „Bramy raju” według Jerzego Andrzejewskiego w adaptacji i reżyserii Pawła Passiniego. Poświęcona dziecięcym krucjatom powieść będzie pretekstem do tego, by zastanowić się nad wolną wolą człowieka i nad miłością, która może zdziałać cuda.
Jacek Bała wyreżyseruje „Fragment [nie] istniejącego świata”, spektakl na podstawie „Zapisków z nocnych dyżurów” Jacka Baczaka. – Zajmując się takim tematem jak hospicjum chcę pokazać, że może być tam wesoło. Nie chcę oswajać śmierci, nie chcę się z nią mierzyć, chcę zmienić znaczenie strachu przed śmiercią, polubić go – mówi Jacek Bała. Premiera planowana jest na 12 kwietnia.
Do „Tajemniczego ogrodu” zabierze widzów Katarzyna Szyngiera. – Nie będzie to spektakl dla dzieci. W powieści znalazłam wiele wątków odnoszących się do naszej rzeczywistości. Będzie to opowieść o moim pokoleniu – zdradza Katarzyna Szyngiera. Premiera zapowiadana jest na 17 maja na Scenie na Strychu.
Marek Fiedor wyreżyseruje „Paternoster” Helmuta Kajzara (premiera 14 czerwca na Scenie na Strychu). To dramat o poszukiwaniu samego siebie, o zmaganiu się z własną tożsamością. Główny bohater – Józio, „światowej sławy” artysta wraca we śnie do rodzinnej wsi, by zadać sobie pytanie, czy tradycja, kulturowe dziedzictwo i wiara ojców pomogły mu w życiu.
Ostatnią premierą w sezonie (czerwiec 2014) będzie „Ars Memoriae” w reżyserii Eweliny Marciniak. Siostra z niewidomym bratem snują muzyczno-kryminalną opowieść o domu rodzinnym. Z czasem widz traci rozeznanie, czy traumatyczna relacja jest prawdziwa.
Agnieszka Kołodyńska