Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Do 26 września co tydzień w bazylice św. Elżbiety wyjątkowy cykl koncertów organowych, którym patronują prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, rektor Akademii Muzycznej we Wrocławiu prof. dr hab. Krystian Kiełb i proboszcz parafii garnizonowej pw. św. Elżbiety ks. prałat płk. Janusz Radzik.
Kierownictwo artystyczne nad koncertami objął Piotr Rojek, organista i prof. Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Barokowe organy Englera zabrzmiały po latach
A dokładnie w styczniu 2022. Odtworzono je po pożarze, który strawił wspaniały barokowy instrument w 1976 roku.
Wrocław dokonał czegoś, na co dotychczas nie porwał się nikt na świecie. Tak wielkiego instrumentu w historycznej postaci dotychczas nigdzie nie odtworzono. Odzyskaliśmy jeden z wielkich skarbów naszego miasta. Tego, że jest to nasz skarb, dowodzi nie tylko jego wspaniała przeszłość, lecz także ludzie i frekwencja na koncertach.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Organy przyciągają nie tylko wrocławian i wrocławianki. Do stojącej tuż przy Rynku bazyliki licznie przychodzą turyści. Latem, gdy już brakuje miejsc w kościelnych ławkach, siadają nawet na kamiennej posadzce.
Do tej pory, w cyklu organowych wieczorów w bazylice św. Elżbiety, odbyły się 73 koncerty, w których wzięło udział ok. 30 tysięcy uczestników. Koncerty zawsze są bezpłatne, odbywają się co piątek o godzinie 19.00. Wyjątkiem będzie dzień 15 sierpnia, ponieważ koncert w święto Wojska Polskiego zaplanowano dzień wcześniej, na 14 sierpnia. Tegoroczny cykl koncertów organowych potrwa do końca września 2025 roku.Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta w Urzędzie Miejskim Wrocławia
Bezpłatny wstęp na letnie koncerty 2025
Wstęp na wszystkie koncerty organizowane przez Miasto w bazylice św. Elżbiety jest bezpłatny. Nie musimy odbierać wejściówek, wystarczy przyjść do kościoła św. Elżbiety i pamiętać, aby przybyć trochę wcześniej, jeśli pragniemy znaleźć miejsce siedzące.
Koncerty organowe w kościele św. Elżbiety – lato 2025
Recitale odbywają się zawsze w piątek o godz. 19.00.
- 8 sierpnia – Przemysław Mazurek (Wrocław)
- 22 sierpnia – Przemysław Kojs (Wrocław)
- 29 sierpnia – Hubert Trojanek (Poznań)
- 5 września – Witold Paprocki (Poznań)
- 12 września – Szymon Czapik (Kraków)
- 19 września – Piotr Mróz (Wrocław)
- 26 września – Grzegorz Wijas, Ignacy Bialic, Robert Hogrebe (Warszawa).
Program koncertu 8 sierpnia (piątek)
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621)
6 variations Ma jeunesse a une fin!
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Preludium i fuga c-moll, BWV 546
Schmücke dich, o liebe Seele, BWV 654
Concerto in G MAJOR, BWV 592
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847)
Preludium i fuga d-moll op. 37
Wykonawca koncertu 8 sierpnia – Przemysław Mazurek
Urodził się w 1997 roku w Brzegu Dolnym. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w Społecznym Ognisku Muzycznym w rodzinnym mieście, gdzie kształcił się w klasie fortepianu pod kierunkiem mgr Małgorzaty Wrzesińskiej.
Po ukończeniu ogniska został przyjęty do Metropolitalnego Studium Organistowskiego we Wrocławiu, gdzie przez pięć lat kształcił się w klasie organów prowadzonej przez Łuksza Romanka i Wojciecha Mazura.
Po ukończeniu studium rozpoczął studia na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej.
Realizował tam cykl studiów na specjalnościach: edukacja muzyczna, prowadzenie zespołów wokalnych i instrumentalnych oraz muzyka kościelna.
Studia pierwszego stopnia ukończył obroną pracy dyplomowej z oceną bardzo dobrą. W 2022 roku uzyskał tytuł magistra sztuki muzycznej, kończąc studia magisterskie na tej samej uczelni.
Równolegle, od 2020 roku, kontynuował kształcenie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie organów dra hab. Piotra Rojka, prof. AMKL.
W 2024 roku obronił drugą pracę magisterską i uzyskał tytuł magistra w specjalności muzyk kościelny.
W tym samym roku z sukcesem zrealizował recital dyplomowy oraz ukończył studia pierwszego stopnia na Wydziale Instrumentalnym. Aktualnie kontynuuje naukę na studiach drugiego stopnia na kierunku instrumentalistyka, w specjalności organy.
Jest czynnym organistą, dyrygentem i pedagogiem. Na co dzień posługuje jako organista w parafii Matki Boskiej Częstochowskiej, gdzie jest także założycielem i dyrygentem chóru „Polifonia” oraz młodzieżowej orkiestry działającej przy parafii.
Zawodowo związany jest z Państwową Szkołą Muzyczną I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Zgorzelcu, gdzie pracuje jako nauczyciel fortepianu, przedmiotów teoretycznych oraz chórmistrz.
Od 2024 roku współpracuje również z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową – Collegium Witelona Uczelnią Państwową w Legnicy, gdzie pełni funkcję dyrygenta Akademickiego Chóru Witelona oraz zajmuje się planowaniem i koordynacją wydarzeń kulturalnych w środowisku akademickim.
Organy w św. Elżbiecie jak Feniks z popiołów
Nazywane „głosem Śląska” organy zaczął budować w 1750 r. Michael Engler, a zakończyli 11 lat później jego syn Gottlieb Benjamin Engler i zięć Gottlieb Ziegler. Wielowiekową historię organów Englera przerwał pożar, który 9 czerwca 1976 r. strawił bazylikę pw. św. Elżbiety. Z organów zachowały się wówczas nadpalone figury oraz ornamenty.
Dopiero w 2011 rok została podjęta (podczas odpustu św. Elżbiety w bazylice mniejszej) decyzja o odbudowie organów. W obecności biskupa polowego zapowiedział to wydarzenie ówczesny prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz, deklarując także, że miasto opłaci etat organisty, który w sezonie turystycznym będzie dawał koncerty i podkreślał, iż instrument mógłby być jednym z filarów festiwali organowych odbywających się w stolicy Dolnego Śląska.
Galeria zdjęć
W 2017 roku Wydział Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego Wrocławia ogłosił przetarg na rewitalizację wnętrza kościoła pw. św. Elżbiety we Wrocławiu, poprzez rekonstrukcję organów Michaela Englera, a rok później podpisana została umowa na rekonstrukcję bezcennego instrumentu w bazylice mniejszej pw. św. Elżbiety we Wrocławiu.
Sygnatariuszami byli Sekretarz miasta Włodzimierz Patalas oraz przedstawiciele wyłonionego w przetargu konsorcjum (Andrzej Lech Kriese, pełnomocnik konsorcjum, Philipp Klais, organmistrz i właściciel firmy ORGELBAU KLAIS BONN (lider konsorcjum), Jean-Sebastian Thomas z firmy Manufacture d’Orgues Thomas oraz Dariusz Zych, właściciel firmy Zych Zakłady Organowe). Prace ruszyły w 2020 roku.
To rekonstrukcja na skalę światową, tak pod kątem logistycznym, jak i merytorycznym i artystycznym. Podobne wydarzenie zdarza się bardzo rzadko.prof. Piotr Rojek, organista, Akademia Muzyczna we Wrocławiu
Dziś zrekonstruowane organy mają 3468 piszczałek, w tym 683 drewniane, największa mierzy 14 metrów, najmniejszą – 6-milimetrową dojrzymy z trudem. Zużyto 4,5 kg złota na ozdobienie samego instrumentu.
Trzy wspaniałe instrumenty organowe we Wrocławiu
Promocja barokowego instrumentu ze św. Elżbiety jest elementem większego planu, by poszerzyć ofertę kulturalną Wrocławia o festiwale organowe. Duże organy znajdują się także w Narodowym Forum Muzyki.
Z kolei do katedry na Ostrowie Tumskim po II wojnie światowej trafił jeszcze inny znakomity instrument tego typu – ogromne organy Sauera, wybudowane oryginalnie dla Hali Stulecia. Gdy debiutowały w 1913 roku, były największymi organami świata.
Każdy instrument z tej trójki ma swoje, oryginalne brzmienie. Ten katedralny obecnie przechodzi remont. W połowie 2024 roku został zdemontowany. Trwają prace nad przywróceniem mu dawnej świetności (prowadzi je konsorcjum z Zakładami Organowymi „Zych” jako liderem). Remont katedralnych organów Sauera powinien zakończyć się w 2027 roku.