Opera „Tosca” w trzech miejscach Wrocławia

W piątek pierwszy z serii dziewięciu spektakli „Toski” w ramach Tauron Letniego Festiwalu Operowego. Akcja każdego a trzech aktów rozgrywać się będzie w innym miejscu Wrocławia, na wzór oryginalnego libretta, w którym bohaterowie przemieszczali się Rzymie. Pierwszy akt obejrzymy w katedrze św. Marii Magdaleny, akt II w Operze Wrocławskiej, a finałowy w Parku Staromiejskim.


Opera Giacomo Pucciniego nie zachwyca wyłącznie z powodu efektownych arii. Przeciwnie, ponieważ jest ich niewiele uwaga widza, zgodnie z zamysłem kompozytora, pozostaje przez cały czas skupiona na dramatycznych losach trojga bohaterów. Śpiewaczki operowej Florii Toski (w tej partii wystąpią w spektaklach sopranistki Magdalena Barylak, Anna Lichorowicz, Magdalena Molendowska), jej ukochanego malarza Maria Cavaradossiego (zaśpiewają tenorzy (Nikolay Dorozhkin, Zdzisław Madej, Igor Stroin) i prefekta policji rzymskiej barona Scarpii (barytony Mariusz Godlewski, Bogusław Szynalski).

Tosca

Tosca

Opera
Termin od 1 lipca 2016 do 17 lipca 2016

Miejsce Opera Wrocławska

Zobacz

Trzy miejsca akcji

Wrocławskie przedstawienia obejrzymy w trzech miejscach, a pomysł realizatorów (Ewy Michnik i reżysera Jeana-Pierre’a Valentina) wywodzi się z oryginalnej „Toski”. Akcja sztuki autorstwa francuskiego dramaturga Victoriena Sardou (z której skorzystali libreciści Pucciniego) rozgrywa się dokładnie 17 czerwca w Rzymie w kilku miejscach miasta. Luigi Illica i Giuseppe Giacosa, autorzy libretta do opery Pucciniego ograniczyli lokalizację do trzech zabytkowych obiektów wiecznego miasta znajdujących się w niedalekiej od siebie odległości. W I akcie to fikcyjna kaplica Attavantich w autentycznym kościele Sant’Andrea della Valle (gdzie malarz Mario Cavaradossi pracuje nad obrazem Marii Magdaleny), w II akcie pałac Farnese (Tosca występuje tam przed publicznością, w operze to jednak przede wszystkim gabinet prefekta policji, barona Scarpii), w ostatnim zaś Zamek św. Anioła (więzienie i miejsce egzekucji Maria Cavaradossiego). Miejsca akcji mają znaczenie, ponieważ wydarzenia rozgrywają się w ciągu 24 godzin, więc i postaci powinny w miarę szybko przemieszczać się pomiędzy kolejnymi miejscami.

Operowy spacer po Wrocławiu

Podczas spektakli we Wrocławiu rzymski kościół zastąpi katedra św. Marii Magdaleny, następnie widzowie przejdą do Opery Wrocławskiej (tam zaaranżowana zostanie siedziba prefekta Scarpii), by ostatni III akt obejrzeć w Parku Starimiejskim na scenie przy Teatrze Lalek. Wszystkie miejsca są położone na tyle blisko siebie, by melomani nie musieli zbyt daleko chodzić, a jednocześnie przeniesienie akcji do innych wnętrz niż stricte operowe, czy wyłącznie w plener sprawdziło się już podczas premiery „Toski” w 1998 roku (choć wówczas ostatni akt rozgrywał się na Wzgórzu Partyzantów).

Opera magiczna

„Tosca” ma moc sprawczą fascynowania każdego widza i słuchacza. Wielka w tym zasługa nie tyle historii Sardou zaadaptowanej na libretto, ale przede wszystkim werystycznej muzyki Giacomo Pucciniego, który nie wahał się stworzyć przekonujących portretów każdego z trojga głównych bohaterów, pomiędzy którymi toczy się rozgrywka nasycona miłością, namiętnością, zazdrością i okrucieństwem.

Intrygujące, ale niewiele tu arii w tradycyjnym tego słowa znaczeniu, co zresztą stanowiło podstawowy zarzut librecistów pod adresem kompozytora. Więcej duetów, miłosnych wyznań, potyczek słownych, ale i zaznaczenia dominacji i okrucieństwa.

Oto śpiewaczka Floria Tosca spieszy do ukochanego malarza Maria Cavaradossiego, który pracuje w kościele św. Andrzeja. Nie wie, że kochanek pomaga zbiegłemu z więzienia przyjacielowi rewolucjoniście Cesare Angelottiemu. Najpierw ukrywa go w kaplicy, potem daje klucze do własnego domu. Zazdrosna Tosca podejrzewa, że Cavaradossi ma kochankę, nie zna przyczyn jego tajemniczego zachowania. Pomiędzy dwojgiem zakochanych staje jednak baron Scarpia, prefekt policji, który ściga Angelottiego, a w końcu aresztuje Cavaradossiego, by zdradził mu miejsce kryjówki zbiega. Scarpia namiętnie pożąda Toski, postanawia, że zmusi ją, by mu się oddała a w zamian oswobodzi Cavaradossiego. Tosca wreszcie ulega, ale w akcie rozpaczy i ze wstrętu do Scarpii morduje go w jego gabinecie. Ucieka z podpisanym przez niego listem, który gwarantuje jej i Cavaradossiemu bezpieczne opuszczenie Rzymu. Nie wie, że Scarpia oszukał obydwoje. Malarz zginie naprawdę, a nie w obiecanej fikcyjnej egzekucji, a ścigana przez sługusów Scarpii Tosca rzuci się w otchłań.

Kiedy wrocławskie spektakle

Premiera „Toski” wrocławskiej w piątek 1 lipca, kolejne spektakle 2-3, 8-10, 15-17 lipca. Początek każdego o godzinie 20.00 w Katedrze św. Marii Magdaleny. Bilety kosztują 80-180 zł, wejściówki 50 zł.     

Zgłoś uwagę