Od początku zakładano, że konsultacje społeczne na temat SCT odbędą się w kilku krokach. Było to także wyraźnie komunikowane. Przedmiotem pierwszego etapu konsultacji była przygotowana przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, na zlecenie Urzędu Miejskiego Wrocławia, ekspercka propozycja kształtu strefy czystego transportu. Została ona opracowana w trzech wariantach w zakresie obszaru oraz kryteriów wjazdu. Celem pierwszego etapu konsultacji było zebranie opinii mieszkańców i mieszkanek na temat tych propozycji i wypracowanie – na podstawie propozycji ekspertów oraz opinii przedstawionych podczas konsultacji – stanowiska Urzędu na ten temat.
Ponieważ na pierwszym etapie konsultacji dały o sobie znać przede wszystkim obawy związane z zagrożeniem części mieszkańców i mieszkanek wykluczeniem komunikacyjnym, Urząd zaproponował złagodzenie pierwotnych założeń poprzez:
Tak. Obowiązek taki nakłada na Miasto przyjęta 13 lipca 2023 r. przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego aktualizacja wojewódzkiego programu ochrony powietrza. Ponadto takie zobowiązania ze strony polskiego rządu zamieszczone są w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), czyli w uzgodnieniu z Komisją Europejską na temat przekazywania środków wspierających polską gospodarkę po kryzysie związanym ze skutkami pandemii. Co prawda Wrocław nie jest tam wymieniony wprost, ale wskazuje się, że SCT powinna być wdrożona w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys., gdzie wystąpiło przekroczenie dopuszczalnego poziomu emisji dwutlenku azotu. Stolica Dolnego Śląska jest jednym z czterech miast, obok Warszawy, Krakowa i Katowic, które spełniają kryteria nałożenia tego obowiązku.
Jak wyjaśniono w poprzednim pytaniu, Sejmik Województwa Dolnośląskiego zobowiązał Prezydenta Wrocławia do rozpoczęcia wdrażania strefy czystego transportu od 2025 r.
Ponadto, także w okresie wakacyjnym, na poziomie krajowym wprowadzono kilka zmian prawnych ułatwiających funkcjonowanie stref czystego transportu. Chodzi tu przede wszystkim o możliwość automatycznej kontroli uprawnień do poruszania się po takiej strefie. Użytkownicy samochodów nie będą już musieli zgłaszać się do urzędów, aby nabyć specjalną nalepkę (jak było dotychczas). Ich prawo do poruszania się po SCT będzie sprawdzane automatycznie poprzez odczyt tablicy rejestracyjnej i weryfikację danych (norma emisji, rodzaj stosowanego paliwa, wiek samochodu) w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Wszystkie zarejestrowane w Polsce samochody od września 2023 r. mają uzupełnione dane dotyczące spełnianej normy emisji spalin, co można sprawdzić na przykład w aplikacji mObywatel.
Nalepki prawdopodobnie nadal będą potrzebne w dwóch przypadkach:
Propozycja kształtu strefy czystego transportu przedstawiona przez Urząd Miejski Wrocławia wraz z rekomendacjami narady obywatelskiej będzie podstawą do opracowania projektu uchwały Rady Miejskiej Wrocławia ustanawiającej strefę czystego transportu.
W naradzie mogą wziąć udział Osoby uczestniczące, Strony oraz Osoby obserwujące. Strony to osoby zaproszone do narady mające głos doradczy. Rekrutowane są spośród ekspertów i ekspertek w przedmiocie narady. To mogą być osoby występujące w imieniu jednostek miejskich czy stron społecznych reprezentujących interesy różnych grup mieszkańców i mieszkanek Wrocławia, przy czym organizacje społeczne, których przedstawiciele lub przedstawicielki uczestniczą w naradzie, nie mogą dodatkowo występować w roli Stron.
Jeżeli chciałbyś, chciałabyś być Stroną w naradzie, zachęcamy do zgłoszenia drogą mailową na adres: konsultacje[at]feps.pl.
Jako organizatorom zależy nam, aby w konsultacjach mogły uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby. Jeżeli masz specjalne potrzeby, a chcesz wziąć udział w naradzie, powiedz o tym przez formularz zgłoszeniowy, postaramy się je uwzględnić.