Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Decyzję o strefie podejmować będą radni miejscy, ale ci, których jeszcze nie wybraliśmy. Projekt uchwały w tej sprawie na pewno nie trafi na sesję w tej kadencji Rady Miejskiej, która skończy się wiosną. Jednak z całą pewności temat nie odejdzie wraz z obecnymi radnymi, bowiem wymóg jej powołania nakłada Program Ochrony Powietrza dolnośląskiego samorządu wojewódzkiego.
Dokument zobowiązuje Wrocław do przyjęcia do końca przyszłego roku projektu strefy czystego transportu. Jej wdrażanie musi się rozpocząć w 2025 tak, aby mogła zafunkcjonować najpóźniej w 2026 roku.
Ważny jest również kontekst pieniędzy z Unii Europejskiej. - Krajowy Plan Odbudowy, czyli umowa między polskim rządem a Komisją Europejską, wskazuje nam obowiązek wprowadzenia strefy czystego transportu. Dotyczy to wszystkich polskich miast powyżej 100 tys. mieszkańców z przekroczonymi normami stężeń dwutlenku azotu - wyjaśnia Tomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego.
Strefa czystego transportu - kto będzie mógł wjechać?
Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia proponuje, aby ograniczenia dotyczące wjazdu samochodów wprowadzać stopniowo zaczynając od mało rygorystycznych wymogów. W pierwszym etapie odczuje to zaledwie 3-5 procent właścicieli aut - najstarszych diesli.
Aby sprawdzić, jaką normę emisji spełnia auto (np. Euro 4 czy Euro 6), należy zajrzeć do aplikacji mObywatel lub na ministerialną stronę: historiapojazdu.gov.pl.
Założenie jest takie, że kontrola aut poruszających się po strefie będzie zautomatyzowana, oparta o kamery rejestrujące tablice rejestracyjne i system, który będzie sprawdzał w bazie, jaką normę emisji spalin reprezentuje dany pojazd. W sytuacji, gdy samochód nie będzie spełniał wymogów, właściciel otrzyma mandat w wysokości 500 zł. Mniej więcej tak, jakby na przekroczeniu dopuszczalnej prędkości przyłapał go fotoradar.
Prawdopodobnie o nalepki czy inny identyfikator będą musieli wystąpić właściciele samochodów zarejestrowanych za granicą, a także ci, którzy posiadają auta niespełniające ustalonych norm, a korzystają z osobnych wyłączeń – np. dla mieszkańców strefy, pojazdów osób z niepełnosprawnościami czy aut zabytkowych.
Kryteria wjazdu do SCT we Wrocławiu w latach 2025, 2030 i 2035
norma Euro |
2025 |
2030 |
2035 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
benzyna |
diesel |
benzyna |
diesel |
benzyna |
diesel |
|
Euro 6 |
tak |
tak |
tak |
tak |
tak |
tak |
Euro 5 |
tak |
tak |
tak |
tak |
tak |
X |
Euro 4 |
tak |
tak |
tak |
X |
X |
X |
Euro 3 |
tak |
X |
X |
X |
X |
X |
Konsultacje trwają od wiosny
Do wdrożenia strefy czystego transportu zobowiązane są w Polsce poza Wrocławiem jeszcze Kraków i Warszawa. Kluczowa była majowa publikacja raportu GIOŚ dotyczącego oceny jakości powietrza w 2022 r. w naszym województwie. W dokumencie tym stwierdzono, że po raz kolejny zostały przekroczone dopuszczalne normy emisji tlenków azotu dla aglomeracji wrocławskiej.
Za emisję tlenków azotu odpowiada transport, więc aby ją zmniejszyć, należy ograniczyć ruch pojazdów, które wypuszczają go najwięcej. Przede wszystkim są to leciwe auta z silnikami Diesla.
W pierwszym etapie konsultacji Urząd Miejski Wrocławia przedstawił różne warianty strefy, zarówno pod względem obszaru, jak i tempa dochodzenia do eliminacji z niej najbardziej trujących pojazdów.
Po tym etapie urzędnicy do dalszych konsultacji przygotowali projekt strefy w wersji, która w niewielkim stopniu wpłynie na codzienne życie wrocławian. Przede wszystkim z ograniczeń wyłączeni są mieszkańcy strefy, a co za tym idzie, nie będą musieli pozbywać się nawet starego i bardzo szkodliwego diesla.
Dodatkowo podnoszenie ekologicznej poprzeczki ma się odbywać co pięć lat, a zatem większość z najbardziej trujących nas aut "nie dożyje" podniesienia dopuszczalnej normy. Z pewnym uproszczeniu można przyjąć, że do strefy mogą wjeżdżać diesle nie starsze niż 20 lat i benzynowce w wieku do 25 lat.
Narada obywatelska kolejnym etapem
Wkrótce poznamy rekomendacje wypracowane przez 20 wylosowanych wrocławian, reprezentujących zróżnicowane środowiska. Chętni do takich konsultacji mogli zgłaszać się do 12 listopada. Wnioski z ich spotkań będą opublikowane.
Narada obywatelska to drugi z trzech etapów konsultacji społecznych dotyczących strefy czystego transportu. Za nami pierwszy etap, w którym aktywnie podczas spotkań wzięło udział przeszło 400 osób, a kolejne 1,4 tys. przekazało swoją opinię na piśmie. Przed nami trzeci etap, podczas którego każdy będzie mógł zaopiniować projekt uchwały o strefie czystego transportu. Celem obecnie prowadzonej narady jest spotkanie różnych punktów widzenia.Bartłomiej Świerczewski, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego
Ostateczną decyzję podejmują radni, a projekt uchwały przed głosowaniem również będzie poddany konsultacjom.