Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Kierunki interwencji
Biznes musi mieć świadomość, że we Wrocławiu otoczenie dla rozwoju jest nie tylko wyjątkowo korzystne na tle innych polskich i europejskich metropolii, ale również stabilne, pozwalające przedsiębiorcy długofalowo planować i budować swoją przewagę konkurencyjną na rynku.
Drugim kierunkiem interwencji powinno być budowanie świadomości i kultury przedsiębiorczości w mieście. Tylko społeczeństwo otwarte na biznes, rozumiejące proces kreowania przedsiębiorczości i proprzedsiębiorczo wyedukowane ma szansę stworzyć fundamenty miasta o gospodarce opartej na wiedzy i innowacjach.
Kolejnym obszarem wymagającym wsparcia jest stworzenie efektywnego systemu współpracy pomiędzy wrocławskimi szkołami i uczelniami, administracją miejską a przedsiębiorstwami. Obecnie – jak wynika z analizy SWOT – potencjał w tym zakresie jest ogromny, choć nie wystarczająco wykorzystany ze względu na rozproszenie wysiłków instytucji publicznych (sektora wiedzy i administracji) oraz instytucji otoczenia biznesu (organizacji zrzeszających przedsiębiorców, NGO-sów itd.).
Ostatnim kierunkiem interwencji jest promocja i budowanie wizerunku Wrocławia jako miasta przyjaznego przedsiębiorcom. Muszą być oni przekonani, że miejski samorząd chce i będzie promować wrocławską przedsiębiorczość, kreując w ten sposób wizerunek miasta otwartego na potrzeby przedsiębiorców. Aktywna polityka na tym polu sprawi, że we Wrocławiu będzie w praktyce realizowany model rozwoju miasta polegający na integracji działań w obszarze wiedzy, innowacji, kultury i wreszcie przedsiębiorczości.
Podstawowym elementem każdej strategii jest określenie kierunku rozwoju dziedziny, której strategia dotyczy. W niniejszym dokumencie kierunek ten przedstawiono w postaci wizji przedsiębiorczości Wrocławia w roku 2030. Została ona sformułowana w następujący sposób: Przedsiębiorczość wrocławian źródłem bogactwa miasta i wysokiej jakości życia mieszkańców.
Wizje: przedsiębiorczości i strategii
Przedstawiona wizja wrocławskiej przedsiębiorczości w roku 2030 nawiązuje do wizji strategii rozwoju „Wrocław 2030”, tzn. „Zrównoważony rozwój oparty na wysokiej jakości życia obecnych i przyszłych mieszkańców oraz kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości”.
Wskazano w niej przedsiębiorczość skojarzoną z kreatywnością i innowacyjnością jako filar przyszłej pomyślności miasta.
Z wizji zaprezentowanej w niniejszym dokumencie wynika, że za kilkanaście lat Wrocław ma być inteligentnym miastem o gospodarce opartej na wiedzy i mądrości, wykorzystującym swój potencjał akademicki i jednocześnie metropolią oferującą przedsiębiorcom bardzo dobre warunki do prowadzenia biznesu m.in. poprzez udostępnianie im posiadanych przez samorząd zasobów. Ich działania, w szczególności o charakterze kreatywnym i innowacyjnym, mają być wspierane przez:
- efektywnie działającą administrację, wykorzystującą e-usługi do zarządzania miastem, w tym sferą gospodarczą,
- praktycznie kształcące i komercjalizujące wiedzę uczelnie,
- sprawnie współpracujące ze sobą oraz z innymi podmiotami instytucje otoczenia biznesu.
W tej wizji smart citizens decydujący się na prowadzenie działalności gospodarczej mają do dyspozycji smart infrastructure i smart technologies, a miasto jest zarządzane według zasad smart governance.