wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 07:35

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Sensacyjna wiadomość! MPK wybuduje zajezdnię!
Kliknij, aby powiększyć
Na zdjęciu najnowszy tramwaj Moderus Gamma w świeżo wyremontowanej hali na zajezdni Gaj. Fot. Oleksandr Poliakovsky
Na zdjęciu najnowszy tramwaj Moderus Gamma w świeżo wyremontowanej hali na zajezdni Gaj.

Zapadła długo oczekiwana decyzja dotycząca budowy zajezdni tramwajowej. Docelowo ma zapewnić miejsce dla 150 tramwajów. Lokalizacja nie jest zaskoczeniem, nowością jest za to sposób budowy. Powstawać będzie etapami. Po zakończeniu I etapu będzie to miejsce na 50 pojazdów. Natomiast gdy całość zostanie ukończona, MPK będzie miało zaplecze do samodzielnego remontowania i modernizowania tramwajów.

Reklama

By zrozumieć, po co nam nowa zajezdnia, musimy powiedzieć, gdzie jesteśmy z naszymi zadaniami tramwajowymi. Kończymy w najbliższych tygodniach projektowanie trasy na Swojczyce i niezwłocznie zaczniemy ją budować. Projektujemy intensywnie trasę na Maślice, robimy studium korytarzowe dla Psiego Pola. Już budujemy trasę autobusowo-tramwajową na Jagodno - teraz buspas, ale już przygotowany pod tramwaj.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Po co nowa zajezdnia tramwajowa MPK?

To najbardziej ambitne i długo oczekiwane przedsięwzięcie wrocławskiej spółki komunalnej. Bez nowej zajezdni nie ma bowiem mowy o dalszym rozwoju komunikacji tramwajowej. 

MPK użytkuje trzy zajezdnie tramwajowe: Borek, Gaj i Ołbin. Są one jednak zapełnione po brzegi. Są w trakcie modernizacji oraz rozbudowy, aby mogły zmieścić kupowane Moderusy Gamma. Powiększanie floty jest podyktowane koniecznością zapewnienia obsługi nowych tras przez Popowice i na Nowy Dwór. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Mapa przedstawia lokalizacje obecnych zajezdni MPK Wrocław oraz nową, planowaną przy al. Architektów.
Mapa przedstawia lokalizacje obecnych zajezdni MPK Wrocław oraz nową, planowaną przy al. Architektów.

Jednak zakup 46 Gamm to za mało, aby wystarczyło taboru na linie tramwajowe na Maślice, Swojczyce czy Borowską. Powstaje również trasa na Jagodno, na razie autobusowa, ale z szybką opcją dobudowania torów, gdy przepisy na to pozwolą. Nowa linia ma zostać również pociągnięta w głąb osiedla Klecina. Dodać do tego należy trasy, których powstanie planowane jest później, są na razie na etapie koncepcyjnym. Najbardziej spektakularnym z tych przedsięwzięć będzie tramwaj na Psie Pole.

Mówimy tu o połączeniach tramwajowych, z których mieszkańcy będą mogli zacząć korzystać do 2028 roku. W pierwszej kolejności uruchomiony zostanie tramwaj na Swojczyce. Infrastruktura na mostach Chrobrego już jest, a prace projektowe nad całą trasą są na ukończeniu.
Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności

Więcej informacji o powstających liniach tramwajowych na Maślice, Swojczyce, Jagodno, Psie Pole, Klecinę oraz na Borowską, poznasz w naszej mapie wrocławskich inwestycji: 

Zajezdnie we Wrocławiu - piękne, ale małe i pod ochroną

MPK będzie musiało zatem dokupić tramwaje. I nie wystarczy zamówionych 40 Pes, które niebawem zaczną być dostarczane do Wrocławia (poza kupionymi 46 Gammami). Zastąpią one najstarsze Konstale (to te z czasów PRL-u, dwuwagonowe) i liczebnie stan floty MPK się nie zmieni.

Funkcjonujących obecnie zajezdni nie da się już bardziej rozbudować. Są nawet problemy z ich unowocześnianiem i wcale jedynym ograniczeniem nie jest brak pustego terenu w sąsiedztwie.

Wrocławskie zajezdnie tramwajowe są chronionymi zabytkami. Konieczność ochrony tych pięknych obiektów nie jest przedmiotem dyskusji, jednak jest barierą do ich modernizacji, aby spełniały coraz to wyższe standardy, jakie narzuca obsługa nowoczesnych tramwajów.

Nowa zajezdnia tramwajowa przy alei Architektów 

Gdy istniejące zajezdnie na mapie połączymy linią, to zobaczymy, że ich układ z północy na południe przecina Wrocław na pół, znajdują się niemal idealnie w centralnej część miasta. Dlatego zapadła decyzja, aby nowy obiekt umiejscowić na zachodzie, gdzie jest dużo linii tramwajowych, a przybędzie jeszcze kolejna (na Maślice). 

Nie ma możliwości powiększania pojemności obecnych zajezdni, a mamy świadomość, że w kolejnych latach liczba tramwajów będzie rosła. Nowa zajezdnia w tej części miasta jest koniecznością. Lokalizacja na zachodzie miasta jednocześnie rozwiązuje dwa problemy: zwiększamy zasób naszych baz logistycznych oraz tworzymy miejsce, które będzie mogło sprawnie obsługiwać linie tramwajowe w zachodniej części miasta, w tym nowe linie na Popowice i Nowy Dwór, bez konieczności wykonywania pustych przebiegów.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

Stąd wynika lokalizacja w pobliżu al. Architektów. Sąsiadować będzie od wschodu z A8, a od południa z torami kolejowymi, za którymi biegnie ul. Żernicka.

Ta zajezdnia powinna powstać w ciągu dekady. Podczas kolejnej, powinien powstać obiekt na wschodzie miasta. Gdzie dokładnie, to zależy od wybranego przebiegu trasy na Psie Pole, bo między innymi ten kierunek - poza Swojczycami - będą obsługiwać stacjonujące tam tramwaje.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Co będzie w nowej zajezdni tramwajowej?

Taki obiekt, to wielki skomplikowany organizm. Przede wszystkim sieć torów i pajęczyna trakcji. Tramwaje na zajezdniach nie tylko "śpią". Powinny być tam myte, serwisowane, naprawiane, a nawet lakierowane, jeśli np. trzeba je doprowadzić do porządku po stłuczce. Dlatego potrzebne są hale i oczywiście ich wyposażenie.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Mapa przedstawia lokalizację zajezdni tramwajowej przy al. Architekt&oacute;w.&nbsp;</p>
Mapa przedstawia lokalizację zajezdni tramwajowej przy al. Architektów. 

Prezes MPK mówi, że docelowo będzie tam działo zaplecze techniczne z prawdziwego zdarzenia. Będzie hala nie tylko do poważnych napraw tramwajów, ale również do ich modernizacji. MPK będzie samo realizowało zadania, które teraz zleca zewnętrznym firmom. Przewoźnik musi np. regularnie regenerować wózki tramwajów, ale również są wielkie zadania, jak kapitalne remonty. Skody 16T otrzymały drugie życie w Grudziądzu dzięki firmie SAATZ, a Protramy 205 WrAs odmłodził Modertrans Poznań. MPK ma ambicje, aby nawet tak duże projekty realizować we własnym zakresie.

Ile będzie kosztować zajezdnia tramwajowa MPK? 

Z jakim wydatkiem musi się liczyć MPK? Chodzi o olbrzymie pieniądze. MPK Wrocław nie podaje szacunków, ale wiemy, że poznańska zajezdnia "Franowo" pochłonęła ponad 300 mln zł. Wrocławska zapewne będzie skromniejsza, ale też koszty ciągle rosną i za kilka lat, gdy będzie rozstrzygany przetarg na wykonanie, poniżej kwoty 300 mln zł zapewne nie uda się zejść, a możliwe, że będzie wyższa.

Zobacz wrocławskie inwestycje na mapie #InwestycjeWRO – wrocławskie inwestycje w latach 2019-2025 (www.wroclaw.pl)

Dziś plany są takie, że ma to być obiekt o charakterze modułowym, aby można go było rozbudować w miarę możliwości finansowych MPK i miasta. Innymi słowy, budujemy zajezdnię, na jaką nas stać, a nie docelowy obiekt. Zajezdnia, adekwatnie do rosnących potrzeb, ma powstawać "na raty".

Będziemy ją rozbudowywać w miarę rosnących potrzeb. Najpierw będzie na 50 wozów, które obsłużą te prowadzone już projekty tramwajowe. Później przybędzie kolejnych 100 miejsc na planowaną rozbudowę sieci torowisk.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Plan na nową zajezdnię MPK

Jednak już teraz założenie jest takie, że nie oszczędzamy na rozwiązaniach proekologicznych, nowoczesnych technologiach, aby był to obiekt zgodny z obowiązującymi standardami. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Infografika przedstawia dane dotyczące nowej zajezdni przy al. Architektów.
Infografika przedstawia dane dotyczące nowej zajezdni przy al. Architektów.

W zajezdni ma się zmieścić docelowo 150 tramwajów. Do ich obsługi przewidziano:

  • dwie myjnie,
  • dwa stanowiska do sprzątania wnętrz tramwajów,
  • tokarkę podtorową,
  • lakiernię,
  • halę warsztatową do naprawy pojazdów.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl