wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

21°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:45

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. 5 rzeczy, które muszą się wydarzyć na kolei, aby komunikacja była lepsza
Kliknij, aby powiększyć
Pociąg na dworcu Wrocław Świebodzki. Ten wjechał tam tylko pokazowo w marcu 2023 r. Prawdopodobnie składy na Świebodzkim staną się codziennym widokiem w 2026 r., gdy zostaną uruchomione połączenia m.in. na trasie Wrocław Świebodzki - Środa Śląska. Fot. Tomasz Hołod
Pociąg na dworcu Wrocław Świebodzki. Ten wjechał tam tylko pokazowo w marcu 2023 r. Prawdopodobnie składy na Świebodzkim staną się codziennym widokiem w 2026 r., gdy zostaną uruchomione połączenia m.in. na trasie Wrocław Świebodzki - Środa Śląska.

Czy wrocławski węzeł kolejowy zostanie zmodernizowany? Kiedy tory pójdą w górę, aby dołem mógł jechać tramwaj na Jagodno? Ile nowych przystanków kolejowych potrzebują wrocławianie? Wreszcie, co robi miasto, aby rozwijać komunikację kolejową? To vademecum dla zainteresowanych rozwojem we Wrocławiu jednego z najlepszych wynalazków ludzkości w dziedzinie komunikacji.

Reklama

1. Co ma miasto do kolei?

We Wrocławiu zbiega się aż jedenaście linii kolejowych i jest 30 stacji i przystanków. To olbrzymi potencjał, ale żeby go wykorzystać, konieczny jest rozwój infrastruktury. Dlatego włodarze i urzędnicy miejscy od lat „pilnują” kolejowych tematów, choć bezpośrednio nie mają wpływu na decyzje. Za infrastrukturę odpowiadają PKP PLK, a lokalny ruch organizuje Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Rolą miasta jest opiniowanie kolejowych projektów, rezerwowania przestrzeni na nową infrastrukturę kolejową, np. poprzez uwzględnianie jej rozwoju w planach zagospodarowania przestrzennego.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Obecna infrastruktura kolejowa nie jest w stanie sprostać nowoczesnej kolei aglomeracyjnej i zmiana nie nastąpi bez dobudowania czwartego toru na obwodnicy kolejowej, nowych przystanków oraz nowych łącznic we Wrocławiu wpinających obwodnicę towarową do stacji Wrocław Główny, szczególnie od strony wschodniej.

Już pięć lat temu premier, prezydent Wrocławia i marszałek województwa podpisali list intencyjny o współpracy przy opracowaniu Studium Wykonalności Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Ten dokument, opracowywany na zlecenie PKP PLK, ma pozwolić na kompleksowe rozpoznanie potrzeb inwestycji kolejowych na terenie aglomeracji wrocławskiej.

Takie studium miało być narzędziem do planowania inwestycji po 2022 r. Powinno zostać zrealizowane do połowy 2022 r., w ostatnich miesiącach PKP PLK deklarowały, że powstanie do końca 2023 roku. Jeszcze tego dokumentu nie ma. A studium ma określić wiele istotnych tematów, takich jak:

  • odbudowa stacji Wrocław Świebodzki,
  • budowa połączenia kolejowego do lotniska,
  • przeprowadzenie trasy linii kolei dużych prędkości przez wrocławski węzeł kolejowy,
  • przebudowa wrocławskiej linii średnicowej,
  • budowa bezkolizyjnych układów na linii średnicowej celem oddzielenia ruchu regionalnego i dalekobieżnego,
  • możliwość wykorzystania linii towarowych dla ruchu pasażerskiego,
  • budowa nowych przystanków kolejowych.

2. Ile nowych przystanków potrzebujemy?

Od kilku lat Wrocław stara się o stworzenie nowych przystanków kolejowych. Miastu najbardziej zależy na lokalizacjach, które mogłyby obsłużyć duże osiedla mieszkaniowe. Chodzi o przystanki:

  • Wrocław Maślice,
  • Wrocław Zakrzów,
  • Wrocław Gaj Wschód,
  • Wrocław Borowska.

Stacje lub przystanki to miejsca do tworzenia węzłów przesiadkowych. Ich elementem – szczególnie w oddaleniu od centrum – są parkingi P+R, czyli miejsca gdzie można zostawić auto i pojechać do centrum koleją lub transportem miejskim. We Wrocławiu jest już 13 parkingów przy kolei.

W najbliższej przyszłości pojawią się nowe przy stacji Leśnica i Brochów, jako rozwinięcie już istniejących. Rezerwujemy tereny na kolejne parkingi m.in. na Osobowicach i w Łanach.
Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta

3. Kiedy pociągi odjadą z Dworca Świebodzkiego?

Dworzec położony jest w centrum miasta i bardzo dobrze obsługiwany przez komunikację miejską, szczególnie po otwarciu trasy na Nowy Dwór.

Dzięki inwestycji wartej 215 mln zł mają tam w 2026 r. wrócić pociągi. To przedsięwzięcie finansowane w ramach programu Kolej Plus, a Wrocław dokłada 9 mln zł. Partycypuje w nim również Środa Śląska. Oba samorządy liczą, że dzięki reaktywacji dworca miasta połączy „kolejowy tramwaj”.

4. Co ma kolej do tramwaju?

Kolejowy wrocławski węzeł gordyjski może rozwiązać czwarty tor na estakadzie do Dworca Głównego. Wtedy dwa tory mogą służyć kolei dalekobieżnej, a dwa kolei miejskiej i aglomeracyjnej. Miasto od lat ma zarezerwowany teren pod jego budowę – pas terenu na południe od istniejącej estakady od ul. Grabiszyńskiej do Głównego, w śladzie ul. Nasypowej. Nad koncepcją jego budowy PKP PLK pracują od lat i – jak wspomnieliśmy – miały mieć ją gotową do końca minionego roku.

W ostatnich latach najbardziej znanym numerem linii kolejowej jest 285, czyli szlak do Sobótki. Krzyżuje się z ważnymi ulicami i planowanymi liniami tramwajowymi. Na razie wiadomo tyle, że w planach jest przełożenie torów pomiędzy ul. Agrestową a Bardzką na istniejący nasyp towarowej obwodnicy kolejowej, co zapewniłoby bezkolizyjne przecięcia z ulicami Buforową i Grota-Roweckiego.

PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt dla tego zadania. Zostanie w nim przeanalizowane także bezkolizyjne przejście linii kolejowej 285 również nad ul. Zwycięską, co rozwiązałoby problemy na wszystkich istotnych ciągach komunikacyjnych na północ i południe od linii 285: miasto mogłoby zająć się budową tramwaju na Ołtaszyn.

Na Jagodnie liczymy najpierw na możliwość krzyżowania pociągu i tramwaju w poziomie terenu.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

5. Czy pociągiem dojedziemy na lotnisko?

Brakuje zaledwie 3 km torów, aby połączyć stację Wrocław Żerniki z portem lotniczym, pod którym jest tunel i miejsce na stację kolejową. Wrocław zaapelował do Ministra Infrastruktury, aby podjął temat tej inwestycji już na etapie Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r.

Co roku liczba pasażerów na wrocławskim lotnisku rośnie o 10 proc. Inwestycję trzeba zacząć dziś, aby za parę lat pociągi mogły obsługiwać przylatujących i odlatujących z Wrocławia. Z tematem połączenia kolejowego do lotniska miasto walczy już od 16 lat.

Poprosiliśmy PKP PLK o odniesienie się do omawianych w artykule zagadnień. Gdy otrzymamy odpowiedzi, wrócimy do tematu.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl