wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

20°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 11:40

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Jacek Sutryk wysyła list do Donalda Tuska o tramwaju na Jagodno i węźle kolejowym
Kliknij, aby powiększyć
Donald Tusk podczas spotkania z mieszkańcami Jagodna i prezydent Jacek Sutryk. Fot. Tomasz Hołod
Donald Tusk podczas spotkania z mieszkańcami Jagodna i prezydent Jacek Sutryk.

O wrocławskim Jagodnie zrobiło się głośno w kraju i na świecie. Aby 15 października oddać głos w wyborach parlamentarnych, jego mieszkańcy stali w najdłużej kolejce w Polsce, nawet po sześć godzin. 6 listopada przyjechał do nich Donald Tusk podziękować za zaangażowanie. Wtedy m.in. obiecał, że będzie mogła zostać wybudowana linia tramwajowa na Jagodno. Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk przypomniał tę obietnicę pisząc list do premiera.

Reklama

Pamiętając zapowiedź, wtedy kandydata na premiera, a dziś prezesa rady ministrów, o pomocy przy przełamaniu oporu PKP przed wskazaniem nam sposobu krzyżowania się tramwaju z pociągiem - idziemy dalej. W piśmie do Donalda Tuska wnioskujemy także o aktualizację Krajowego Programu Kolejowego dla wrocławskiego węzła kolejowego. W tym obowiązującym Programie poprzedni rząd zmarginalizował znaczenie wrocławskiego węzła kolejowego, wpisując plany jego rozwoju na listę rezerwową. To zamykało kwestie jego remontu w przyszłości, w tym wyniesienia linii kolejowych na poziom plus jeden czy udostępnienia Dworca Świebodzkiego dla pociągów albo dobudowania czwartego toru w centrum miasta. Liczymy tu na pomoc rządu, bo ostatnie duże kolejowe inwestycje we Wrocławiu to był remont dworca głównego w 2012 roku.
prezydent Jacek Sutryk na sesji Rady Miejskiej

To również znalazło się w liście do premiera.

Zobacz również: inwestycja TAT na Jagodno – Buspas/tramwaj na Jagodno

Tramwaj na Jagodno a PKP

Temat dobrze znany jest od lat. Na razie nie może zostać wybudowane połączenie tramwajowe na Jagodno, bowiem linia tramwajowa nie może krzyżować się z kolejową. Na takim stanowisku stoją PKP Polskie Linie Kolejowe. Jednocześnie projektują one przebudowę wrocławskiego węzła kolejowego, która zakłada wyniesienie linii kolejowej nr 285 na nasyp obwodnicy. Wtedy tramwaje (samochody i autobusy również), będą mogły bezkolizyjnie jeździć pod wiaduktem.

To byłaby dobra wiadomość, gdyby nie to, że przebudowa węzła kolejowego spadła z Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku. To oznacza, że nie ma jej w planach do realizacji. Rząd Mateusza Morawieckiego umieścił inwestycję na liście rezerwowej, czyli bez gwarancji, że zostanie zrealizowana. 

Tramwaj na Jagodno - jeśli nie wiadukt, to skrzyżowanie

Władze Wrocławia są w patowej sytuacji, a mieszkańcy zirytowani brakiem konkretnej perspektywy. Obecny etap jest taki: tramwaj na Jagodno powstanie wtedy, gdy PKP PLK przeniosą linię kolejową na wiadukt, czyli... nikt nie wie kiedy. 

Prezydent apeluje do premiera Tuska o rozwiązanie dwóch kwestii.

  • Po pierwsze, wpisanie przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego na listę inwestycji priorytetowych, których realizacja jest przewidziana w najbliższych latach.
  • Po drugie - zmianę przepisów w taki sposób, aby została uregulowana kwestia skrzyżowania torów tramwajowych z kolejowymi.

Priorytetem dla Wrocławia jest kompleksowa przebudowa wrocławskiego węzła kolejowego wraz z docelową przebudową większości przecięć kolejowo-drogowych na bezkolizyjne. Jednak chcemy być przygotowani się na różne okoliczności. Jeśli działania PKP PLK zakończą się fiaskiem lub odsuną się w nieokreśloną przyszłość, to chcemy mieć alternatywne rozwiązanie.
prezydent Jacek Sutryk na sesji Rady Miejskiej Wrocławia

Innymi słowy: jeśli przeniesienie torowiska na wiadukt wciąż będzie wielką niewiadomą, to prezydent chce móc zbudować skrzyżowanie kolejowo-tramwajowe. Przy czym pierwsza opcja jest zdecydowanie korzystniejsza.

Autobus na Jagodno, tramwaj na Maślice

Miasto nie zasypuje gruszek w popiele i buduje trasę na Jagodno na razie tylko dla autobusów. Jednak powstaje ona w technologii, która umożliwi szybkie przebudowanie jej na autobusowo-tramwajową. Jak już pisaliśmy, nowy korytarz komunikacyjny powstaje na bazie projektu trasy tramwajowej. 

Geometria trasy w planie i profilu - łuki poziome, pochylenia podłużne, łuki pionowe - została dostosowana do wymagań dla linii tramwajowej. Podobnie wszystkie perony przystankowe zaprojektowano w taki sposób, żeby nie było potrzeby ich korekty w czasie przebudowy jezdni autobusowej na trasę tramwajowo-autobusową. W ramach projektowania jezdni dla autobusów wykonano koncepcję układu słupów trakcyjnych, a wszystkie elementy trasy i sieci podziemne zaprojektowano w taki sposób, żeby możliwe było w przyszłości wykonanie slupów trakcji tramwajowej przy możliwie jak najmniejszym zakresie robót straconych.
Marek Suchy, prezes Biura Projektów Dróg i Mostów BBKS-Projekt

Tory kolejowe nie kolidują z innymi inwestycjami tramwajowymi. Trwają prace projektowe tramwaju na Maślice, są plany tramwaju przez ul. Borowską, trwają przygotowania do tramwajowego połączenia Swojczyc, a także wytyczany jest korytarz połączenia na Psie Pole. Jest również wizja tramwaju na Ołtaszyn i dalej do Wysokiej, jednak to przedsięwzięcie dzieli na razie los Jagodna - na przeszkodzie stoi ta sama linia kolejowa. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl