Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Pamiętając zapowiedź, wtedy kandydata na premiera, a dziś prezesa rady ministrów, o pomocy przy przełamaniu oporu PKP przed wskazaniem nam sposobu krzyżowania się tramwaju z pociągiem - idziemy dalej. W piśmie do Donalda Tuska wnioskujemy także o aktualizację Krajowego Programu Kolejowego dla wrocławskiego węzła kolejowego. W tym obowiązującym Programie poprzedni rząd zmarginalizował znaczenie wrocławskiego węzła kolejowego, wpisując plany jego rozwoju na listę rezerwową. To zamykało kwestie jego remontu w przyszłości, w tym wyniesienia linii kolejowych na poziom plus jeden czy udostępnienia Dworca Świebodzkiego dla pociągów albo dobudowania czwartego toru w centrum miasta. Liczymy tu na pomoc rządu, bo ostatnie duże kolejowe inwestycje we Wrocławiu to był remont dworca głównego w 2012 roku.prezydent Jacek Sutryk na sesji Rady Miejskiej
To również znalazło się w liście do premiera.
Zobacz również: inwestycja TAT na Jagodno – Buspas/tramwaj na Jagodno
Tramwaj na Jagodno a PKP
Temat dobrze znany jest od lat. Na razie nie może zostać wybudowane połączenie tramwajowe na Jagodno, bowiem linia tramwajowa nie może krzyżować się z kolejową. Na takim stanowisku stoją PKP Polskie Linie Kolejowe. Jednocześnie projektują one przebudowę wrocławskiego węzła kolejowego, która zakłada wyniesienie linii kolejowej nr 285 na nasyp obwodnicy. Wtedy tramwaje (samochody i autobusy również), będą mogły bezkolizyjnie jeździć pod wiaduktem.
To byłaby dobra wiadomość, gdyby nie to, że przebudowa węzła kolejowego spadła z Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku. To oznacza, że nie ma jej w planach do realizacji. Rząd Mateusza Morawieckiego umieścił inwestycję na liście rezerwowej, czyli bez gwarancji, że zostanie zrealizowana.
Tramwaj na Jagodno - jeśli nie wiadukt, to skrzyżowanie
Władze Wrocławia są w patowej sytuacji, a mieszkańcy zirytowani brakiem konkretnej perspektywy. Obecny etap jest taki: tramwaj na Jagodno powstanie wtedy, gdy PKP PLK przeniosą linię kolejową na wiadukt, czyli... nikt nie wie kiedy.
Prezydent apeluje do premiera Tuska o rozwiązanie dwóch kwestii.
- Po pierwsze, wpisanie przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego na listę inwestycji priorytetowych, których realizacja jest przewidziana w najbliższych latach.
- Po drugie - zmianę przepisów w taki sposób, aby została uregulowana kwestia skrzyżowania torów tramwajowych z kolejowymi.
Priorytetem dla Wrocławia jest kompleksowa przebudowa wrocławskiego węzła kolejowego wraz z docelową przebudową większości przecięć kolejowo-drogowych na bezkolizyjne. Jednak chcemy być przygotowani się na różne okoliczności. Jeśli działania PKP PLK zakończą się fiaskiem lub odsuną się w nieokreśloną przyszłość, to chcemy mieć alternatywne rozwiązanie.prezydent Jacek Sutryk na sesji Rady Miejskiej Wrocławia
Innymi słowy: jeśli przeniesienie torowiska na wiadukt wciąż będzie wielką niewiadomą, to prezydent chce móc zbudować skrzyżowanie kolejowo-tramwajowe. Przy czym pierwsza opcja jest zdecydowanie korzystniejsza.
Autobus na Jagodno, tramwaj na Maślice
Miasto nie zasypuje gruszek w popiele i buduje trasę na Jagodno na razie tylko dla autobusów. Jednak powstaje ona w technologii, która umożliwi szybkie przebudowanie jej na autobusowo-tramwajową. Jak już pisaliśmy, nowy korytarz komunikacyjny powstaje na bazie projektu trasy tramwajowej.
Geometria trasy w planie i profilu - łuki poziome, pochylenia podłużne, łuki pionowe - została dostosowana do wymagań dla linii tramwajowej. Podobnie wszystkie perony przystankowe zaprojektowano w taki sposób, żeby nie było potrzeby ich korekty w czasie przebudowy jezdni autobusowej na trasę tramwajowo-autobusową. W ramach projektowania jezdni dla autobusów wykonano koncepcję układu słupów trakcyjnych, a wszystkie elementy trasy i sieci podziemne zaprojektowano w taki sposób, żeby możliwe było w przyszłości wykonanie slupów trakcji tramwajowej przy możliwie jak najmniejszym zakresie robót straconych.Marek Suchy, prezes Biura Projektów Dróg i Mostów BBKS-Projekt
Tory kolejowe nie kolidują z innymi inwestycjami tramwajowymi. Trwają prace projektowe tramwaju na Maślice, są plany tramwaju przez ul. Borowską, trwają przygotowania do tramwajowego połączenia Swojczyc, a także wytyczany jest korytarz połączenia na Psie Pole. Jest również wizja tramwaju na Ołtaszyn i dalej do Wysokiej, jednak to przedsięwzięcie dzieli na razie los Jagodna - na przeszkodzie stoi ta sama linia kolejowa.