wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

14°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 02:15

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Wszyscy mają pociąg na lotnisko, tylko nie Wrocław. Czy to się zmieni? Miasto i port lotniczy apelują

Nawet do radomskiego lotniska - bohatera licznych dowcipów - będzie można dojechać pociągami. Do krakowskiego portu dociera w ten sposób milion pasażerów rocznie. A we Wrocławiu mamy tunel kolejowy pod lotniskiem tylko... szyn i pociągów brak. Brakuje trzech kilometrów torów, które połączyłyby port ze stacją Wrocław Żerniki. Wrocław apeluje do Ministra Infrastruktury, aby podjął temat tej inwestycji.

Reklama

Tematem połączenia kolejowego do lotniska Rada Miejska Wrocławia zajęła się już... 16 lat temu. 9 lat temu powstało studium wykonalności. Powstanie tej linii kolejowej jest ujęte w studium wykonalności dla towarowej obwodnicy Wrocławia, które sporządzają PKP Polskie Linie Kolejowe. Po pięciu latach prac dokument ma być gotowy do końca tego roku. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Grafika przedstawiająca najważniejsze dane dotyczące pociągu na lotnisko.</p> wroclaw.pl
Grafika przedstawiająca najważniejsze dane dotyczące pociągu na lotnisko.

Jednak nie oznacza to, że od przyszłego roku rozpocznie się boom inwestycyjny. Wręcz przeciwnie, rząd wyciął z Krajowego Programu Kolejowego finansowanie przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego. Tak więc przygotowane przez PLK „Studium Wykonalności dla C-E 59 – odcinek Święta Katarzyna – Wrocław Brochów – Wrocław Muchobór/Wrocław Kuźniki” będzie jeszcze przez lata leżało na półce. Realizacja została bowiem przeniesiona na listę rezerwową.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: kolej na wrocławskie lotnisko, mapa materiały prasowe UMW
kolej na wrocławskie lotnisko, mapa

Wrocław nie marnuje. Nie marnuje również czasu. Dziś wysyłamy apel do Ministra Infrastruktury, aby ponownie wpisał wrocławski węzeł kolejowy na listę projektów do realizacji. To inwestycja potrzebna nie tylko wrocławianom, nie tylko Dolnoślązakom, ale całej Polsce. Na takie cele są środki unijne do pozyskania. Bez rozbudowy infrastruktury kolejowej nie będziemy się rozwijać.
Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia

Wrocławskie lotnisko. Cztery miliony pasażerów rocznie.

Już teraz jest duży potencjał do zapełnienia pociągów kursujących na lotnisko, a będzie on jeszcze rósł.

Co roku liczba obsłużonych na lotnisku pasażerów rośnie o około 10 procent. Dlatego nie możemy czekać i apelujemy o jak najszybsze rozpoczęcie prac nad budową linii kolejowej. Za kilka lat będziemy mieć 7-8 mln pasażerów, dlatego nie możemy czekać, inwestycję musimy rozpoczynać już teraz, aby była gotowa do obsługi ogromnej liczby pasażerów.
Karol Przywara, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław

Komunikację zbiorową na lotnisko obecnie zapewnia miasto autobusami linii 106 i 129 oraz nocną linią 206. Pilotażowo w weekendy kursuje specjalna linia pośpieszna P.  

Zapewniamy transport na lotnisko, jednak zależy nam na stworzeniu wygodnej dla pasażerów opcji. Autobus z centrum, w zależności od natężenia ruchu, jedzie 40-45 minut. Pociąg tę trasę pokonywałby w 20 minut. Zabierałby znacznie więcej pasażerów niż autobus, a przy tym byłby bardziej niezawodny. Dodajmy do tego walor ekologiczny i mniejszy ruch na trasie do lotniska.
Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu UMW

Pociąg na lotnisko. Wrocław Główny lub Wrocław Świebodzki.

Zabierałby pasażerów ze stacji Wrocław Muchobór, Wrocław Nowy Dwór i Wrocław Żerniki. Za tą ostatnią rozpoczynałby się trzykilometrowy odcinek nowych torów, który prowadziłby do zbudowanego już tunelu pod lotniskiem i dworca czołowego. Pasażerowie z peronu wychodziliby na istniejące schody ruchome, którymi wjeżdżaliby na poziom 0, na wprost hali odlotów. Działają również windy, które obecnie służą chętnym do modlitwy w lotniskowej kaplicy. 

Wrocław jedyny bez połączenia kolejowego z lotniskiem.

Takie połączenia mają Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Modlin (autobusowo-kolejowe), Lublin i Olsztyn. Jeszcze w tym roku oddane zostanie połączenie w Katowicach. Od 1 października działa połączenie w Rzeszowie.

Według szacunków, koszt budowy połączenia kolejowego do portu im. Kopernika wraz z uruchomieniem dworca czołowego wyniósłby 250 mln zł.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl