wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

20°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 14:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Pierwszy w Polsce hub przeładunkowy kurierów

Zamiast dostawczaków rowery cargo. Pierwszy w Polsce hub przeładunkowy kurierów powstanie we Wrocławiu

Data publikacji: Autor:

Pomysł jest prosty. W parkingu podziemnym Narodowego Forum Muzyki powstanie Mikrohub Wrocław. Towary z samochodów dostawczych będą tam przeładowywane na rowery cargo i rozwożone dalej po centrum. O tym, jak to będzie działało w rzeczywistości, rozmawiają już wrocławscy urzędnicy, naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego oraz reprezentanci firm kurierskich i stowarzyszeń zajmujących się zrównoważoną mobilnością i logistyką miejską.

Reklama

Zeroemisyjne dostawy w historycznym centrum Wrocławia nie są już wizją, a planem, który się realizuje. W środę 17 lipca na Uniwersytecie Ekonomicznym podpisano porozumienie o utworzeniu w podziemnym parkingu NFM małego centrum przeładunkowego roboczej nazwie Mikrohub Wrocław.

– Partnerstwo to jest kolejnym już krokiem w stronę przyjaznego wrocławianom Starego Miasta. Zależy nam na pogodzeniu potrzeb mieszkańców i przedsiębiorców – powiedział Jakub Mazur na konferencji zorganizowanej z okazji podpisania porozumienia. 

Wiemy, że temat obsługi dostaw i logistyki w centrum miasta jest sprawą złożoną, dlatego potrzebujemy nowych rozwiązań.
Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia

Dostosowanie systemu do potrzeb

Największe wyzwania i strategię rozwoju dla mobilności Wrocławia zostały określone w „Masterplanie dla przestrzeni miejskich w centrum” z 2021 roku. A potrzebę stworzenia czegoś na kształt mikrohubu wyrazili sami mieszkańcy:

Jak wynika z badań ankietowych przeprowadzonych wśród przedsiębiorstw zlokalizowanych w centrum miasta oraz z analizy dostaw towarowych na potrzeby Masterplanu, największe wyzwania dla firm kurierskich to wyznaczone okna czasowe dla dostaw i brak dedykowanych miejsc do rozładunku. Te ograniczenia często prowadzą do realizacji dostaw poza ustalonymi godzinami oraz do blokowania chodników i jezdni przez pojazdy dostawcze. Rozwiązanie tych problemów wymaga otwartego dialogu między różnymi interesariuszami. To właśnie nad tego typu kwestiami zamierzamy się skupić, pracując w ramach Partnerstwa – powiedziała prof. Maja Kiba-Janiak, dyrektorka Centrum Logistyki Miejskiej przy Uniwersytecie Ekonomicznym, liderka partnerstwa.

Mikrohub w dużej mierze mógłby rozwiązać te problemy. 

<p>Podpisanie partnerstwa na rzecz jakości obsługi towarowej w historycznym centrum miasta Wrocławia (17.07.2024)</p> Magdalena Pasiewicz
Podpisanie partnerstwa na rzecz jakości obsługi towarowej w historycznym centrum miasta Wrocławia (17.07.2024)

Porozumienie wszystkich zainteresowanych

Porozumienie, które zawarto, jest przypieczętowaniem poszerzenia zeszłorocznej dwustronnej umowy (między miastem a uczelnią) o kolejne grupy zainteresowane mobilnością w centrum, czyli:

  • przedsiębiorstwa kurierskie, związane z dowozem towarów;
  • ekspertów;
  • przedstawicieli stowarzyszeń zajmujących się zrównoważoną mobilnością.

– Chcemy stworzyć platformę, która jak mamy nadzieję pozwoli na wypracowanie najlepszych rozwiązań logistycznych dla centrum Wrocławia zarówno dla miasta, mieszkańców, jak i przedsiębiorców – tłumaczy Monika Kozłowska Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

<p>Podpisanie partnerstwa na rzecz jakości obsługi towarowej w historycznym centrum miasta Wrocławia (17.07.2024)</p> Magdalena Pasiewicz
Podpisanie partnerstwa na rzecz jakości obsługi towarowej w historycznym centrum miasta Wrocławia (17.07.2024)

Minihub Wrocław w parkingu NFM

Pomysł na minihub powstał podczas warsztatów z przedsiębiorcami i kurierami. Roboczo o centrum przeładunkowe mówi się Minihub Wrocław.

– Działanie takiego mikrohuba będzie polegało na zorganizowaniu miejsca w pobliżu centrum, gdzie będzie można bezpiecznie przeładować towary z samochodów dostawczych na mniejsze pojazdy, w tym rowery cargo. Dzięki temu spalinowe auta dostawcze nie wjadą do centrum, a większość dostaw będzie ekologiczna i niskoemisyjna – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek. – Do tej inicjatywy zaprosiliśmy siedem firm kurierskich, które zadeklarowały chęć korzystania z mikrohuba.

Takie rozwiązania funkcjonują już za granicą. Nad mikrohubem pracuje też Poznań (projekt Greta rozpoczęto w kwietniu 2023, ma potrwać do maja 2026 roku; jego celem jest zbadanie efektywności dostaw realizowanych z wykorzystaniem hubów przeładunkowych i rowerów towarowych). 

Kolejne plany

W planach jest też przeprowadzenie szczegółowych badań pod kątem organizowania dostaw towarów i zaplecza logistycznego w centrum miasta. Wnioski pozwolą podjąć dalsze kroki, choćby wypracować system miejsc postojowych dla dostawców w centrum.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama