Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Zeroemisyjne dostawy w historycznym centrum Wrocławia nie są już wizją, a planem, który się realizuje. W środę 17 lipca na Uniwersytecie Ekonomicznym podpisano porozumienie o utworzeniu w podziemnym parkingu NFM małego centrum przeładunkowego roboczej nazwie Mikrohub Wrocław.
– Partnerstwo to jest kolejnym już krokiem w stronę przyjaznego wrocławianom Starego Miasta. Zależy nam na pogodzeniu potrzeb mieszkańców i przedsiębiorców – powiedział Jakub Mazur na konferencji zorganizowanej z okazji podpisania porozumienia.
Wiemy, że temat obsługi dostaw i logistyki w centrum miasta jest sprawą złożoną, dlatego potrzebujemy nowych rozwiązań.Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia
Dostosowanie systemu do potrzeb
Największe wyzwania i strategię rozwoju dla mobilności Wrocławia zostały określone w „Masterplanie dla przestrzeni miejskich w centrum” z 2021 roku. A potrzebę stworzenia czegoś na kształt mikrohubu wyrazili sami mieszkańcy:
– Jak wynika z badań ankietowych przeprowadzonych wśród przedsiębiorstw zlokalizowanych w centrum miasta oraz z analizy dostaw towarowych na potrzeby Masterplanu, największe wyzwania dla firm kurierskich to wyznaczone okna czasowe dla dostaw i brak dedykowanych miejsc do rozładunku. Te ograniczenia często prowadzą do realizacji dostaw poza ustalonymi godzinami oraz do blokowania chodników i jezdni przez pojazdy dostawcze. Rozwiązanie tych problemów wymaga otwartego dialogu między różnymi interesariuszami. To właśnie nad tego typu kwestiami zamierzamy się skupić, pracując w ramach Partnerstwa – powiedziała prof. Maja Kiba-Janiak, dyrektorka Centrum Logistyki Miejskiej przy Uniwersytecie Ekonomicznym, liderka partnerstwa.
Mikrohub w dużej mierze mógłby rozwiązać te problemy.
Porozumienie wszystkich zainteresowanych
Porozumienie, które zawarto, jest przypieczętowaniem poszerzenia zeszłorocznej dwustronnej umowy (między miastem a uczelnią) o kolejne grupy zainteresowane mobilnością w centrum, czyli:
- przedsiębiorstwa kurierskie, związane z dowozem towarów;
- ekspertów;
- przedstawicieli stowarzyszeń zajmujących się zrównoważoną mobilnością.
– Chcemy stworzyć platformę, która jak mamy nadzieję pozwoli na wypracowanie najlepszych rozwiązań logistycznych dla centrum Wrocławia zarówno dla miasta, mieszkańców, jak i przedsiębiorców – tłumaczy Monika Kozłowska Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Minihub Wrocław w parkingu NFM
Pomysł na minihub powstał podczas warsztatów z przedsiębiorcami i kurierami. Roboczo o centrum przeładunkowe mówi się Minihub Wrocław.
– Działanie takiego mikrohuba będzie polegało na zorganizowaniu miejsca w pobliżu centrum, gdzie będzie można bezpiecznie przeładować towary z samochodów dostawczych na mniejsze pojazdy, w tym rowery cargo. Dzięki temu spalinowe auta dostawcze nie wjadą do centrum, a większość dostaw będzie ekologiczna i niskoemisyjna – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek. – Do tej inicjatywy zaprosiliśmy siedem firm kurierskich, które zadeklarowały chęć korzystania z mikrohuba.
Takie rozwiązania funkcjonują już za granicą. Nad mikrohubem pracuje też Poznań (projekt Greta rozpoczęto w kwietniu 2023, ma potrwać do maja 2026 roku; jego celem jest zbadanie efektywności dostaw realizowanych z wykorzystaniem hubów przeładunkowych i rowerów towarowych).
Kolejne plany
W planach jest też przeprowadzenie szczegółowych badań pod kątem organizowania dostaw towarów i zaplecza logistycznego w centrum miasta. Wnioski pozwolą podjąć dalsze kroki, choćby wypracować system miejsc postojowych dla dostawców w centrum.