Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Szefowie spółek CPK i PKP PLK podpisali dokument, którego efektem będzie szereg inwestycji. Celem jest zwiększenie przepustowości infrastruktury we wrocławskim węźle kolejowym i dostosowanie go do obsługi Kolei Dużych Prędkości, które w następnej dekadzie mają połączyć Wrocław z Łodzią i Warszawą.
Szykowane zmiany będą miały też duży wpływ na komunikację regionalną i aglomeracyjną stolicy Dolnego Śląska.
Obecnie najszybszy dojazd z Warszawy do Wrocławia zajmuje pociągiem w zależności od połączenia od trzech i pół do prawie czterech godzin.
Chcemy, żeby to były 3 godziny, a za 10 lat, kiedy ruszą Koleje Dużych Prędkości, żeby czas podróży skrócił się do godziny i 40 minutmówił podczas konferencji prasowej Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Jednak, zanim dojdzie do rozpoczęcia budowy tzw. igreka (linia KDP “Y”), łączącego Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem, co jest priorytetową inwestycją CPK, przygotowania wymaga wrocławski węzeł kolejowy. A ten ze względu na rosnący ruch pasażerski wymaga licznych usprawnień.
Wiceminister Malepszak zaznacza, że liczba pasażerów kolei przewijających się przez Wrocław wzrosła w ciągu ostatnich 15 lat o 200 proc., co jest ogólnopolskim fenomenem.
29 milionów pasażerów w 2024 roku to rekordowa liczba, ale też wiąże się z tym, że przy rosnącej liczbie połączeń coraz trudniej układać rozkłady jazdywylicza Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.
- Wrocławski węzeł kolejowy już dziś funkcjonuje na granicy swojej przepustowości. Wraz z szybkim rozwojem przewozów regionalnych i aglomeracyjnych przebudowa węzła staje się koniecznością. To inwestycja, która pozwoli odciążyć Wrocław Główny i da pasażerom nowe możliwości podróżowania – zarówno w codziennych dojazdach, jak i w dalszych relacjach. To projekt, który zmienia kolej we Wrocławiu w realny sposób i odpowiada na potrzeby mieszkańców – dodał Piotr Wyborski.
Dlatego na terenie Wrocławia PLK przeprowadzi liczne inwestycje, które poprawią przepustowość szlaków kolejowych przechodzących przez miasto. I tak między stacją Wrocław Główny a posterunkiem Grabiszyn dobudowany zostanie czwarty tor, by umożliwić bezkolizyjny przejazd większej liczbie pociągów (obecnie zdarza się, że niektóre składy muszą czekać na wolny tor by wjechać na Dworzec Główny).
Również na samym Dworcu Głównym zajdą zmiany, których rezultatem będzie stworzenie możliwości zatrzymywania się składów Kolei Dużych Prędkości przy najdłuższych peronach.
Reaktywacja Dworca Świebodzkiego
PKP PLK zamierza też przywrócić do użytkowania Dworzec Świebodzki. Zgodnie z założeniami programu Kolej + w 2029 roku z tej stacji pociągi mają zacząć jeździć stronę Środy Śląskiej, Wołowa i Kątów Wrocławskich. A dzięki przebudowie układów torowych na węźle Grabiszyn, ze Świebodzkiego będzie też możliwość jazdy w kierunku Trzebnicy, Rawicza i Oleśnicy.
Dworzec Świebodzki będzie też spełniał ważną w rolę podczas prac m.in. na Dworcu Głównym, gdy będzie mógł przejąć obsługę części połączeń. W efekcie zyska charakter nie tylko aglomeracyjny, ale również częściowo międzyregionalny.
Bezkolizyjnie na Jagodnie
PLK szykuje się też do wyniesienia odcinka linii Wrocław - Sobótka- Świdnica na wiadukt nad ul. Buforową. W tej sprawie spółka prowadzi rozmowy z miastem. Gdy dojdzie do porozumienia, co według przedstawicieli PLK ma nastąpić niebawem, inwestycja będzie mogła ruszyć.
Przetarg na projekt powinien zostać ogłoszony w I kwartale 2026 roku. Gdy będziemy mieli projekt konieczne jeszcze będzie uzyskanie decyzji środowiskowej. Poza tym chcemy skorelować tę budowę z inwestycją miejską - budową linii tramwajowej na Jagodnowyjaśnia Rafał Banaszkiewicz, pełnomocnik zarządu ds. przygotowania inwestycji w PLK.
Ta inwestycja pozwoli na budowę skrzyżowania bezkolizyjnego i umożliwi miastu przedłużenie linii tramwajowej na Jagodno bez styku z torami kolejowymi. Powinna zostać zrealizowana do 2029 roku.
Nowy przystanek kolejowy na Maślicach
To zresztą nie jedyny projekt, przy którym kolejarze będą współdziałać z miastem. We współpracy z magistratem planowana jest budowa przystanku kolejowego Wrocław Maślice. Ma być on zlokalizowany nieopodal planowanej pętli tramwajowej.
PLK ogłosi też na przełomie bieżącego roku przetarg na przebudowę odcinka linii kolejowej nr 143 Psie Pole - Sołtysowice. Projekt realizowany w zakresie programu FENiKS zwiększy przepustowość dla kierunków Oleśnica i Trzebnica, co pozwoli wprowadzić więcej połączeń aglomeracyjnych.
Pasażerskie składy na towarowej obwodnicy
W ramach modernizacji wrocławskiego węzła kolejowego przebudowę przejdzie też towarowa obwodnica Wrocławia. Oprócz przeznaczenia do obsługi składów towarowych plany zakładają przekształcenie jej w obwodnicę aglomeracyjną, po której będą kursować także pociągi pasażerskie. Dlatego pojawią się na niej nowe przystanki dla wrocławian i turystów.
Natomiast budowa linii 86 na potrzeby ruchu towarowego przez Centralny Port Komunikacyjny (w kierunku Bierutowa - przez Oleśnicę, Bierutów i Czernicę do stacji Wrocław Brochów) stworzy dla pociągów towarowych wejście na obwodnicę towarową. To pozwoli odseparować ruch towarowy od ruchu pasażerskiego w centrum miasta.
Inwestycje także w regionie
Przy okazji prezentacji planów inwestycyjnych dotyczących wrocławskiego węzła kolejowego, wiceminister infrastruktury wspomniał też o zamierzeniach na Dolnym Śląsku.
Przykładowo w 2026 roku ruszy modernizacja linii kolejowej Oleśnica- Kluczbork.
Najpierw będą to 143 kilometry, a potem w 2027 roku - cała linia Wrocław - Oleśnica - Kluczbork powinna być już zmodernizowanazapowiedział wiceminister Piotr Malepszak.
Natomiast sztandarową inwestycją będzie oczywiście budowa linii Kolei Dużych Prędkości realizowana przez CPK.
Według założeń, pociągi na tzw. igreku będą osiągać prędkość 300-320 km/h. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami. z obecnych zapowiedzi przedstawicieli rządu i CPK wynika, że szlak na Dolny Śląsk (Wrocław - Sieradz) powinien być gotowy w 2035 r.