wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

14°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:40

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Rozliczenie PIT wcale nie musi być trudne. Wyjaśniamy jak to zrobić w tym roku
Kliknij, aby powiększyć
Rozliczenie podatkowe wcale nie musi być trudne.  Na zdjęciu kalkulator i kobieca dłoń Pixabay
Rozliczenie podatkowe wcale nie musi być trudne. Na zdjęciu kalkulator i kobieca dłoń

Złożenie rocznego zeznania podatkowego to obowiązek, który aktualnie dla nikogo nie powinien stanowić większego problemu. PIT można rozliczyć w wygodny sposób korzystając. z przygotowanej przez resort finansów usługi Twój e-PIT. Już 15 lutego 2023 roku pojawią się tam wstępnie rozliczone zeznania PIT-37 za 2022 rok. Jeśli będą poprawne, wystarczy je tylko zaakceptować. PIT można też rozliczyć samodzielnie.

Reklama

Dla wielu osób prawidłowe wypełnienie tradycyjnego formularza PIT bywa dość skomplikowane. Jednak teraz rozliczenie roczne może być znacznie łatwiejsze. Podatnicy płacący podatek dochodowy od osób fizycznych mogą skorzystać z kilku różnych opcji m.in. usługi Twój e-PIT Ministerstwa Finansów.

Umożliwia ona automatyczne złożenie rocznego PIT i znacząco ułatwia cały proces. Pozwala również na skorzystanie z ulg i odliczeń oraz przekazanie 1,5 proc. podatku dla wybranej organizacji pożytku publicznego. Zeznanie podatkowe można też wypełnić przy pomocy intuicyjnych programów PIT lub platformy e-Deklaracje. Również one umożliwiają złożenie PIT przez internet, co znacznie ułatwiła to zadanie.   

 Aby przesłać PIT za pomocą internetu przydatne będą:

  • identyfikator podatkowy – PESEL lub NIP
  • data urodzenia
  • przychód za 2021 rok
  • przychód za 2022 rok z jednego z PIT-11 lub PIT-8C

Choć PIT można złożyć także z urzędzie skarbowym, to przesłanie deklaracji podatkowej przez internet nie tylko zmniejsza ryzyko popełnienia błędu, ale także skróci okres oczekiwania na zwrot ewentualnej nadpłaty podatku – z 90 do 45 dni.

Niezbędny dokument PIT-11

PIT-11 to dokument, który jest niezbędny do sporządzenia rocznego zeznania podatkowego. Stanowi podstawową informację o przychodach, dochodach, kosztach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wystawia go pracodawca lub zleceniodawca, który w trakcie roku rozlicza, pobiera i wpłaca zaliczki na podatek dochodowy.  Musi on go przekazać do urzędu skarbowego w formie elektronicznej w terminie do 31 stycznia 2023 roku, natomiast podatnik powinien go otrzymać w dowolnej formie do 28 lutego 2023 roku.

Z kolei dla każdego emeryta i rencisty kluczowym drukiem jest PIT-40A. Zakład Ubezpieczeń Społecznych powinien przesłać go do większości świadczeniobiorców z końcem lutego 2023 roku.

Jaki formularz?

Podatnicy uzyskujący dochody z pracy na etacie, umowy o działo lub zlecenia wypełniają druk PIT -37. Natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą korzystają z druku PIT-36.

Warto skorzystać z ulg podatkowych

Przy rozliczeniu rocznym można również skorzystać z wielu ulg podatkowych. Jak twierdzi Mariusz Raszczyk, doradca podatkowy z wrocławskiej Kancelarii Doradztwa Podatkowego Verum, w tym roku w kwestii ulg nie zmieniło się zbyt dużo.

Podatnicy nadal mogą korzystać z ulgi na dzieci, małżeństwa mają prawa do wspólnego rozliczenia podatku, a osoby samotnie wychowujące dzieci również mają bardziej korzystne rozliczenie. Warto też przypomnieć o kwocie wolnej od podatku w wysokości 30 tys. zł.
Mariusz Raszczyk

Podatnicy mogą również skorzystać z ulgi internetowej, rehabilitacyjnej, termomodernizacyjnej, dla krwiodawców, dla młodych oraz dla pracujących seniorów.

Konieczne Urzędowe Poświadczenie Odbioru

Gdy złożymy PIT elektronicznie, powinniśmy otrzymać Urzędowe Poświadczenie Odbioru, czyli tzw. UPO. Jest to dokument, który stanowi potwierdzenie otrzymania wniosku przez urząd. Platforma ePUAP generuje go automatycznie.

Jednak w przypadku zeznania podatkowego można go pobrać dopiero po weryfikacji dokumentu. Deklaracja jest wcześniej sprawdzana pod względem identyfikacyjnym, formalnym i rachunkowym. Jeśli wysłaliśmy PIT z programu zainstalowanego na komputerze, należy sprawdzić w nim status wysyłki. Zwykle będzie to status 200 i w programie znajdziemy link do pobrania UPO.

Można też skontaktować się ze swoim urzędem skarbowym, z prośbą o ustalenie, czy PIT został dostarczony. Wówczas na podstawie danych podatnika urzędnik zweryfikuje, czy deklaracja podatkowa jest w systemie.

Podatnik może uzyskać UPO, czy nawet prosić o wydanie uwierzytelnionego odpisu PIT. W tej sytuacji trzeba się jednak liczyć z koniecznością wniesienia opłaty skarbowej.

UPO może się przydać w razie ewentualnej kontroli skarbowej. Bez względu na sposób, w jaki składamy roczne zeznanie podatkowe PIT, UPO trzeba przechowywać przynajmniej przez 5 lat.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl