wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW „Aniołkowe Granie” we Wrocławiu. Zgłoszenia szkół i przedszkoli

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Dwa warianty budowy tramwaju i przebudowy ul. Opolskiej

O wielkiej przebudowie ulicy Opolskiej i przedłużeniu linii tramwajowej do granicy miasta, niemal pod same Radwanice, pisaliśmy wielokrotnie. Teraz czas na doprecyzowanie, jak nowa linia tramwajowa ma przebiegać. Wiadomo, że wzdłuż Opolskiej, ale należy podjąć decyzję, po której stronie jezdni. Miasto pyta o zdanie mieszkańców. Konsultacje trwać będą do 16 grudnia.

Reklama

Najważniejsze informacje:

  • Do 2030 roku ma powstać linia tramwajowa na Księże Wielkie.
  • Obecnie trwa projektowanie przebudowy ulicy Opolskiej i trasy autobusowo-tramwajowej.
  • Miasto pyta mieszkańców, jak ma przebiegać trasa autobusowo-tramwajowa.
  • Konsultacje trwają do 16 grudnia.

Przebudowę Opolskiej od sierpnia tego roku projektuje Wrocławskie Biuro Projektowe Drosystem. Zgodnie z umową ma na to dwa lata. Zadanie jest ambitne.

Ulica Opolska - stan obecny

Ulica Opolska to droga krajowa numer 94, ale... miejscami bardziej przypomina lokalną wiejską drogę bez chodników a nawet pobocza. 

Poza tym, że to droga krajowa, a więc służąca do ruchu tranzytowego, to jest też ważną trasą codziennych dojazdów do pracy i szkół mieszkańców osiedla Księże oraz sąsiednich miejscowości. A nawet tych nieco odleglejszych, jak Oława.

Ulica Opolska na zdjęciach

Galeria zdjęć

Księże to również obszar intensywnej rozbudowy mieszkaniowej. Tam, gdzie dekadę lub dwie temu były pola, dziś są gęsto zabudowane osiedla. Budują nie tylko deweloperzy, ale też gminne TBS Wrocław

Na tej drodze, aż do pętli tramwajowej "Księże Małe", nie ma ciekawej alternatywy dla dojazdów własnym samochodem. Autobusy komunikacji miejskiej stoją w korkach, a jazda rowerem jest bardzo niekomfortowa.

I to wszystko ma się zmienić.

Przebudowa Opolskiej i tramwaj na Księże Wielkie 

Droga dla samochodów zostanie przebudowana na długości około trzech kilometrów. Nowe drogi rowerowe powstaną nie tylko na Opolskiej, ale zaprojektowana zostanie również infrastruktura na Krakowskiej tak, aby od alei Wielkiej Wyspy do końca Opolskiej powstała spójna, wygodna trasa. 

W ramach tej inwestycji przebudowane zostaną jezdnie, skrzyżowania, chodniki, powstanie infrastruktura rowerowa, nowe przystanki, przejścia dla pieszych. Będzie też dużo zieleni tak, aby ulica Opolska nabrała charakteru alejowego. Powstanie nowa pętla tramwajowo-autobusowa, a przy niej parkingi dla kierowców oraz rowerzystów.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia

Torowisko będzie liczyć 2,3 km, a w zasadzie będzie to TAT, czyli trasa autobusowo-tramwajowa, co rozwiąże problem stojących w korkach autobusów. Zakończona będzie pętlą z parkingiem P+R zlokalizowaną między ul. Brochowską a granicą miasta po południowej stronie jezdni.

Między obecną pętlą "Księże Małe" a planowaną "Księże Wielkie" powstać mają przystanki w pobliżu ulic:

  • Sosnowieckiej,
  • Zagłębiowskiej,
  • Brochowskiej.

Natomiast między istniejącymi przystankami "Głubczycka" a "Księże Małe" zostanie dobudowany drugi tor (obecnie na tym odcinku tramwaje jeżdżą jednym na przemian).

Korki zmniejszą tramwaje, autobusy i rowery 

Według szacunku magistratu, po wydłużeniu trasy z tramwajów będzie mogło skorzystać o 6,4 tys. mieszańców więcej. Przy tym tempie rozwoju osiedla, liczba ta jeszcze urośnie.

Rozbudowa infrastruktury dla transportu zbiorowego i rowerowego jest kluczowa w tym przedsięwzięciu. Ma to przechylić szalę na rzecz zbiorkomu - codzienne dojazdy częściej powinny być realizowane bez samochodów. Parking P+R ma zachęcić głównie mieszkańców gmin Siechnice i Oława do pozostawiania aut na rogatkach Wrocławia.

To kluczowe, bowiem przepustowość samej ulicy istotnie się nie zwiększy. Na pewno się poprawi dzięki wydzielonym lewoskrętom itp. rozwiązaniom, ale nie powstanie tu czteropasmowa trasa - nie ma na to miejsca. Powinno się jeździć szybciej dzięki przełożeniu ruchu autobusowego na TAT, ale przede wszystkim dlatego, że wiele samochodów zostanie na P+R i na przyblokowych parkingach. 

Tramwaj - tak! Ale jak?

Przedłużenie linii tramwajowej i zmodernizowanie obecnie istniejącego docinka z punktu widzenia efektywności komunikacji miejskiej i zwiększenia jej dostępności jest świetnym rozwiązaniem. Miasto chce poznać opinie mieszkańców, jaki konkretnie przebieg trasy preferują. 

Magistrat na podstawie wniosków z konsultacji podejmie decyzję i przekaże wytyczne projektantowi. Głos może zabrać każdy w takiej formie, jaka jest dla niego wygodna. Będzie też okazja, aby wysłuchać argumentów za każdą opcją i zadawać pytania. 

Ogólnie rzecz obrazując, to warianty różnią się tym, czy trasa autobusowo-tramwajowa ma biec prawą czy lewą stroną drogi. Ale diabeł tkwi w szczegółach i dla części mieszkańców oraz kierowców różnica między wariantami jest zasadnicza. 

Tramwaj na Księże Wielkie - wariant 1

W pierwszym wariancie nowa trasa tramwajowo-autobusowa prowadzi śladem istniejącego torowiska mniej więcej do wysokości przystanku "Głubczycka". Za nim TAT przechodzi na drugą - północną - stronę jezdni i tą stroną prowadzi do nowej pętli.

Zgodnie z planami miejscowymi miejsce na pętlę jest po stronie południowej, a więc torowisko musi ponownie przeciąć jezdnię.

Tramwaj na Księże Wielkie - wariant 1

Wariant 1. przebiegu trasy autobusowo-tramwajowej na ulicy Opolskiej UMW
Wariant 1. przebiegu trasy autobusowo-tramwajowej na ulicy Opolskiej

Wariant 1 oznacza:

  • mniejszą ingerencję w istniejącą infrastrukturę drogową;
  • większą dostępność do posesji z ulicy Opolskiej;
  • większą odległość trasy autobusowo-tramwajowej od historycznej zabudowy mieszkalnej.

W tym wariancie torowisko dwa razy musi przeciąć jezdnię, co może mieć wpływ na płynność ruchu samochodowego i na czas przejazdu komunikacji miejskiej. Jest natomiast bardziej oddalone od historycznej zabudowy Księża znajdującej się głównie po południowej stronie ulicy Opolskiej.
Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują tę inwestycje

Zakres przebudowy jezdni w tym wariancie jest mniejszy, a z budową może kolidować sześć budynków. Możliwe, że będzie więc konieczna ich rozbiórka.

Wariant 2. tramwaju na Księże Wielkie

W wariancie drugim trasa dla autobusów i tramwajów biegnie na całej długości po południowej stronie jezdni, która będzie musiała zostać przesunięta na północ.

W tym wariancie przewiduje się osobny pas dla komunikacji publicznej i nową drogę. Oznacza to lepszą płynność ruchu i większą przepustowość.

Tramwaj na Księże Wielkie - wariant 2

Wariant 2. przebiegu trasy autobusowo-tramwajowej na ulicy Opolskiej UMW
Wariant 2. przebiegu trasy autobusowo-tramwajowej na ulicy Opolskiej

Wariant 2 oznacza:

  • mniejszą liczbę kolizji z infrastrukturą drogową;
  • większą przepustowość;
  • mniej budynków przeznaczonych do rozbiórki.

Linia tramwajowa znajduje się bliżej zabudowy po południowej stronie ulicy Opolskiej, a jezdnia dalej. Zakres prac drogowych jest większy. Z budową kolidować mogą cztery budynki.

Tramwaj na Księże Wielkie - weź udział w konsultacjach 

W obu wariantach zachowana zostanie stara pętla tramwajowa, która będzie pełniła funkcję wspomagającą. 

Do 16 grudnia mieszkańcy Wrocławia mogą się wypowiadać na temat obu wariantów. 

W konsultacjach można wziąć udział poprzez ich różne formy: odbędzie się e-spotkanie i dwa spotkania warsztatowe. Wszyscy zainteresowani mogą się też wypowiedzieć poprzez e-formularz. Zachęcamy do wzięcia udziału w konsultacjach. Państwa opinie mają znaczenie.
Krzysztof Ziental, kierownik Działu Rozwoju Osiedli i Partycypacji w Wydziale Partycypacji Społecznej UMW

Co, gdzie, kiedy

  • 2 grudnia o godz. 17.30 odbędzie się e-spotkanie na platformie Clickmeeting.
  • 4 grudnia o godz. 17.30 odbędą się warsztaty konsultacyjne w siedzibie Rady Osiedla Księże przy ul. Rybnickiej 39-41.
  • 9 grudnia o godz. 17.30 odbędą się warsztaty konsultacyjne w siedzibie Spółdzielni Mieszkaniowej "Księże Małe" przy ul. Tarnogórskiej 1.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama