Miasto Wrocław dostało 27,5 milionów złotych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na remonty dróg gminnych i powiatowych w 2023 roku. Chodzi o:
- budowę ok. 1900 m ulicy Wilkszyńskiej do granic administracyjnych miasta;
- przebudowę ulicy Marco Polo (między skrzyżowaniem z ul. Swojczycką do skrzyżowania z Kolumba);
- nową drogę między Stefki a Buraczaną.
Wszystkie drogi mają być jednojezdniowe, po pasie ruchu w każdą stronę.
Najdroższe będzie wybudowanie Wilkszyńskiej – prognozowany łączny koszt to 47 mln zł, z czego miasto ma dostać od rządu 23,5 mln zł. Na Wilkszyńskiej poza jezdnią mają powstać perony autobusowe z infrastrukturą. Marco Polo ma natomiast kosztować 3 mln, a droga zbiorcza na granicy Oporowa i Kleciny około 5 mln. zł. W każdym przypadku dotacja rządowa wyniesie 50 procent.
— Wilkszyńska i Marco Polo zostaną poprowadzone po starym ich śladzie. Obecnie te fragmenty jezdni są albo w bardzo złym stanie technicznym albo z nawierzchni z betonowej miejscami zapadniętej kostki — mówi Tomasz Sikora z urzędu miejskiego.
Miasto wstępnie rozpisało wydanie otrzymanych pieniędzy na lata 2023-2025. Ostateczny harmonogram realizacji jest uzależniony od terminu podpisania umowy o dofinansowaniu.
Pięć procent puli dla Dolnego Śląska
Pula pieniędzy rządowych, która na całą Polskę wynosiła 2,6 mld zł, została podzielona 6 lutego, w poniedziałek. Województwo dolnośląskie dostało 147,5 mln zł, czyli nieco ponad 5 procent całości. Za te pieniądze obdarowane samorządy mają wyremontować lub wybudować 107 kilometrów dróg (87 zadań gminnych i 27 powiatowych).
To reakcja na potrzeby zgłaszane przez samorządy, czyli reprezentantów społeczności lokalnej. Pokazują, które drogi są najpilniejsze, najbardziej utrudniają życie, które odcinają niektóre obszary, a my chcemy je łączyć pod potrzeby mieszkańcówWojciech Murdzek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki
Bardzo często mieliśmy do czynienia w małych gminach i miastach ze stanem dróg, które nie dotknął żaden remont przez 50, 60 lat. To w dłuższej perspektywie przekłada się na to, że jest trudniej ściągnąć nowe inwestycje, trudniej tworzyć nowe miejsca pracy.Jarosław Obremski, wojewoda dolnośląski
Od 2019 roku z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg samorządy dolnośląskie dostały 798 mln zł, za co wyremontowały lub wybudowały 803 km dróg gminnych i powiatowych.