Ciepłociąg schowany pod jezdnią na Kazimierza Wielkiego jest najstarszy na Starym Mieście – pochodzi z przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Musi odejść na emeryturę. – Czas wymienić tę wysłużoną sieć na nowoczesną. W przeciwnym przypadku zimą groziłyby nam awarie i przerwy w dostawie ciepła – uzasadnia Mariusz Dzikuć, dyrektor ds. rozwoju w Fortum.
Dyrektor podkreśla, że wakacje to najlepszy moment na tego typu inwestycje: – Latem czasowe wyłączenia ciepła nie stanowią tak dużego problemu, warunki pogodowe sprzyjają szybkiemu przeprowadzeniu prac.
Remont na Kazimierza Wielkiego. Zmiany na czas wakacji – mapy tymczasowej organizacji ruchu
Do wymiany jest ponad kilometr rur. Inwestycja jest podzielona na dwa etapy:
- od ulicy św. Mikołaja do Krupniczej oraz od ulicy Zamkowej do Wierzbowej – w terminie od 24 czerwca do końca lipca.
- od ulicy Krupniczej do Zamkowej (po wykonaniu etapu pierwszego) – do końca wakacji.
Tramwaje będą kursowały w czasie remontu bez zmian. Cała ulica pozostanie dostępna dla pieszych i rowerzystów. Będzie także przejezdna dla kierowców, ale z utrudnieniami. Zmiany organizacji ruchu aut przedstawiają dwie poniższe mapy:
Gdy Fortum zajmie jedną jezdnię, kierowcy będą jeździli przeciwległą – w obu kierunkach. Powinni zwrócić szczególną uwagę na dwa miejsca (zaznaczone na powyższych mapach): pętlę przez św. Mikołaja i Ruską, którą będą objeżdżali zamknięty fragment ul. Kazimierza Wielkiego, a także na ulicę Szewską, na odcinku której zmieni się kierunek jazdy, tak żeby był objazd.
Nieduże zmiany dotyczą pasażerów autobusów: K, 243, 245, 247, 248, 253, 257. Pojadą nieco inaczej. Ponadto przesunięte będą dwa przystanki: Świdnicka w kierunku placu Dominikańskiego i Rynek w kierunku Karłowic i placu Jana Pawła II.
Zmiany zaczną obowiązywać w nocy z 23 na 24 czerwca. Poinformują o nich znaki drogowe, które pojawią się od 17 czerwca. Ponadto pracownicy Fortum i strażnicy miejscy będą rozdawali ulotki informacyjne kierowcom i pieszym poruszającym się wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. Ulotki dostarczane są do skrzynek pocztowych mieszkańców Starego Miasta.
Cel remontu: ciepło ma płynąć przez Stare Miasto stabilnie
Fortum przygotowało specjalny serwis www, gdzie na bieżąco będą pojawiały się aktualności z placu przebudowy. Tutaj jest strona inwestycji, w jezyku polskim, angielskim i ukraińskim.
Przeznaczone do wymiany rury są ostatnimi pracującymi w starym systemie (kanałowym) w tej części Wrocławia. Zastąpi je sieć nowoczesna – preizolowana. Jakie z tego korzyści? Fortum wymienia:
- wysoka wytrzymałość oraz długa żywotności sieci;
- izolacja nowej sieci wpłynie na znaczne zmniejszenie strat ciepła na przesyle, zwiększy odporność na zmienność temperatury zewnętrznej, a co za tym idzie wpłynie na zmniejszenie jej awaryjności;
- nowa sieć będzie wyposażona w czujniki pozwalające na sprawne i stałe monitorowanie jej stanu;
- nowa sieć zapewni mieszkańcom niezakłócone dostawy ciepła w sezonie zimowym.
Przykładowo:


Założenie główne: zdążyć przed rokiem szkolnym
Do starego odcinka przynależy 115 węzłów ciepłowniczych – to nie tylko bloki mieszkalne, ale również mali i średni przedsiębiorcy, hotele, restauracje i inni na Starym Mieście. – Przebudowa podniesie niezawodność oraz zapewni stabilne funkcjonowanie sieci ciepłowniczej przez kolejne dziesięciolecia – zapewnia dyrektor Dzikuć. – Do inwestycji w ulicy Kazimierza Wielkiego przygotowywaliśmy się od dwóch lat i jesteśmy gotowi do jej sprawnego przeprowadzenia – zapewnia.
Przebudowa obejmuje odtworzenie nawierzchni jezdni i ścieżek rowerowych oraz zieleni, a także dodatkowe zazielenianie terenów wzdłuż inwestycji.
Żeby nie uszkodzić drzew ani nie powodować większych utrudnień przy skrzyżowaniach, Fortum wykona część prac techniką bezwykopową – droższą, ale mniej inwazyjną. Oczywiście wykopy także będą. Wykonawców jest dwóch, a przy Kazimierza Wielkiego ma pracować około 120 robotników. Wartość inwestycji to ponad 20 mln zł, z czego blisko 2,5 mln zł pochodzi z dofinansowania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Czy na pewno zdążą do końca wakacji i tym samym przed powrotem studentów do miasta i dzieci do szkoły? Inwestor twierdzi, że tak. Nie spodziewają się niespodziewanego – znalezienia starych murów miejskich czy niewybuchów, co mogłoby przedłużyć inwestycję – ponieważ generalnie nie będzie kopania w nowych miejscach. Przebudowa poprowadzona będzie po starym śladzie rurociągu. Trzymamy kciuki, żeby się udało, a kierowcom życzymy cierpliwości. Wakacje to czas na relaks…