wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

15°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: dobra

Dane z godz. 13:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Od „Syna Marnotrawnego” do reżysera spektakli. Aktor uczy, jak zostać mimem
Andrzej Kozłowski wraz z Teatrem Ruchu „Blejkatt” zdobyli wiele nagród na festiwalach MDK Wołomin
Andrzej Kozłowski wraz z Teatrem Ruchu „Blejkatt” zdobyli wiele nagród na festiwalach

– Wszyscy wyszli, a ja byłem wbity w fotel. Nie wierzyłem, że można bez słów tak przekazać sztukę pełnometrażową. Wtedy pomyślałem sobie: jak tam się dostać? – o tym, jak został aktorem w Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego i czy każdy może być mimem, opowiada Andrzej Kozłowski.

Reklama

Wrocław, rok 1984. Andrzej Kozłowski pierwszy raz zobaczył spektakl Henryka Tomaszewskiego, założyciela i dyrektora Wrocławskiego Teatru Pantomimy, jednego z największych artystów polskiego i światowego teatru ruchu i pantomimy drugiej połowy XX w. – Po obejrzeniu „Syna Marnotrawnego” byłem zachwycony, miałem wrażenie, że aktorzy unoszą się nad sceną – wspomina Andrzej Kozłowski, zawodowy aktor mim, animator kultury i instruktor teatralny.

Egzaminy u mistrza

Choć, jak mówi: „był kompletnie zielony w tym temacie”, od razu zaczął szukać, jak dostać się do Wrocławskiego Teatru Pantomimy.

Dowiedziałem się o warsztatach w Klubie pod Ćwiekiem, które prowadził Zbigniew Kapuściński, emerytowany aktor teatru Henryka Tomaszewskiego. Tam stawiałem pierwsze kroki. Miałem już przygotowanie fizyczno-motoryczne, bo grałem w piłkę ręczną
mówi Andrzej Kozłowski

– Wziąłem udział w warsztatach, a gdy Henryk Tomaszewski ogłosił nabór do studia pantomimy, zgłosiłem się na egzaminy, a razem ze mną ok. 200-300 osób. Egzaminował nas sam mistrz i solista Marek Oleksy, wyłonili 20 osób z tej grupy, a wśród nich byłem ja. Była to radość nie do opisania – dodaje.

Podczas egzaminu trzeba było udowodnić sprawność ruchową, z rekwizytem pokazać etiudę. Aktorem Wrocławskiego Teatru Pantomimy był do 1990 r. Brał udział w spektaklach: „Hamlet – ironia i żałoba”, „Akcja – sen nocy letniej”, „Król siedmiodniowy” i „Syn Marnotrawny”. Później założył razem z kolegą Teatr Pantomimy AP we Wrocławiu. Aktualnie jest reżyserem spektakli komediowych i dramatycznych, prowadzi warsztaty teatralno-pantomimiczne z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi oraz seniorami w gminie Długołęka.

Kto może zostać mimem?

– Każdy. Prowadząc warsztaty z dziećmi czy seniorami, dobieram zajęcia odpowiednie dla danej osoby, także dla tych z ograniczeniami ruchowymi. To zajęcia z plastyki ciała, ćwiczenia ogólnorozwojowe, elementy ćwiczeń pantomimicznych – wyjaśnia.

Najmłodsi jego podopieczni to dzieci w wieku 7-12 lat z Teatru Ruchu „Team”, który działa przy Gminnym Ośrodku Kultury w Długołęce. Czy łatwo jest je uciszyć, w końcu mim nie może mówić? – Coraz gorzej – śmieje się instruktor teatralny.

Aktor prowadzi także od 8 lat Teatr Ruchu „BLEJKATT”. Aktualny skład zespołu to 7 uzdolnionych pań z miejscowości Bielawa i Kamień w gm. Długołęka. Grupa zrealizowała do tej pory 7 przedstawień bez słów i mają na koncie sporo nagród zdobytych na festiwalach i przeglądach teatralnych. W listopadzie podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego BLACKOUT w Wołominie Andrzej Kozłowski zdobył nagrodę dla najlepszego reżysera Festiwalu za spektakl „Bez wyjścia”. Zajęcia prowadzi też z seniorkami, które tworzą Teatr Ruchu ZERO 7 w Bierutowie. Zdobyły m.in. I miejsce za spektakl „Kino” na IX Dolnośląskim Przeglądzie Seniorów Artystycznie Uzdolnionych w Ząbkowicach Śląskich.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl